دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام‌ قاضی‌عسکر:

کاری کنیم مردم بیش از گذشته به دین علاقه‌مند شوند

نماینده ولی در امور حج و زیارت گفت: باید کاری کنیم مردم بیش از گذشته به دین علاقه‌مند شوند و خاندان رسالت را دوست داشته باشند.
کد خبر : 345399

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از پايگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سيدعلی قاضی‌عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به بیان فراز دیگری از حدیث امام صادق (ع) که فرموده‌اند: عَلَيْكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ حُسْنِ اَلْخُلُقِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ پرداخت و حسن الجوار را برخورد نیکو و رعایت حق همسایه توصیف کرد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه خشونت و اضطراب در خانه و محیط جامعه آرامش را از مردم گرفته و امید به آینده را از بین می‌برد، اظهار کرد: دستورهای قرآن، رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین همه به‌گونه‌ای است که مردم در یک فضای معنوی و عاطفی زندگی کنند.


وی به چند حدیث در موضوع نیکی به همسایه اشاره کرد و با بیان اینکه رسول خدا می‌فرمایند: «اَحسِن مُجاورة مَن جاوَرك، تَكُن مُؤمناً»- با همسايه خود به نيكى رفتار كن تا مؤمن باشى، گفت: در این حدیث یکی از شروط ایمان و مؤمن بودن درست رفتار کردن با همسایه ذکر شده است.


نماینده ولی فقیه با اشاره به حدیث مَا زَالَ جَبْرَئِيلُ يُوصِينِي بِالْجَارِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُ افزود: رسول خدا (ص) فرموده‌اند: جبرئیل پیوسته بر من نازل می شد و مرا نسبت به تعامل صحیح با همسایه سفارش می‌کرد و آنقدر این توصیه تکرار شد که گمان کردم به‌زودی حکم صادر خواهد شد که همسایه از همسایه ارث می‌برد.


قاضی‌عسکر با تأکید بر اینکه این تعابیر بسیار مهم است، اضافه کرد: از پيامبر اكرم (ص) روايت شده است: حُرمة الجارِّ على الانسان كَحُرمة اُمّه- احترام همسايه برانسان همچون احترام مادر است.


نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در بیان امیرمؤمنان (ع) آمده است: مِن حُسن الجَوار تَفَقُّد الجار اظهار کرد: یکی از علائم و نشانه‌های همنشینی و رفتار صحیح با همسایه تفقد و احوال‌پرسی از همسایه است.


قاضی‌عسکر گفت: در غرب همسایه از همسایه خود خبر ندارد و حتی برخی اوقات همسایه از دنیا می‌رود و چند روز کسی خبردار نمی‌شود و متأسفانه اینگونه رفتار به دلیل زندگی در مجموعه‌های بزرگ مسکونی به جامعه امروز ما هم کشیده شده است.


وی تصریح کرد: گسترش عواطف در جامعه موجب می‌‌شود، مردم به آینده امیدوار شوند و به دنبال تلاش، کوشش، عمران و آبادی باشند.


نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه امام صادق (ع) می‌فرمایند: حُسْنُ اَلْجِوَارِ يَعْمُرُ اَلدِّيَارَ وَ يَزِيدُ فِي اَلْأَعْمَارِ گفت: سلوک صحیح با همسایه موجب عمران و آبادی و طولانی شدن عمر می‌شود، زیرا مردم به دلیل خشونت کمتر در جامعه، اعصاب‌شان آرام‌تر و عمرشان طولانی‌تر خواهد بود و با کمک یکدیگر شهرها را آباد خواهند کرد.


قاضی‌عسکر از مطرح کردن موضوع شلاق زدن مجرمان در مصلاهای نماز جمعه انتقاد کرد و با اشاره به اینکه نماز جمعه محل توصیه به تقوی و توسعه و گسترش محبت و عواطف دینی است، گفت: مشکل امروز جامعه شلاق زدن به مجرمان در محل اقامه نمازهای جمعه نیست بلکه مشکل عقلانی حرکت نکردن است.


وی با اشاره به اینکه در این رابطه زمان پیامبر(ص) را نمی‌توان با شرایط امروز مقایسه کرد، گفت: در آن زمان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف وجود نداشت و اگر امروز ضرورت داشته باشد کسی را شلاق بزنند در میدان‌های شهر این کار را انجام می دهند و نیازی نیست به نماز جمعه بیاورند.


نماینده ولی فقیه بر لزوم حفظ قداست نمازهای جمعه تأکید کرد و افزود: خطبای جمعه و سخنرانان باید از این تریبون محبت و عواطف و بنیه دینی مردم را ارتقاء بخشیده و آنان را به تقوی، اخلاق و فضایل اخلاقی دعوت کنند.


قاضی‌عسکر در ادامه باب عقل و جهل در اصول کافی را یادآور شد و با اشاره به اینکه جبرئیل به فرموده باری‌تعالی، آدم را مخیر کرد از میان عقل، دین و حیا یکی را انتخاب کند، گفت: آدم عقل را برگزید و سپس جبرئیل به دین و حیا گفت بروید. آنها گفتند هرکجا عقل باشد ما هم هستیم.


وی گفت: اسلام دین عاطفه است و در قرآن به پیامبر گفته شده «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ»؛ چون شما با مردم نرم‌خو هستید مردم در اطراف شما هستند و اگر خشن بودید، از اطراف شما، پراکنده می‌شدند.


نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه جامعه امروز به قاطعیت و انعطاف همراه با عقلانیت نیاز دارد، بر ضرورت به‌کار گرفتن تدبیر، عقلانیت و توجه به مبانی دینی برای حل مشکلات کشور تأکید کرد و افزود: چهل سال از انقلاب می‌گذرد و باید مردم را آرام و به آینده امیدوار کرد و اجازه داد استعدادها رشد یابد و همه چیز با منطق و استدلال جلو برود.


قاضی‌عسکر به حدیث «ليسَ حُسنُ الجِوارِ كَفَّ الأذى و لكنْ حُسنُ الجِوارِ الصّبرُ على الأذى» از امام کاظم (ع) اشاره کرد و گفت: امام می‌فرمایند حُسن معاشرت و رفتار خوب با همسایه این نیست که همسایه‌ات را اذیت نکنی بلکه اگر زمانی نیز همسایه تو را اذیت کرد باید صبور باشی و خود را کنترل کنی.


وی افزود: پیامبر هم فرموده‌اند: «مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، فَلا يُؤْذِ جَارَه»؛ هرکس به خدا و روز قیامت باور دارد هرگز همسایه خود را اذیت نخواهد کرد.


نماینده ولی فقیه با تأکید بر اینکه حرف زدن، رفتار و عملکردمان باید به نحوی باشد که مردم از اسلام دور نشوند، تصریح کرد: این از آموزه‌های اهل‌بیت‌(ع) است که باید کاری کنیم مردم بیش از گذشته به دین و آموزه‌های دینی علاقمند شوند و خاندان رسالت را دوست داشته باشند.


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مرتضی احمدیان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
۰
مگه گرایش ندارند باید طوری عمل کنید که در این گرایش بمانند
معین توانایی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
۰
مردم هم به اهل بیت و هم به نظام و انقلاب پایبندند اگر هم گلایه ای است به خاطر عملکرد بد بعضی از بدخواهان نظام و انقلاب است
هلدینگ شایسته