دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 13:58
در جمع وابستگان نظامی مقیم تهران

جانشین وزیر دفاع: توافق وین فضای جدیدی را در گفتمان‌ دفاعی و امنیتی جهان ایجاد کرده است

معاون و جانشین وزیر دفاع گفت: اکنون که توافق‌نامه وین فضای جدیدی را در گفتمان‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی در جهان ایجاد کرده است بایستی با خلق فرصت‌های جدید بکوشیم روزنه‌های تنفس امنیتی را در فرایند مدیریت بحران‌ها در این منطقه حساس از جهان بیش از گذشته ایجاد کنیم.
کد خبر : 34746

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی جانشین وزارت دفاع در جمع وابستگان نظامی مقیم تهران به مناسبت بزرگداشت روز صنعت دفاعی و هفته دولت، گفت: وزارت دفاع در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران و تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا وظیفه تولید قدرت ملی از طریق طراحی، تولید و تامین نیازمندی‌های سخت‌افزاری و فناورآنه نیروهای مسلح و همچنین تولید قدرت نرم دفاعی را بر عهده دارد.


وی گفت: صنایع دفاعی ایران به عنوان یک بخش مهم از زیرساخت قدرت ملی جمهوری اسلامی بر اساس نوع و جنس تهدیدات علیه حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، منافع و امنیت ملی و در جهت تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه طراحی و سازماندهی شده است، لیکن سمت و سوی آن دفاعی است و نه تهاجمی.


معاون و جانشین وزیر دفاع تصریح کرد: وزارت دفاع ایران مفتخر است با وجود تمامی محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که از سوی دشمنان ملت ایران در یک دوره طولانی تحمیل شد، امروز قادر است تمام تجهیزات مورد نیاز دفاع بومی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را در همه حوزه‌های زمینی، هوایی، دریایی، فضایی و سایبری با ابتکار و خلاقیت، طراحی، تولید و تامین کند.


حاتمی اضافه کرد: این توانایی‌ها و همکاری و مشارکت با کلیه کشورهای منطقه و جهان، ما را قادر می‌سازد که یکی از اهداف مهم نیروهای مسلح در محیط پیرامونی مبنی برکاهش تنش، تهدید‌زدایی و مدیریت بحران‌ها را محقق سازیم.








کمک به تحقق امنیت و ثبات در منطقه یکی از اصول مهم سیاست امنیتی دولت جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و بر این اساس معتقدیم امنیت فراگیر نیاز کلیه کشورهای منطقه است

وی اظهار کرد: در این فرایند حضور شما وابستگان نظامی و دفاعی محترم در تهران می‌تواند به ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه روابط دفاعی و نظامی در چارچوب منافع متقابل کمک نماید. این مهم از طریق شناخت فرصت‌ها و تهدیدات مشترک و همچنین ظرفیت‌های قابل تبادل در عرصه همکاری‌های دفاعی امکان‌پذیر است.


وی روند مسائل سیاسی و امنیتی منطقه و جهان را نشان‌دهنده ایجاد تحولات قابل ملاحظه‌ای در ماهیت امنیت جهانی دانست و گفت: تروریسم و افراط گرایی، جنگ‌های نیابتی و مداخله‌گری سیاسی، توسعه سلاح‌های کشتار جمعی از ویژگی‌های شرایط و تهدیدات جدید محیط امنیتی منطقه و بین‌الملل محسوب می‌شود.


حاتمی تأکید کرد: هریک از ویژگی‌هایی که برای شرایط جدید امنیتی منطقه و جهان مطرح شد، می‌تواند در زمره مصادیق تهدیدات مشترک ما و شما باشد. فلذا، ضروری است از طریق تبادل نظر و رایزنی‌های مشترک نسبت به مقابله با اضلاع مختلف تهدید اقدام گردد.


امیر حاتمی ادامه داد: شرایط و ویژگی‌های جغرافیایی و قابلیت‌های اقتصادی منطقه ما به گونه‌ای است که موجبات دخالت قدرت‌های خارجی در برخی کشورهای منطقه را فراهم آورده و این امر منطقه را با موجی از تهدیدات فزاینده امنیتی و ژئوپلیتیکی روبرو ساخته است.


وی اظهار کرد: داعش و سایر جریانات تکفیری-صهیونیستی که با حمایت مالی، لجستیکی آمریکا و متحدین منطقه‌ایی آن شکل گرفته، با اقدامات جنایت بار و ضد بشری خود به تهدیدی جدی از عراق، سوریه و یمن گرفته تا شمال و غرب آفریقا و از افغانستان تا منطقه آسیایی مرکزی و شرق دور تبدیل شده است.


اطلاع سیا از داعش


معاون وزیر دفاع گفت:‌ بر اساس اطلاعاتی که از سوی مقامات «سیا» منتشر شده، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اوایل سال 2012 از پدیده داعش کاملاً مطلع بود اما به جای آنکه آن را تهدیدی علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی برخی کشورهای منطقه قلمداد کند از آنان به عنوان یک ابزار برای اهداف امنیتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی استفاده کرد. لذا، اظهارات غیر مسئولانه و سخیف فرمانده نیروی زمینی آمریکا مبنی بر اجتناب‌ناپذیر‌بودن تجزیه عراق که با همراهی متحدان منطقه‌ای آن‌ها و ایجاد منطقه پرواز ممنوع در غرب سوریه بیان شده ناشی از بستر سازی‌های اطلاعاتی و امنیتی دولت آمریکا ظرف سال‌های اخیر است.


وی تأکید کرد: ما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به دقت تحولات منطقه و اقدامات خباثت‌آمیز آمریکا و متحدین او را زیر نظر گرفته و با کمک کشورهای دوست، دولتها و ملت‌های منطقه با تمام توان از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه حمایت خواهیم کرد.


امیر حاتمی با بیان اینکه بدیهی است دولت جمهوری اسلامی در چنین وضعیتی ساختار صنایع دفاعی خود را در پاسخگویی به نیازهای امنیتی و در جهت تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه طراحی و سازماندهی کند، تاکید کرد: ما در طول سال‌های گذشته نشان داده‌ایم که از اراده و انگیزه واقعی برای اعتماد سازی و افزایش همکاری از طریق سازوکارهای دیپلماتیک از جمله دیپلماسی دفاعی برخورداریم و این امر به خوبی در فرایند اجرای دیپلماسی هسته‌ای و توافقات اخیر وین به اثبات رسیده است.


وی در ادامه گفت: اکنون که توافق‌نامه وین فضای جدیدی را در گفتمان‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی در جهان ایجاد کرده است بایستی با خلق فرصت‌های جدید بکوشیم روزنه‌های تنفس امنیتی را در فرایند مدیریت بحران‌ها در این منطقه حساس از جهان بیش از گذشته ایجاد کنیم و این مهم از طریق توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی مبتنی بر منافع متقابل، تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه امکان‌پذیر است.


امیر حاتمی گفت: کمک به تحقق امنیت و ثبات در منطقه یکی از اصول مهم سیاست امنیتی دولت جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و بر این اساس معتقدیم امنیت فراگیر نیاز کلیه کشورهای منطقه است و این امر که امنیت در محدوده‌ای برقرار شود تا قدرت‌های مداخله‌گر در سایه آن بتوانند به سرمایه‌گذاری و استحصال منابع معدنی اقدام کنند، پذیرفته‌شدنی نیست. امنیت برای تمامی کشورهای منطقه باید تضمین‌‌کننده سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی باشد.


وی تأکید کرد: اصل اساسی دیگری که جمهوری اسلامی ایران در سیاست امنیتی و دفاعی منطقه‌ای خود دنبال می‌کند، حمایت از کشورهای هم پیمان، مستقل و مقاوم در برابر اشغال‌گری و مداخله‌جویی و تنش‌زدایی و اعتماد‌زایی با تمامی کشورهای منطقه است. این روند می‌تواند ضمن تقویت سیاست دفاعی همکاری‌جویانه، اجماع امنیتی مورد انتظار را با مشارکت کلیه کشورهای منطقه براساس رویکرد تامین امنیت و توسعه اقتصادی برای همه محقق سازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته