دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 20:27
ثمری مطرح کرد؛

راه‌اندازی سامانه پایش برای هدفمندکردن پایان‌نامه‌ها

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از فواید راه‌اندازی سامانه پایش هدفمند شدن وضعیت پایان‌نامه‌ها در سطح دانشگاه است.
کد خبر : 345122
IMG_0780.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از رشت،  داود ثمری در مراسم گرامیداشت روز پژوهش که صبح امروز در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری در دنیا در عرصه نظام آموزش عالی کشورمان در حال فعالیت است.


وی افزود: در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی باید گفت دانشگاه آزاد اسلامی از مولودهای خوب انقلاب اسلامی ایران است که منشأ اثر خدمات ارزنده‌ای در کشور شده است.


 مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شعار امسال هفته پژوهش، «پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی» است خاطرنشان کرد: پژوهش هدفمند، پژوهشی است که مأموریت‌گرا بوده و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند.


ثمری اظهار کرد: اکنون ۳۸ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند و  در حدود 100 هزار نفر به طور مستقیم در قالب عضو هیأت علمی و کارکنان و اعضاء هیأت علمی پاره‌وقت مشغول به فعالیت هستند.


وی افزود: اگر با نگاهی موشکافانه به موضوع پژوهش بنگریم متوجه خواهیم شد پژوهشی ارزشمند است که بتواند مسئله و مشکلات جامعه را حل کند و به همین دلیل در 6 آذرماه سامانه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد تا بتواند به این اصل مهم رسیدگی کند.


 مدیرکل توسعه فن آوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با نگاهی اجمالی به نسل‌ها و دوره‌های مختلف دانشگاهی، عنوان کرد: با توجه به اینکه سه نسل گذشته دانشگاه رویکردی آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی داشتند مأموریت‌های نسل چهارم تغییر کرده و به سمت مسئولیت‌های اجتماعی و رفع مسائلی که در جامعه وجود دارد سوق داده‌ شده است.


ثمری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی رویکردی را اتخاذ کرده است که به دنبال آن ۶ آذر سال ۹۷ سامانه‌ای را با عنوان پایش آزاد رونمایی کرد که مخفف پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه است تصریح کرد: همه ما به‌عنوان اعضاء هیأت علمی می‌دانیم که در خیلی از موارد پایان‌نامه‌هایی که توسط دانشجو نوشته می‌شود بعضاً مشکلاتی را از جامعه حل نخواهند کرد و گاه دچار کج‌روی‌هایی نیز در این زمینه خواهیم شد که دستگاه‌های قانون‌گذار مجبور خواهند شد قوانینی را برای جلوگیری از این تخلفات تصویب کنند.


وی خبر داد: با توجه به اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی سالانه در حدود 100 هزار نفر آماده دفاع هستند؛ بنابراین برای هدفمند کردن این پایان‌نامه‌ها در برنامه پایش موضوعاتی قرار گرفت که قرار است به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی 40 ابر چالش را معرفی کنیم و برای این 40 چالش موضوعات و محورهایی داشته باشیم و در نهایت پایان‌نامه‌هایی که قرار است دفاع و تنظیم شود در قالب این موضوعات باشد و  لازم به ذکر است تاکنون 10 نمونه از این موضوعات نهایی شده و در سامانه بارگذاری شده است.


 مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از فواید راه‌اندازی این سامانه هدفمند شدن وضعیت پایان‌نامه‌ها در سطح دانشگاه است و  این سامانه می‌تواند اعضاء هیأت علمی را در فضای رایانه‌ای با یکدیگر و با دانشجو وصل کند و اگر چنانچه دانشجویی در یک شهر باشد و بخواهد استاد خود را از شهر دیگر انتخاب کند می‌تواند از طریق پرتال انتخاب کند.


ثمری عنوان کرد: زمانی که فناوری ارزش‌آفرین به بازار نرسیده باشد و اجرایی نشود شاید برای ما جایگاهی نداشته و نتوانیم بهره‌برداری کنیم؛ بنابراین باید به این امر مهم توجه و اهتمام شود.


وی با بیان اینکه کشور ایران بسیار توانمند و فعال است و زمانی که اراده‌اش را در به ثمر رساندن علمی صرف کند حتماً موفق می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 100 انکوباتور یا مرکز رشد در قالب دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که قرار است با یاری خداوند رشد کند و محصولاتش در بازار عرضه شود.


این مقام مسئول بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه آزاد اسلامی را در حوزه توسعه فناوری بحث بازارسازی برای بسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: خوشبختانه ساختار تشکیلاتی دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرد و اقداماتی در رفع این مشکل اتخاذ خواهد شد به‌گونه‌ای که در کنار فعالیت‌های پژوهشی معاونت مستقلی به اسم معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی خواهد شد و ساختار تشکیلاتی آن بحث‌های بازار و درآمدزایی در حوزه مقوله فناوری رصد کند و بدین گونه تبدیل به یک دانشگاه ارزش‌آفرین شویم.


ثمری تصریح کرد: اگر دو مقوله پژوهش هدفمند و فناوری‌های ارزش‌آفرین را کنار هم قرار دهیم قطعاً می‌توان در شرایط کنونی کشور که بسیار آسیب‌پذیر بوده و در تحریم هستیم، در زمینه تولیدات ملی خود تأثیرگذار باشیم همان‌گونه که در زمینه سلول‌های بنیادی و نانو توانستیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.



انتهای پیام/4121/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته