دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1397 - 11:39
حجت‌الاسلام طالقانی:

تمام محققان مشغول پژوهش دینی هستند

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: به لحاظ هستی‌شناسی هر آنچه از عقول تراوش کند، دینی است؛ بنابراین همه محققان مشغول پژوهش دینی هستند.
کد خبر : 347059
_MG_4065.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، حجت‌الاسلام‌ حمیدرضا طالقانی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری که صبح امروز با حضور جمعی از پژوهشگران در محل دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد، صحبت خود را با طرح یک سؤال آغاز کرد و گفت: آیا انجام یک پژوهش دینی توسط پژوهشگر غیردینی امکان‌پذیر است؟


وی با بیان اینکه تمام پژوهشگران مشغول پژوهش دینی هستند، به کتاب «منزلت عقل در هندسه علوم دینی» اشاره و عنوان کرد: خواندن این کتاب قطعاً برای تمام دانشگاهیان و حوزویان مفید و راهگشاست.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در تعریف دین مطرح کرد: در یک تعریف ساده، دین مجموعه‌ای از آموزه‌های اعتقادی و عملی است.


طالقانی با بیان اینکه خداوند علاوه بر پیامبران از دریچه عقل نیز با انسان سخن می‌گوید، افزود: 300 آیه در قرآن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درخصوص عقل سخن گفته‌اند؛ بنابراین دین محصول وحی و عقل بوده، درنتیجه هیچ‌گونه تعارضی بین آن‌ها وجود ندارد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان، عقول چهارگانه را عقل تجریدی، نیمه‌تجریدی، تجربی و شهودی دانست و اظهار کرد: به لحاظ هستی‌شناسی هر آنچه از این عقول تراوش کند، دینی است.


وی تصریح کرد: البته تحقق این امر مشروط به رعایت چارچوب است؛ بنابراین همه پژوهشگران مشغول به انجام پژوهش دینی هستند، با این تفاوت که عده‌ای از قول خداوند پرده برداشته و جمعی از فعل او پرده برمی‌دارند.


انتهای پیام/4103/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته