دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1397 - 13:47
پورابراهیمی به آنا خبرداد:

ساماندهی مصرف سوخت با محوریت عوارض مصرف در بودجه 98

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از طرح ساماندهی مصرف سوخت با محوریت عوارض مصرف در کمیسیون متبوعش خبرداد.
کد خبر : 347113
201703100217511804_Orig.jpg

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، از طرح پیشنهادی خود در کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ساماندهی بنزین خبرداد و گفت: این طرح با عنوان طرح ساماندهی مصرف سوخت در کشور با محوریت عوارض مصرف است.


وی با بیان اینکه دو نگاه در خصوص یارانه‌ای که اکنون به بنزین تعلق می‌گیرد، وجود دارد تصریح کرد: یارانه‌ای که به بنزین تخصیص داده می‌شود، حجم عظیمی از منابع کشور را از بین می‌برد و به مقاصد هدف‌گذاری شده هم نمی‌رسد.


پورابراهیمی افزود: روزانه بین 85 تا 90 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و برآورد این است که نزدیک 10 تا 15 میلیون لیتر از این مصرف قاچاق است یا اینکه مصرف در  کشور زیاد است.


دو نگرانی پیرامون وضعیت بنزین در کشور


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه حمل بنزین از بنادر تا تهران اکنون از قیمت خود بنزین بیشتر است، تأکید کرد: دو نگرانی در این زمینه وجود دارد، یکی آثار تورمی بنزین است و دیگر اینکه بنزین کشور در حال قاچاق و از بین رفتن است که باید برای این موارد فکری کرد.


سود قاچاق بنزین جای مواد مخدر را گرفته است


وی گفت: اختلاف قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه یک دهم است و براساس گزارش‌ها سود قاچاق بنزین از سود قاچاق مواد مخدر هم بیشتر شده است.


پورابراهیمی با بیان اینکه اگر یارانه دادن به بنزین ادامه پیدا کند، منابع ملی به‌صورت وحشتناکی تلف می‌شود، تصریح کرد: اکنون ما نمی‌دانیم دلیل اتلاف گسترده بنزین در کشور چیست.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح پیشنهادی خود در کمیسیون متبوعش گفت: در این طرح پیش‌بینی شده که قیمت بنزین برای سال آینده افزایش پیدا نکند، اما محاسبه مصرف بنزین مانند سرانه مصرف برق محاسبه شود.


وی با تأکید براینکه در این طرح بنزین در سال آینده همان هزار تومان خواهد بود، خاطرنشان کرد: قیمت بنزین را براساس مصرف محاسبه و تعریف کنیم. که دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد و برخی معتقدند کارت به خانوار و برخی می‌گویند به ماشین تعلق بگیرد.


تعیین تعرفه مصرف بنزین به صورت تصاعدی


پورابراهیمی توضیح داد: مثلاً کسی که 60 لیتر در ماه حق استفاده از بنزین دارد، وقتی 90 لیتر یا بیشتر مصرف می‌کند قیمت برای او به صورت پلکانی منظور خواهد شد.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ذکر مثالی گفت: در محاسبه قبض برق آخر هر ماه میزان پرداخت بر اساس مصرف است. یعنی حق مصرف برق طبق اعلام دولت 100 وات است، اما وقتی مصرف کننده 200 وات یا بیشتر مصرف می‌کند، قیمت تا 100 وات برایش عادی محاسبه می‌شود و از آن به بعد عددها تصاعدی و پلکانی تعریف می‌شود.


پرداخت عوارض بنزین در بازه‌های زمانی 3 و 6 ماه


وی خاطرنشان کرد: این عوارض در بازه زمانی سه ماه و 6 ماه براساس میزان مصرف بنزین پرداخت می‌شود که با نرم‌افزارها محاسبه خواهد شد.


پورابراهیمی گفت: این محاسبه مانند عوارض رانندگی است، بنابراین قیمت مصرف هر کس را خودش تعیین می‌کند اگر معمولی مصرف کند قیمت عادی و هرقدر مصرفش بیشتری باشد به عنوان فرد پرمصرف برایش محاسبه می‌شود. 


تعلق مابه‌التفاوت پرداخت عوارض بنزین به کم‌مصرف‌ها


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در نظر داریم این مدل را در بودجه 98 تصویب کنیم، اظهار کرد: از این به بعد هیچکس در کشور مصرف بنزین بدون کارت نخواهد داشت و اینکه قیمت‌ها در سال 98 هم مانند 97 است. در ضمن افرادی که مصرف کم داشته باشند می‌توانند مبالغی را از مابه‌التفاوت پرداخت عوارض افراد پرمصرف به عنوان پاداش دریافت کنند.


 


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته