دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1397 - 10:13
موافقت با صندوق مکانیزه فروش؛

بانک مرکزی مکلف به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز با مواد دیگری از لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی موافقت کردند.
کد خبر : 345200
AG8I0329.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) با مواد دیگری از این لایحه موافقت کردند.


مواد یک تا 9 این لایحه در روزهای گذشته با موافقت نمایندگان تصویب شده بود. 


در ماده چهار این لایحه آمده است: اصل بر صحت معاملات ثبت شده مؤدی در سامانه مؤدیان است مگر خلاف آن اثبات شود. مأموران مالیاتی جز در مواردی که مؤدی از ثبت نام در سامانه امتناع کرده و یا به ترتیبی که در ماده 9 ذکر شده اثبات شود که در ثبت معاملات خود در سامانه مؤدیان تخلف نموده است حق مراجعه به محل فعالیت مؤدی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارد.


نمایندگان همچنین با ماده 10 این لایحه موافقت کردند که به موجب آن: اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حسابهای بانکی و شناسه یکتای دستگاه‌های کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.


در تبصره تأکید شده است: در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی جدید اشخاص مشمول مکلفند اطلاعات آنها را بلافاصله از طریق پوشه خود در سامانه مؤدیان به سازمان اعلام کنند.


نمایندگان مجلس با ماده 11 این لایحه موافقت کردند. در این ماده آمده است: بانک مرکزی مکلف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کرده و با ایجاد تناظر بین آن‌ها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی، به هریک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد. همچنین بانک مرکزی موظف است به ترتیبی که سازمان درخواست می‌کند، امکان دسترسی سازمان به اطلاعات درگاه‌های پرداخت و تراکنش‌های شبکه‌های پرداخت بانکی رسمی کشور را فراهم کند.


تبصره- پس از گذشت زمان مذکور در این ماده، اتصال دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مؤدی معین توسط سازمان امور مالیاتی تأیید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است. بانک مرکزی و حسب مورد تمامی بانکها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره‌برداران تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام  کنند. تخلف از این حکم موجب مجازات درجه 6 می‌شود.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان مالیاتی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته