دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جلوگیری از فرار مالیاتی با اجرای «قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح ابعاد قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که به تازگی ابلاغ شده است، گفت: درصورتی که این قانون به‌ درستی اجرا شود، بسیاری از فرارهای مالیاتی کاهش یافته و درآمدهای غیرنفتی دولت افزایش می‌یابد.
کد خبر : 34549

ابراهیم نکو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه ابلاغ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در کارآمد کردن اقتصاد کشور بسیار موثر است، افزود: متأسفانه افراد زیادی با به‌‌کارگیری ترفندهای گوناگون از پرداخت مالیات‌های واقعی فرار می‌کنند که امیدواریم با اجرای صحیح این قانون، بخش زیادی از فرارهای مالیاتی کشور کاهش یابد.


وی افزود: بر اساس این قانون بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند اطلاعات مربوط به جمع گردش و مانده سالانه انواع حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند تا تراکنش واقعی شرکت‌ها و سازمان‌ها مشخص شود. به این شکل سازمان امور مالیاتی می‌تواند به‌ درستی صورت‌های مالیاتی را استخراج کند.


این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در اختیار قرار دادن اطلاعات بانکی افراد به سازمان مالیاتی «سرک کشیدن در حساب‌های مردم» نیست، اظهار کرد: نمی‌توان این مطلب را القا کرد، زیرا دولت برای تکمیل اطلاعات و داده‌های آماری خود باید از ابزارهای موجود بهره بگیرد تا بتواند مدیریت صحیحی بر اقتصاد کشور داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه بخش عظیمی از نقدینگی کشور در اختیار بخش خصوصی است، گفت: متاسفانه در میان شرکت‌های خصوصی فعال در کشور، هستند شرکت‌هایی که صورت‌های مالی شفافی ندارند و به‌ نوعی ارقام بزرگی را جابه‌جا می‌کنند که هیچ‌گونه مالیاتی بابت آن پرداخت نمی‌شود، ولی با این ابزار می‌توان مقابل تخلف این شرکت‌ها ایستاد.


نکو درباره اینکه آیا با اجرای این قانون ممکن است حساب‌های بانکی به منظور فرار مالیاتی خالی شود،‌ گفت: شرکت‌ها و بازرگانانی که به صورت درست فعالیت و مالیات‌های خود را به طور کامل پرداخت می‌کنند از اجرای این قانون واهمه‌ای ندارند، زیرا تمام تراکنش‌های مالی آنها شفاف است و نیاز به‌ پنهان‌کاری ندارند. اما در این میان برخی شرکت‌ها وجود دارند که ممکن است برای پنهان‌سازی صورت‌ها و تراکنش‌های مالی خود اقداماتی داشته باشند که البته دولت برای این افراد نیز برنامه‌هایی دارد.


نماینده مردم رباط کریم در مجلس افزود: افرادی که مالیات‌های خود را به صورت منظم و کامل پرداخت می‌کنند از تخفیف و پاداش‌هایی برخوردار می‌شوند که متخلفان از آن بی‌بهره خواهند بود. با این حال خالی کردن حساب‌های بانکی برای شرکت‌هایی که دارایی زیادی دارند، تقریبا غیرممکن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته