دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 11:31
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد:

موفقیت جهانی ایران در کاهش مرگ‌‌ و میر زنان باردار

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موفقیت جهانی ایران در کاهش مرگ‌‌ و میر زنان باردار خبر داد.
کد خبر : 344914
483542_390.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به میزان مرگ و میر مادران باردار اشاره و اظهار کرد: در طول ۴۰ سال اخیر میزان مرگ‌ و‌ میر مادران باردار در کشور به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است، براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت همه کشورهای جهان متعهد شده بودند از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ کاهش ۷۵ درصدی مرگ‌و‌میر مادران باردار خود را ایجاد کنند که در آخرین گزارش این سازمان اعلام شد ایران جزو یکی از موفق‌ترین کشورها در رسیدن به این هدف توسعه هزاره بوده که توانسته مرگ‌ومیر مادران باردار خود را بیش از ۷۵ درصد کاهش دهد.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: حذف همه علل مرگ‌ومیر قابل اجتناب مادران باردار هدف اصلی است، البته شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان‌های کل کشور زایمان است.


وی ادامه داد: در سال ۹۵ یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۴ زایمان در کل کشور انجام شده که ۹۹ درصد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تسهیل زایمان صورت گرفته است که از این فقط ۲۷۷ مورد مرگ‌ومیر مادر باردار اتفاق افتاده است که حدود ۱۸.۱ مورد در هر 100 هزار زایمان را نشان می‌دهد.


حریرچی یادآور شد: ۲۵ سال پیش به ازای هر ۱۰۰ هزار زایمان حدود ۹۰ مورد مرگ‌ومیر مادران باردار را شاهد بودیم و در سال ۱۳۵۶ نیز در هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۷۴ مورد مرگ‌ و میر مادر باردار را گزارش کردند که اگر این آمار را مقایسه کنیم بیش از ۹۳ درصد کاهش مرگ‌ومیر مادر باردار را در طول این مدت نشان می‌دهد.


وی ادامه داد: هنوز هم باید اقدامات متعدد دیگری در راستای کاهش مرگ‌ومیر مادر باردار انجام دهیم تا به ۱۰ مورد مرگ در هر 100 هزار زایمان برسیم.


این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: دو علت خونریزی و مسمومیت حاملگی در مادران باردار در بروز مرگ‌ و میر مؤثر است البته عوامل زمینه‌ای مانند افزایش سن مادر در زمان زایمان نیز مهم است به‌طوری که زایمان در سن بالاتر از ۳۵ سال ۳ برابر بیشتر از مادران زیر ۳۰ سال است و در مادران بالای ۴۰ سال نیز ۴ برابر بیشتر از مادران زیر ۳۰ سال رخ می‌دهد.


حریرچی اضافه کرد: آمار سزارین کل کشور در ۶ ماه نخست سال ۹۷ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.


وی ادامه داد: براساس ماده ۴۲ جذب و هدایت بیمار از مؤسسات خیریه و مراکز دولتی به مطب شخصی و بیمارستان خصوصی ممنوع است و در موارد اندکی شاهدیم که بیمار برای ادامه روند درمان از بخش دولتی به بیمارستان خصوصی منتقل می‌شود.


حریرچی یادآور شد: براساس ماده ۴۷ راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلان حرف پزشکی سازمان نظام پزشکی، تبلیغ تجاری کالاهای پزشکی و دارویی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شامل نصب تابلو و تبلیغات عمومی و در سخنرانی‌ها مجاز نیست.


حریرچی در مورد تفکیک زباله‌های بیمارستانی ادامه داد: ۹۸ درصد زباله‌های بیمارستانی به صورت تفکیک‌شده به شهرداری تحویل داده می‌شود ولی ممکن است در برخی موارد جزئی مواردی مانند پسماند مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها و یا به دلیل نقص دستگاه آن مرکز تفکیک زباله‌های عفونی و بیمارستانی صورت نگیرد که آن هم باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.


حریرچی از برنامه افزایش پرستار خبر داد و گفت: طبق مذاکراتی شب گذشته در این زمینه برنامه افزایش ظرفیت ورودی پرستار و پزشک را در نظر داریم و این موضوع از سال ۹۳ تاکنون در دست پیگیری است و امیدواریم در یک بازه زمانی معقول این مشکل را حل کنیم اما باید در نظر داشته باشیم که در استان خراسان مازاد پرستار داریم و در استان خوزستان کمبود بیمارستان؛ اما به دلیل اینکه پرستاران مازاد خانم هستند امکان جابه‌جایی و انتقال آنها وجود ندارد؛ همچنین در تهران کمبود پرستار داریم و امکان راه‌اندازی و احداث بیمارستان نیز نداریم.


سخنگوي وزارت بهداشت به آمار متخصصان و فوق تخصص‌های فعال در کشور اشاره و بیان کرد: هم اکنون ۳۹ هزار و ۳۹۸ متخصص و فوق تخصص پزشکی در سراسر کشور مشغول به کار هستند که از این تعداد ۴ هزار و ۶۰۳ متخصص داخلی، ۴ هزار و ۵۴۴ متخصص زنان و زایمان، ۳ هزار و ۹۲۰ متخصص اطفال، ۳ هزار و ۳۲۷ متخصص بیهوشی و ۳ هزار و ۲۴۳ متخصص جراحی عمومی و زیرتخصص‌های مربوطه در کشور مشغول به فعالیت هستند.


به گفته حریرچی، هم‌اکنون ۲ هزار و ۳۶۱ متخصص رادیولوژی، ۲ هزار و ۵۴ متخصص قلب و عروق، و یک هزار و ۷۹ متخصص ارتوپدی، یک هزار و ۶۹۹ متخصص روانپزشکی و یک هزار ۶۹۴ متخصص چشم و زیرتخصص‌های مربوطه مشغول فعالیت هستند.


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۱۰ برابری متخصصان نسبت به قبل از انقلاب ادامه داد: در سال‌های اخیر تعداد متخصصان در کشور افزایش قابل توجهی یافته است اما هنوز نارضایتی و شکایات متعددی در مورد کمبود نیروی متخصص خصوصاً در مناطق کم برخوردار وجود دارد.


وی اظهار کرد: یک علت اصلی در این زمینه کمبود کلی پزشک و متخصص در کشور نسبت به جمعیت و نسبت به کشورهای مشابه است. آمار متخصصان نشان‌دهنده نسبت 4.8 متخصص به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است که در کشورهای مشابه و برخوردار دو تا پنج برابر و حتی بیش از پنج برابر متخصص به‌ازای جمعیت نسبت به کشور ما وجود دارد.


حریرچی با اشاره به کمبود متخصص در برخی رشته‌های پزشکی گفت: هم اکنون با تعداد 945 جراح اعصاب در کشور 81.5 میلیونی تأمین جراح اعصاب در مناطق مختلف کشور بسیار مشکل است و یکی از علل اصلی کمبود متخصص، توزیع و نحوه استقرار متخصصان در کشور است؛ برای مثال در بعضی رشته‌های تخصصی بیش از 50 درصد متخصصین در تهران و در بعضی رشته‌ها در مجموع بیش از 70 درصد متخصصین در تهران و کلان‌شهرها مستقر هستند.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با افزایش ظرفیت و مصوبات چند سال اخیر در مورد اختصاص سهمیه خاص به مناطق محروم و تعهد خدمتی معادل سه برابر دوره خدمتی بخشی از مشکلات کنونی مرتفع شود.


انتهای پیام/۴۰۴۴/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته