دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1397 - 11:28
وزیر کشور در همایش ثبت احوال:

سرشماری در دنیا منسوخ شده است/در انتخابات اخیر یک رأی هم باطل نشد

وزیر کشور در همایش ثبت احوال گفت: نظام سرشماری که در کشور ما در جریان است در کل دنیا منسوخ شده است و اینکه ما هر ۵ سال یک بار سرشماری کنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.
کد خبر : 346725

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در همایش ثبت احوال که به مناسبت یک‌صدمین سالگرد تأسیس این سازمان در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال به دلیل در اختیار داشتن اطلاعات و داده‌ها کمک شایانی به نهادها به‌ویژه در بحث استعلامات و تشخیص هویت می‌کند به‌طوری که در موضوع انتخابات، استعلامات لازم توسط این سازمان به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. در انتخابات گذشته که ادعاهایی مطرح شد مبنی بر اینکه تخلف صورت گرفته و شکایات بسیاری از وزارت کشور صورت گرفت و برخی اعلام می‌کردند که وزارت کشور چرا نتایج را دیر اعلام می‌کند، سازمان ثبت احوال کمک شایانی به ما در بحث پاسخگویی به شبهات کرد؛ البته انتقادها را می‌پذیریم و از طرفی به کار خود نیز ایمان داشتیم.


وی ادامه داد: در ایام انتخابات ریاست جمهوری حتی یک رأی باطل نشد و یک صندوق به هم نخورد و این افراد معترض بیشترین اعتراضشان در بحث تشخیص هویت و افرادی که به سن قانونی نرسیدند بود که سازمان ثبت احوال اقدامات خوبی را در بحث استعلامات انجام داد و صندوقی در انتخابات ریاست جمهوری به هم نخورد که این مهم را مدیون کارکنان ثبت احوال هستیم.


وزیر کشور گفت: موضوع جمعیت اصلی‌ترین موضوع برنامه‌ریزی‌هاست و هدف مسئولان برای برنامه‌ریزی جمعیت است؛ سازمان ثبت احوال بهترین اطلاعات را در حوزه جمعیت دارد لذا توقع داریم این سازمان در موضوع جمعیت‌شناسی به استناد بر اطلاعات فعال باشد و این داده‌ها باید جان پیدا کند و در نظام برنامه‌ریزی ما مؤثر باشد و کارکنان سازمان ثبت احوال باید با مراکز علمی ارتباط بیشتری داشته باشند تا به نتیجه برسیم؛ در موضوع طلاق این سازمان وارد شد و روشی علمی را اجرا کرد و نتیجه این شد که نوع نگاه به این موضوع کلاً مسیر دیگری را پیدا کرد که معقول‌تر نیز است.


رحمانی فضلی گفت: یکی از مهمترین مسائل در حوزه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آسیب‌ها موضوع مهاجرت است و اگر تحلیل درستی از این موضوع نداشته باشیم نمی‌توانیم به نتیجه برسیم و سازمان ثبت که با اعداد و رقم جمعیت سروکار دارد می‌تواند بهترین تحلیل‌ها را در حوزه مهاجرتی ارائه کند.


وی تصریح کرد: باید به داده‌های موجود روح و جان بخشید و بعد در اختیار مراکز علمی قرار گیرد، البته اقدامات خوبی در این مدت صورت گرفته است.


وزیر کشور اظهار کرد: نظام سرشماری که در کشور ما در جریان است در کل دنیا منسوخ شده و در حال حاضر تغییرات در نظام اجتماعی ما لحظه‌ای صورت می‌گیرد و اینکه ما ۵ سال یک بار سرشماری کنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم و سازمان ثبت باید با همکاری اداره آمار مکانیزمی  درست کند که همزمان با ثبت ولادت‌ها و فوتی‌ها اطلاعات جدید را نیز در بحث سرشماری انجام دهد.


وی در پایان گفت: ما در وزارت کشور تلاش داریم تا کارکنان ثبت احوال را با روش‌های جدید آشنا کنیم و بنا داریم تا ارتباط این سازمان با مراکز علمی بیشتر شود.


انتهای پیام/4110/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب