دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 13:03
وزیر امور خارجه قطر:

ایران بخشی از منطقه است و باید با آن تعامل کرد

وزیر امور خارجه قطر گفت: بخواهیم یا نخواهیم و با سیاست تهران موافق باشیم یا مخالف، ایران بخشی از منطقه ماست و باید با آن تعامل کنیم.
کد خبر : 344961

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روسیاالیوم، «محمد بن‌ عبدالرحمان آل ثانی» در مصاحبه با شبکه «CNBC» آمریکا گفت: «ما در حال حاضر از مواضع عربستان حمایت نمی‌کنیم، آنها از سویی قطر را محاصره کرده‌اند و از سوی دیگر به جنگ در یمن بدون هیچ دلیلی ادامه می‌دهند. آنها پیشتر سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان را ربوده بودند».


وزیر امور خارجه قطر سیاست ریاض را عامل بروز تنش در منطقه عنوان کرد و افزود: «آنها تأثیر زیادی در سلسله تصمیم‌گیری‌هایی دارند که باعث برهم خوردن ثبات در منطقه شده است. عربستان مسئول درگیری‌های فزاینده در خاورمیانه است».


وی تأکید کرد: «عربستان و امارات از فعالیت‌های مشکوک برخی کشورها با هدف برهم زدن ثبات منطقه حمایت می‌کنند. امارات از رژیم‌های خشن حمایت می‌کند، از کودتا در لیبی، بی‌ثبات‌ کردن سومالی و تجزیه یمن حمایت کرد و دنباله‌رو  سیاست‌هایی هستند که ثبات را در منطقه برهم می‌زنند. آنها بارها فعالان اجتماعی را سرکوب کرده‌اند و ناقض حقوق بشر هستند».


«محمد بن‌ عبدالرحمان آل ثانی» گفت: «امارات به‌تازگی از برخی جریان‌های جنگ‌طلبانه در آفریقا و خاورمیانه حمایت کرد و تلاش می‌کند نظامیانش را هم‌پای متحدان سعودی و آمریکایی خود به یمن اعزام و از گروهک‌های جدایی‌طلب در جنگ یمن حمایت کند. آنها همچنین حامی مالی گروه‌هایی همچون القاعده و داعش در یمن هستند و سلاح و پول در اختیارشان قرار می‌دهند».


وی افزود: «امارات در 2017 تحریم تسلیحاتی لیبی را با ارسال بالگرد و دیگر تجهیزات نظامی برای خلیفه حفتر که با دولت به رسمیت شناخته شده این کشور مبارزه می‌کند، نقض و از گروهک‌ها و عناصر تجزیه‌طلب در سومالی که با حکومت این کشور درگیر هستند، حمایت کرد».


وزیر امور خارجه قطر درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «دوحه تحریم یک‌جانبه علیه هیچ کشوری را تأیید نمی‌کند؛ تحریم راهی برای حل موضوع نیست و ما واشنگتن را به بازگشت پای میز مذاکره و راهکار دیپلماتیک تشویق می‌کنیم». 


وی گفت: «بخواهیم یا نخواهیم و با سیاست تهران موافق باشیم یا مخالف، ایران بخشی از منطقه ماست و باید با آن تعامل کنیم. طبعاً اگر چارچوب همکاری منطقه‌ای وجود نداشته باشد و کشورها با هم درباره دغدغه‌ و نیازهایشان صحبت نکنند، به راه حلی دست نخواهیم یافت».


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته