دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن» مطرح شد

یکتا ناصر: بعد از 20 سال تئاتر کار می‌کنم/ سیروس همتی: کرک و پرم ریخت!

نشست خبری نمایش «مردگان بی‌کفن ودفن» با حضور منوچهر هادی کارگردان، سیروس همتی، یکتا ناصر، سینا رازانی، علی شادمان، رسول نجفیان و مهدی محرابی بازیگران نمایش در کافه ثالث برگزار شد.
کد خبر : 34629

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، منوچهر هادی در این نشست خبری گفت: «چهار یا پنج سالی است که دوست داشتم تئاتر کار کنم و اگرچه کارگردانی نکردم اما همواره جزو تماشاگران پروپا قرص تئاتر بوده‌ام. در مجموع من مقوله سینما و تئاتر را از هم جدا نمی‌دانم اگرچه هریک تخصص خود را می‌خواهد.»


وی ادامه داد: «در آغاز که متن «مردگان بی‌کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر را خواندم علاقمند شدم که فیلم‌نامه‌ای از آن بنویسم و کار سینمایی تولید کنم چراکه متن از قواعد و جذابیت‌های ویژه‌ای برای فیلم سینمایی برخوردار بود اما با توجه به موقعیتی که در آن وجود داشت احساس مردم بهتر است در قالب نمایش روی صحنه اجرا شود.»


کارگردان نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن» عنوان کرد: «با وجود این‌که متن مسائل خاص روز را مطرح می‌کند، اما این ویژگی را دارد که در هر زمان اجرا شود.»


وی همچنین در خصوص اجرای این نمایش در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران بیان کرد: «شاید اگر سالن‌های مطرح شهر مکان اجرای نمایش می‌بود شرایط بهتری ایجاد می‌شد اما در مقطعی که به دنبال سالن بودیم تنها فضایی که با نمایش همخوانی داشت فرهنگسرای نیاوران بود که خوشبختانه امکان اجرا را فراهم کرد.تصمیم داریم اگر این اثر نمایشی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود آن را در دیگر سالن‌ها نیز روی صحنه ببریم.»


ساعت اجرا چندان مناسب نیست


در ادامه نجفیان، بازیگر در اشاره به زمان اجرا تصریح کرد: «ساعت اجرای نمایش چندان مناسب نیست و من فکر می‌کنم سخت است که تماشاگر از مرکز شهر این مسافت را تا فرهنگسرای نیاوران برای اجرای ساعت 18 بیاید. ما به دلیل محدودیت‌های سالن نتوانستیم اجرا را به ساعت دیگری بیندازیم زیرا تا ساعت 20 می‌بایست سالن را تحویل دهیم.»


این نمایش برای اجرا در هر کشوری مناسب است


هادی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر این‌که برای برقراری ارتباطی نزدیک‌تر با تماشاگر چه تغییراتی در راستای ایرانیزه شدن اثر شده است تشریح کرد: «این نمایش برای اجرا در هر کشوری که در آن موجودی به نام انسان زندگی می‌کند و دچار اختلافات داخلی باشد و یا درگیر جنگ شده باشد مناسب است، این متن برای مخاطبان تمام کشورها قابل فهم و درک است.»


وی افزود: «این متن به جنگ جهانی دوم اشاره دارد اما این بدین معنا نیست که قصه مخصوص آدم‌های آن زمان است بلکه این نمایشنامه به قدری کلی نوشته شده که این امکان را بوجود می‌آورد تا در هر زمانی خوانده شود و یا به اجرا در آید.»


رسول نجفیان برای تکمیل سخنان هادی به این نکته اشاره کرد که این اثر متنی جهان‌شمول دارد و مبحثی بشری را مطرح می‌کند. این متن موقعیتی را نشان می‌دهد که بشر در شرایطی است که جنگ موقعیتی را فراهم می‌کند که اگر برادرت را بکشی هفت تن از اعضای خانواده زنده می‌مانند که در این اثر مسئله انتخاب مهم است.»


هادی همچنین درباره انتخاب بازیگران این اثر گفت: «در آغاز به سمت سوپراستارها نرفتم چرا که نمی‌خواستم انتخابی داشته باشم که جواب رد بشنوم. حضور این افراد به عنوان بازیگران از لطف دوستان بوده است.»


تاکنون از سرمایه‌گذاری و کسب تجربه راضی بوده‌ام


مهدی محرابی که تهیه‌کنندگی این اثر را هم برعهده دارد در اشاره به همکاری با هادی تشریح کرد: «چیزی حدود یک سال است که در خدمت هادی هستم و به پیشنهاد وی هم این کار را پذیرفتم چراکه به تئاتر علاقه زیادی دارم. تاکنون از سرمایه‌گذاری و کسب تجربه راضی بوده‌ام و بیشتر از مباحث مادی بخش معنوی کار برایم اهمیت دارد.»


علی شادمان که یکی از بازیگران نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن» است گفت: «در نقشی بازی می‌کنم که از اتفاقی که قرار است رخ دهد به شدت ترس دارد. در این نقش هیچ بخش طنزگونه‌ای وجود ندارد و کاراکتر که در آن بازی می‌کنم رل فردی است که درگیر ایدهالوژی‌هایی است که تنها شعارش را شنیده است.»


وی درباره برنامه آینده‌اش بیان کرد: «من به شدت علاقه به تئاتر کار کردن، داشتم و اکثر نمایش‌های به اجرا در آمده در تهران را دیده‌ام و به واسطه دوستانم در تئاتر همیشه منتظر بودم موقعیتی برای اجرای تئاتر پیش آید تا اینکه این شرایط از سوی هادی بوجود آمد. نمی‌توانم بگویم که می‌خواهم در تئاتر بمانم یا سینما اگرچه علاقه به ادامه فعالیت در تئاتر دارم.»


بازی در این اثر یکی از آرزوهایم بوده


یکتا ناصر نیز در این نشست رسانه‌ای گفت: «بازی کردن در این اثر یکی از آرزوهایم بوده است و از این که این اتفاق شکل گرفته است بسیار خوشحال هستم. همچنین کار کردن کنار این آدم‌ها از جمله مواردی است که باعث احساس لذت و رضایت در من شده است. من در این اثر فارغ از مسائل حرفه‌ای کاملاً عاشقانه کارم را انجام می‌دهم. همچنین احساس می‌کنم که اتفاقات بسیار خوبی قرار است رخ دهد.»


این بازیگر تئاتر و سینما تاکید کرد: «اینکه بعد از 20 سال تئاتر می‌کنم شاید نقطه عطفی در تمام کارهای هنری‌ام باشد.»


سیروس همتی که در این نمایش همکاری دارد بیان کرد: «جرقه همکاری با هادی در سریال «خداحافظ بچه» اتفاق افتاد. همچنین به واسطه همکاری در «خانمچه و مهتابی» دغدغه کار بوجود آمد. در آغاز با توجه به سلیقه شخصی‌ام فکر کردم که نمایشی طنز و پرفروش را روی صحنه خواهیم بر اما زمانی‌که متوجه شدم چنین متنی را قرار است اجرا کنیم کرک و پرم ریخت.»


وی درباره نقش خود اعلام کرد: «در نقش یک آدم بزدل و ترسو بازی خواهم کرد که از نظر من فردی هوشمند است. او راهی را انتخاب می‌کند که به فکر هیچیک از شکنجه‌شوندگان نمی‌رسد.»


همتی افزود: «از این متن چندین ترجمه وجود داشت اما از آنجا که پری صابری تحصیل کرده فرانسه است فکر کردم که نزدیک‌ترین ترجمه را دارد بنابراین به مدد محمد بهرامی توانستیم مجوز و اجازه استفاده از ترجمه این متن را بگیریم.»


سینا رازانی گفت: «من با هادی چندین کار انجام داده‌ام و کار با وی برایم بسیار لذت‌بخش است، چراکه اخلاق وی مثال‌زدنی است و آرامشی که پشت صحنه ایجاد می‌کند بسیار اهمیت دارد.»


وی در ادامه ضمن اشاره به تعاملی که میان اعضای گروه و هادی ایجاد شده است، به این نکته تاکید کرد که این اثر نمایشی اصلاً کمدی نیست.


هادی که به واسطه آشنایی با معاون انجمن نابینایان تصمیم به اختصاص اجرای اول این نمایش به نابینایان گرفته است در پایان این نشست هادی اعلام کرد، اجرای آغازین «مردگان بی کفن و دفن» که اول شهریورماه ساعت 18 خواهد بود به نابینایان تقدیم می‌شود. وی همچنین اجرای دوشنبه دوم شهریور ماه را ویژه عکاسان و خبرنگاران اعلام کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته