24 ایده برتر هفته پژوهش در قزوین تجلیل شد
رضا رسولی شربیانی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: امسال میزبانی هفته پژوهش در استان قزوین بر عهده دانشگاه پیام نور بود و در همین راستا نمایشگاه هفته پژوهش به مدت پنج روز در سالن ورزشی این دانشگاه برگزار شد.
وی درمورد اقدامات انجام شده در این نمایشگاه تصریح کرد: در فاز آمادهسازی با انجمنهای علمی استان، 10 جلسه هماهنگی را برگزار کردیم که منجر به شرکت 40 دستگاه اجرایی و صنعتی در نمایشگاه هفته پژوهش شد.
رئیس دانشگاه پیام نور استان قزوین با بیان اینکه نمایشگاه هفته پژوهش از 25 آذر برگزار شده است، عنوان کرد: در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از پنج پژوهشگر در حوزههای علوم انسانی و کاربردی تجلیل شد.
رسولی شربیانی افزود: اتاق ارتباط صنعت، دانشگاه و جامعه دانشجویی نیز در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش راهاندازی شد و این ارتباط موجب شد تا به حال پنج قرارداد خرید پژوهش توسط صنایع انجام شود و این مهم همچنان ظرفیت افزایش را دارد.
وی ضمن اشاره به مراسم دیگری که هفته پژوهش در این استان برگزار شد، ادامه داد: مراسم جشن ایدههای برتر نیز در این راستا برپا شد که از میان 172 ایده ارائه شده، 24 ایده بهعنوان آثار برگزیده انتخاب و از صاحبان آنها تجلیل شد، ایدههایی که میتوانند به فنبازار و مرحله تولید و بازار برسند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان قزوین یادآور شد: همه تلاشمان بر این است که صنعت را به دانشگاه یا به تعبیر دقیق کلمه، مصرفکننده دانش و ایده را به تولیدکننده و ایده که دانشگاهها هستند، نزدیک کنیم؛ تقریباً میتوانیم بگوییم که 50 درصد این اتفاق افتاده است.
رسولی شربیانی بیان کرد: امیدواریم که دستگاههای بالادستی این امر را تسهیل کنند؛ یعنی یک قوانین سفت و سختی وضع شود که ابتدا سفارش بدهند، تلاش کنند و اگر نشد، آنوقت به سمت خارج بروند نه اینکه ابتدا بروند سراغ خارجیها و اگر آنجا نتیجه نگرفتند سپس سراغ داخلیها بروند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان قزوین با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه یادآور شد: صنعت باید همکاری لازم با دانشگاه را داشته باشد و برای برطرف کردن مشکلاتشان از دانشگاه کمک بخواهند؛ به این ترتیب پژوهشها از حالت دانشگاهی به مرحله تولید، سرمایه و ثروت تبدیل میشود.
وی در تأیید حمایت دانشگاه پیام نور استان قزوین از ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان کرد: 18 غرفه از 40 غرفه نمایشگاه هفته پژوهش دانشگاه پیام نور به صنایع اختصاصیافته که رقم قابل توجهی است.
رسولی شربیانی درباره بودجه پژوهشی دانشگاهها نیز خاطرنشان کرد: به طور کلی بخش پژوهش 10 الی 20 درصد بودجه دانشگاه را شامل میشود و استانها به فراخور سوابق پژوهشیشان، بودجهای بهنام پژوهانه دارند که به آن گرنت میگویند.
وی در پایان تأکید کرد: سال گذشته در دانشگاه پیام نور 90 طرح پژوهشی تأییدشده داشتیم؛ اما حتی یکی از آنها نیز مورد خرید صنایع و مصرفکنندهها قرار نگرفت و یا اصلاً توجهی به آنها نکردند؛ درحالیکه اهل فن میدانند بسیاری از این طرحها در حوزههای مختلف کشور، مورد نیاز است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/