دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1397 - 14:35
دهمَرده در گفتگو با‌ آنا:

وزیر آموزش‌و‌پرورش بابت حادثه مدرسه زاهدان باید به مجلس توضیح دهد

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان توضیح می‌خواهد.
کد خبر : 345910
96-10-c07-1054.jpg

حبیب دهمَرده در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: حادثه تلخی که در مدرسه اسوه حسنه زاهدان رخ داد، قلب همه مردم ایران را به درد آورد. اگر همه مناطق در استان سیستان و بلوچستان گاز داشتند، قطعاً این اتفاق رخ نمی‌داد.


نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: گاز به زاهدان رسیده اما هنوز گازرسانی نشده است. لوله‌کشی گاز در قسمت‌هایی از شهرها صورت گرفته ولی این اتفاق در زمانی که من استاندار سیستان بودم رخ داد و لوله‌کشی از عسلویه تا ایرانشهر انجام گرفت اما این پروژه متوقف شد و هنوز هم کاری برای آن صورت نگرفته است.


دهمرده با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان دچار انباشتگی عقب‌ماندگی‌های زیرساختی است، ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها مانند راه‌آهن، آب شرب، کشاورزی و آموزش‌وپرورش این استان نسبت به سایر کشور بسیار عقب‌تر است و باید برای آن کار فوق‌العاده‌ای انجام شود تا حداقل در چند سال آینده شاهد رسیدن این استان به مرحله کنونی کشور باشیم.


وی با اشاره به اینکه با وجود استعدادهای زیاد در سیستان و بلوچستان هنوز حتی یک کارخانه در این استان پهناور ساخته نشده است، ادامه داد: زندگی مردم به کشاورزی وابسته است و برای معیشت مردم کاری صورت نگرفته است درحالی‌که می‌توان از ظرفیت‌هایی مانند گردشگری در این استان استفاده کرد اما متأسفانه زیرساخت‌های معیشتی این استان فراهم نشده است.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: آموزش‌وپرورش این استان نسبت به متوسط فعلی کشور بسیار عقب‌تر است و فاصله زیادی تا رسیدن به متوسط کشور دارد. اگر قرار باشد در سرانه کشور به سیستان و بلوچستان مانند سایر استان‌ها نگاه شود، درواقع باید شاهد افزایش این فاصله باشیم. به همین دلیل باید در سرانه کشور به سیستان و بلوچستان به‌صورت ویژه نگاه شود.


وی با اشاره به حادثه تلخ مدرسه ابتدایی اهواز گفت: این اتفاق قلب مردم را به درد آورد و این نشان می‌دهد که در این استان هنوز مردم برای گرم کردن خود از نفت و هیزم استفاده می‌کنند. این‌ها درحالی‌است‌که این اتفاق در یک مدرسه غیرانتفاعی رخ‌داده که باید امکاناتش بیشتر از مدارس عادی باشد.


دهمرده از دعوت وزیر آموزش‌وپرورش به کمیسیون برای تشریح ابعاد حادثه زاهدان خبر داد و گفت: ممنوعیت استفاده از چراغ‌نفتی در حالی در آموزش‌وپرورش بخشنامه شده که حادثه مذکور در مرکز استان در شهر زاهدان رخ‌داده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان توضیح می‌خواهد و وی روز یکشنبه هفته آینده به کمیسیون آموزش در این رابطه گزارش ارائه خواهد کرد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند که به مشکلات آموزشی مناطق کم‌برخوردار بیشتر رسیدگی شود تا فاصله طبقاتی از بین رود، گفت: بی‌تفاوتی نسبت به عدم امکانات برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان فاقد مدرسه نه مورد تأیید قانون اساسی است و نه شرع اسلام، بنابراین باید به بهترین طریق راه ادامه تحصیل آن‌ها را باز کرد.


انتهای پیام/4071/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته