دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1397 - 11:08
سفیر ارمنستان در ایران:

ارمنستان با تحریم‌های آمریکا همراهی نمی‌کند

سفیر ارمنستان در نشست روابط ایران و ارمنستان، چالش‌ها و فرصت‌ها تصریح کرد که ارمنستان با تحریم‌های ضدایرانی همکاری نمی‌کند.
کد خبر : 345168
2222.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشست بررسی روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو شامگاه شامگاه دوشنبه با حضور سفیر ارمنستان در ایران، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، رئیس اداره امور قفقاز وزارت امور خارجه و تنی چند از اساتید برجسته حوزه قفقاز در سالن «آرام مانوکیان» فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.


نه بزرگ ارمنستان به درخواست جان بولتون و منوچین برای تحریم ایران


سفیر ارمنستان در ایران در ابتدای این نشست با اشاره به رویدادهای سیاسی 2018 که منجر به نخست‌وزیری «نیکول پاشینیان» شد اظهار کرد: اعتراضات مردمی مسالمت‌آمیز در ارمنستان به تغییر ساختار قدرت انجامید و انتخابات هفته گذشته پارلمانی نشان‌دهنده اقبال مردم به این تغییرات است. همانطور که نخست‌وزیر بارها اعلام کرده‌اند این اعتراضات داخلی بوده و هیچ قدرت خارجی در آن نقش نداشته است.


«آرداشس تومانیان» ادامه داد: اثرات قدر‌ت‌گیری پاشینیان منجر به حذف نیروهای سنتی از قدرت، برگزاری انتخابات آزاد و آغاز مبارزه با فساد در ارمنستان شده است؛ اما هیچ تأثیری بر سیاست خارجی کشورمان و رابطه با جمهوری اسلامی ایران نداشته است و نخواهد گذاشت.


وی با اشاره به روابط سیاسی میان ایران و ارمنستان افزود: رابطه میان تهران و ایروان از محورهای اصلی سیاست خارجی ارمنستان بوده و هیچ‌گاه خللی در آن ایجاد نخواهد شد. به طور مثال، درباره تحریم‌های آمریکا شاهد هستیم که به‌رغم سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و هیأتی از وزارت خزانه‌داری این کشور به ارمنستان برای تحث فشار دادن مقام‌های ارمنی برای همراهی علیه ایران، پاشینیان اعلام کرد که آمریکا باید به حساسیت روابط سیاسی میان ایران و ارمنستان آگاه باشد.


پاشینیان از اهمیت جایگاه ایران در سیاست خارجی ارمنستان آگاه است


رئیس اداره امور قفقاز وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست با اشاره به حضور نیکول پاشینیان در مقام نخست‌وزیری ارمنستان گفت: پاشینیان پیش از رسیدن به نخست‌وزیری و در مقام نمایندگی پارلمان ارمنستان و هیأت دوستی پارلمانی دو کشور بارها به ایران سفر کرده که این موضوع نشان از اهمیت جایگاه ایران در سیاست ارمنستان در عصر جدید دارد.


محسن فغانی افزود: در حال حاضر میان تهران و ایروان 15 کمیسیون اقتصادی تشکیل شده که در حال فعالیت هستند و این در حالی است که ایران با دیگر کشورهای همسایه، چهار یا پنج کمیسیون همکاری دارد.


وی با اشاره به امضای قرارداد ترجیحات متقابل میان دو کشور ادامه داد: متأسفانه راه ترانزیتی مناسبی برای جابجایی کالا میان ایران و ارمنستان وجود ندارد و زیر ساخت‌های این کشور برای تبادلات تجاری و اقتصادی دوجانبه مناسب نیست؛ اما امیدواریم با توجه به حضور ارمنستان در منطقه تجارت آزاد اوراسیا و پیوستن قریب‌الوقوع کشورمان به آن، مناسبات اقتصادی دوجانبه از گسترش خوبی برخوردار شود.


مقابله با فساد در ارمنستان، مافیای تخریب روابط تهران - ایروان را از بین برده است


ولی کوزه‌گر کالجی، پژوهشگر مسائل قفقاز، دیگر سخنران نشست گفت: در ارمنستان 36 حزب سیاسی مشغول فعالیت هستند که در مسائل مختلفی با یکدیگر تفاوت دیدگاه دارند ولی آنچه همه این احزاب در آن اتفاق نظر دارند، موضوع همکاری با ایران بوده که نشان‌دهنده اهمیت بالای کشورمان برای سیاستمداران ارمنی است.


وی ادامه داد: ارمنستان تنها همسایه مسیحی ایران است و می‌تواند به‌عنوان دروازه ورود کشورمان به جهان مسیحیت باشد و در مقابل، ایران نیز تنها کشور مسلمان همسایه ارمنستان است که رابطه خوبی با این کشور داراست، به‌طوری‌که می‌تواند نقش متقابلی به‌عنوان دروازه ورود به جهان اسلام را برای این کشور ایفا کند.


کوزه‌گر با اشاره به اولویت مبارزه با فساد در مواضع سیاسی نیکول پاشینان افزود: مقابله با فساد سبب شده است تا گروه‌های مافیایی که اتفاقاً مانع از گسترش همکاری اقتصادی میان تهران و ایروان بوده‌اند از بین بروند که این موضوع زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را فراهم کرده است.


این پژوهشگر با اشاره به امنیت کامل مرزی دو کشور تأکید کرد: می‌توان گفت که رابطه میان ارمنستان و ایران رابطه‌ای پایدار است که کم‌تنش‌ترین رابطه سیاسی در میان همسایگان ایران به شمار می‌آید.


دفاع ارمنستان از ایران در برابر آمریکا نشان دهنده تمایل به تداوم همکاری‌هاست


کارن خانلری، نماینده اقلیت ارامنه در مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به اهمیت جایگاه ایران برای ارمنستان تصریح کرد: حمایت از ایران در برابر آمریکا خود نشان‌دهنده این است که ارمنستان می‌خواهد همکاری خود با ایران را ادامه داده و حتی آن را گسترش دهد. ایران و ارمنستان دو همسایه بسیار تأثیرگذار بر یکدیگر هستند که می‌توانند به سطح همکاری اقتصادی در سطوح بالاتر نیز دست پیدا کنند.


وی به نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی و نزدیکی و شناخت دو ملت از یکدیگر نیز نقبی زد و گفت: درست است که رابطه میان ایران و ارمنستان برای امروز و دیروز نیست و از سابقه هزاران ساله برخوردار است ولی باید گفت که متأسفانه در حوزه رسانه‌ای گام مثبتی برداشته نشده است.


محمدرضا دماوندی، رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان به رابطه خوب سیاسی دو کشور در سطح عالی اشاره کرد و افزود: اگر نقش رسانه‌ها گسترش یابد و زیر ساخت‌های همکاری ایجاد شود، آینده همکاری دو کشور تا سطح چشمگیری افزایش خواهد یافت.


وی با اشاره به اقدامات نسنجیده  برخی افراد و گروه‌ها که روابط سیاسی دو کشور را با اطلاق‌های نادرست هدف قرار داده‌اند تصریح کرد: در سطح دولتی هر دو کشور به اهمیت همکاری پی برده و از پیشبرد هرگونه سیاستی که به همکاری دوجانبه کمک کند حمایت می‌کنند ولی در این میان، گروه‌هایی هستند که باعث ضربه زدن به روابط و یا ایجاد سوءتفاهم‌هایی می‌شوند که البته این موضوع می‌تواند با گفتگو  حل شود.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته