دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1394 - 10:31

«استنفورد» در صدر «نوبلی‌»ها

طبق رتبه‌بندی‌های اخیر، از بین 10 دانشگاه برتر که بیشترین تعداد جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند، دانشگاه استنفورد در صدر برندگان نوبل در قرن بیست‌ویکم قرار گرفت.
کد خبر : 34732

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طبق رتبه‌بندیTimes Higher Education دانشگاه‌ها و موسسات آمریکایی، هشت جایگاه از ده جایگاه برتر دانشگاه‌هایی با بیشترین تعداد جایزه نوبل را به خود اختصاص دادند.


نکته جالب توجه این است که دانشگاه هاروارد جزو این ده دانشگاه نیست و در رتبه یازدهم قرار دارد. دانشگاه‌های آکسفورد (که هیچ جایزه نوبلی در 15 سال اخیر دریافت نکرده) و دانشگاه کمبریج (که در قرن 21 تنها یک جایزه نوبل دریافت کرده بود) هم نتوانستند به این لیست راه پیدا کند.


لیست بین‌المللی نهایی برندگان جایزه نوبل بین سال‌های 2014 تا 2000 به هر یک از دانشگاه‌ها نمره‌ای اختصاص داده که بر اساس تعداد جایزه‌های نوبلی است که آن دانشگاه دریافت کرده است. ابتدا افرادی که در این بازه زمانی موفق به دریافت جایزه نوبل شدند مشخص شد، سپس تعیین شده که هر فرد متعلق به کدام دانشگاه بوده است. البته برندگان نوبل ادبیات و نوبل صلح شامل این بررسی نشدند.


هنری یانگ، رئیس دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا؛ ضمن ابراز خوشحالی از اینکه دانشگاه‌های آمریکایی هشت جایگاه را به خود اختصاص دادند، گفت: «باید به دنبال ایجاد یک محیط روشنفکرانه یا عقلانی باشیم که زمینه‌ساز همکاری‌های دانشگاهی بیشتر باشد.»


کریستینا بِک، رئیس ارتباطات در انجمن ماکس پلانک گفت: «ما در پی شناسایی آن‌ دسته از دانشمندانی هستیم که دارای پتانسیل بالا، ابتکار عمل و ایده‌های غیر معمول در مورد مشکلات علمی باشند. میزان بالای اعتماد و میزان بالای ریسک در دستور اصلی کار ما قرار دارد.»


علاوه بر اینکه دانشگاه‌های آمریکا خانه‌های ابتدایی جدول را به خود اختصاص داده‌اند، تقریبا 50% جوایز نوبل در دهه اخیر را نیز از آن خود کرده‌اند، 71 جایزه از 146 جایزه متعلق به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا بود.


در این بازه زمانی، سال 2006 سال طلایی آمریکایی‌ها بود، چون تمامی برندگان جایزه نوبل یا از کشور آمریکا بودند یا تحقیقاتشان را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های آمریکایی انجام دادند. اگرچه که انگلیس جایگاهی در این لیست نداشت، اما با این وجود رتبه دوم را از لحاظ ملیت دریافت کنندگان نوبل به خود اختصاص داد. تا کنون 6 جایزه از 12 جایزه نوبل در این بازه زمانی توسط انگلیسی‌ها در حوزه‌های مختلف کسب شده است.


لازم به ذکر است که استرالیا تنها کشوری بود که در یک رشته مشابه روانشناسی و پزشکی بیش از یک‌بار برنده جایزه نوبل شده است.


فیل بتی، مسئول این رتبه‌بندی عنوان کرد: «انگلیس باید این مسئله را به عنوان هشداری جدی در نظر بگیرد، زیرا هم‌زمان با جو فشرده علمی انگلیس، که در آن هر روز با کم شدن بودجه‌ها و هزینه‌های بخش دانشگاهی مواجه هستیم، نوعی فرهنگ پژوهشی معطوف به پژوهش های علمی کوتاه‌مدت و پروژه‌های هدف محور (مانند پروژه‌هایی که به دنبال رفع نیازهای سازمانی هستند و دستاوردهای علمی خاصی ندارند) در حال شکل‌گیری است. این عوامل باعث شده است که توان علمی این کشور برای ایجاد ایده‌ها و نظریات کلان کاهش پیدا کند.»


وی افزود: «در حالی که دانشگاه‌های شرق آسیا با اصلاحات در حوزه دانشگاه توانستند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان از لحاظ کیفیت آموزش، جایگاه بهتری نسبت به قبل کسب کنند اما هنوز با چالشی بزرگ در رابطه با پرورش خلاقیت، ابتکار عمل و دیدگاه‌های علمی جدیدی که می‌تواند منجر به اکتشافات علمی جدید شود، مواجه هستند.»


در راستای ایجاد پتانسیل‌های جدید در این عرصه قرار است از تاریخ 30 سپتامبر 2 اکتبر نشست بین‌المللی دانشگاهی جهان در ملبورن برگزار شود که بخشی از این نشست به نسل‌ آینده‌ که فرصت و توانایی دریافت نوبل را دارند اختصاص یابد و برنامه‌ریزی‌های علمی برای این دسته انجام شود.


برایان اشمیت که دستاوردهای فراوانی در زمینه‌های علمی کسب کرده و خود برنده جایزه نوبل بود به‌ عنوان مسئول این بخش و نیکلاس دیرک به عنوان رییس مرکزی این بخش معرفی شده‌اند.



جدول برندگاه جایزه نوبل برحسب دانشگاه 2014-2000







































































رتبه دانشگاه کشور نمره اختصاص داده شده
1 استنفورد آمریکا 3.16
2 کلمبیا آمریکا 2.50
3 کالیفرنیا، برکلی آمریکا 2.25
4 پرینستون آمریکا 2.00
5 شیکاگو آمریکا 2.00
6 موسسه پزشکی هارواد هیوز آمریکا 1.77
7 کالیفرنیا، سانتا باربارا آمریکا 1.74
8 ماساچوست آمریکا 1.66
9 دانشگاه صنعتی تخنیون رژیم صهیونیستی 1.66
10 ماکس پلانگ آلمان 1.29


جدول برندگان جایزه نوبل بر حسب ملیت 2014-2000
































































































رتبه کشور نمره تعداد جایزه‌های نوبل رشته‌هایی که بیشترین جایزه نوبل را دریافت کردند
1 آمریکا 29.8 71 علم اقتصاد
2 انگلیس 6.0 12 روانشناسی/پزشکی
3 ژاپن 4.3 13 فیزیک
4 آلمان 3.4 7 فیزیک
5 رژیم صهیونیستی 2.5 5 شیمی
6= فرانسه 2.0 4 روانشناسی/پزشکی
6= روسیه 2.0 4 فیزیک
8 استرالیا 1.3 3 روانشناسی/پزشکی
9 نروژ 1.0 3 روانشناسی/پزشکی
10= بلژیک 0.8 2 n/a
10= چین 0.8 2 n/a
10= ایتالیا 0.8 2 n/a



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته