دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1397 - 16:22
آیت‌الله جنتی:

برخی نمایندگان به ابتدائی‌ترين مسائل مجلس آشنايی ندارند

دبیر شورای نگهبان گفت: متأسفانه برخی به ابتدائی‌ترين مسائل مربوط به مجلس شورای اسلامی آشنايی ندارند و چه بسا اصلاً يک‌بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند.
کد خبر : 345725

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله احمد جنتی در مراسم نمایشگاه دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان که عصر امروز در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد با تسلیت شهادت حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید بسیار حائز اهمیت بوده و قبل از انقلاب اسلامی بین حوزه و دانشگاه تفرقه وجود داشت.


وی با بیان اینکه قبل از انقلاب برخی معتقد بودند که دانشگاه غرب زده است و برخی نیز حوزه علمیه را مناسب در خدمت‌رسانی به مردم نمی‌دانستند، گفت: شهید مطهری، بهشتی و مفتح وارد دانشگاه‌ها شدند و سبب وحدت حوزه و دانشگاه شدند.


دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با تأکید بر اینکه همکاری‌های دانشگاه و حوزه زیادتر شود، اضافه کرد: پژوهش در حوزه و دانشگاه برای جامعه بسیار مفید است.


وی با بیان اینکه پژوهشکده‌ای شورای نگهبان برای این شورا بسیار مفید واقع شده است، ادامه داد: سوالات، تفسیر، نامه‌های خسته کننده دیوان عدالت اداری در این پژوهشگاه بررسی می‌شود، ولی برخی نیز هر جا منافعشان با مشکل مواجه می‌شود به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند که این کار درست نیست.
جنتی با اشاره به اینکه برخی مواقع قانونی پیش می‌آید که دولت در آن دیده شده و در پژوهشکده این کارها بررسی می‌شود و در شورای نگهبان موضوع روشن می‌گردد، عنوان کرد: نیروهای ارزشی، جوان و انقلابی در پژوهشکده شورای نگهبان در حال کار هستند و در حدود هزار گزارش کارشناسی تحویل شورای نگهبان داده‌اند.


وی با اشاره به اینکه در ابتدا شورای نگهبان هیچ سابقه‌ای اجرایی نداشت و کارهای زیادی صورت گرفت تا شورای نگهبان سامان یابد، اعلام کرد: مشروح مذاکرات شورای نگهبان توسط پژوهشکده منظم و برای مردم منتشر شده و ۱۲۰ هزار صفحه در حال تنظیم است و وظایف شورای نگهبان نیز به صورت متداول معرفی خواهد شد.


دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با بيان اينكه كانديداهای نمايندگی مجلس بايد به مسائل علمی و تحقيقاتی آشنا باشند، گفت: متأسفانه برخی به ابتدائی‌ترين مسائل مربوط به مجلس آشنايی ندارند و چه بسا برخی اصلاً يک‌بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند.


دبير شورای نگهبان در ادامه گفت: آیا اين نماينده كه درباره مسائل پیچیده اقتصادی که می‌خواهد رأی بدهد، اطلاعات دارد؟ درباره مشکلات جامعه از جمله گرانی‌ها و تورم كه مجلس می‌تواند برای حل آن سهم و نقش داشته باشد، آگاهي دارد؟


وی افزود: مجلس باید بررسی و پژوهش کند که چه چیز و چه کسانی مسبب مشكلات اقتصادی هست، حال بعد از به‌وجود آمدن این مشکلات راه حل برون رفت از آن چیست؟


آیت‌الله جنتی با تأکید بر آگاهی نامزدهای نمایندگی مجلس به قانون اساسی و مسائل مختلف مجلس و وظایف خود و آشنايی با کمیسیون‌های مختلف، پیشنهاد داد تا نامزدهای نمایندگی مجلس قبل از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی را بگذرانند.


وی گفت: این طرح به نظر مناسب است تا مجلس بعد از مطالعه آن، درباره آن طرح بدهد كه در این صورت آینده مجلس بهتر خواهد شد.


دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه الان مجلس در آستانه بررسی بودجه کشور است، افزود: نمایندگان چقدر به مسائل بودجه که رگ حیاتی مملکت است آشنایی دارند، یعنی کجا و چقدر باید هزینه شود و نظارت کند تا دولت بودجه را در جای مناسب هزینه و از مصارف غیر ضروری جلوگیری کنند.


آیت‌الله جنتی با انتقاد از برخی اعمال نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: باید نمایندگان در این زمینه نيز در دوره‌های اخلاقی شركت كنند تا با وظیفه شرعی و قانونی خود آشنا شوند.


دبیر شورای نگهبان در پايان از مشکلات کنونی کشور به عدم کادر‌سازی در دستگاه‌های گوناگون اشاره کرد و با قدردانی از تلاش‌های پژوهشکده شورای نگهبان که بسیار موفق بوده است، گفت: جوانان متعهد این پژوهشکده، انقلابی و متدین هستند که بی‌طمع مشغول فعالیت علمی هستند.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
۰
این نماینده‌ها همگی تایید شده توسط خود شما هستند و توسط شورای نگهبان گزینش شده‌اند
هلدینگ شایسته