دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 13:08
گزارش هفتگی کیفیت هوا نشان می‌دهد

تهران یک هفته در هوای سالم نفس کشید

مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: بررسی کیفیت هوا و وضعیت جوی تهران در هفته گذشته (24 تا 30 مرداد ) نشان می‌دهد پایتخت بر اساس شاخص کیفیت هوا شرایط سالمی را پشت سر گذاشته است.
کد خبر : 34741

به گزارش گروه اجتماعی آنا، مریم نادری اظهار کرد: بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی مربوط به هفته گذشته نشان می‌­دهد که تهران شرایط نسبتاً با ثباتی را پشت سر گذاشته است.


وی اضافه کرد: در هفته گذشته که تهران بر اساس شاخص کیفیت هوا شرایط سالمی داشته است. میانگین دمای هوای این شهر حدود 33 درجه سانتیگراد و میانگین سرعت باد حدود 3 متر بر ثانیه بوده است.


نادری یادآور شد: بر اساس نمودار مربوط به داده‌­های میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق و پارامترهای هواشناسی، غلظت ذرات معلق با نوسان دما نوسان داشته است. بدین صورت که با کاهش دما غلظت ذرات معلق افزایش و با افزایش دما کاهش داشته است. در ساعاتی که دما افزایش داشته، سرعت باد بیشتر شده است و خروج آلاینده­‌ها از سطح شهر و بهبود کیفیت هوا را به دنبال داشته است.


وی گفت: گرچه هفته گذشته تهران شرایط سالمی از نظر شاخص کیفیت هوا پشت سر گذاشته است، اما غلظت آلاینده‌­ها تحت تأثیر سرعت باد متغیر بوده است. باد تقریبا از تمام جهات وزیده و سرعتی متغیر بین 0 تا 6 متر بر ثانیه را تجربه کرده است. حداکثر سرعت باد حدود 6 متر بر ثانیه و با جهت جنوب­شرقی بوده است که در ظهر سه‌­شنبه باعث بلند شدن گردوغبار شده است.


به گفته او سرعت بادهای شمالی در بیشتر اوقات کمتر از 3 متر بر ثانیه بوده و بادهای با سرعت 3 تا 5 متر بر ثانیه عمدتاً جهتی بین جنوب‌­شرقی تا غرب داشته‌­اند.


او ادامه داد: در بیشتر روزهای هفته گذشته کاهش سرعت باد به کمتر از 3 متر بر ثانیه باعث تراکم غلظت ذرات معلق شده و افزایش سرعت باد به بیش از 3 متر بر ثانیه پخش و پراکنش آلاینده­‌ها و بهبود کیفیت هوا را به دنبال داشته است.


مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا یادآور شد: اطلاعات غلظت آلاینده‌ها بر اساس داده ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.



گلباد مربوط به روزهای 24 تا 30 مرداد سال 1394



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته