دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اصطلاحات اقتصادی؛

تفاوت شاخص بازار اول و بازار دوم در بورس چیست

ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سهام سبب شده است تا موضوع آشنایی با اصطلاحات بورس، یکی از موارد مهم در فعالیت‌های آن‌ها برای معامله کاملاً حرفه‌ای باشد.
کد خبر : 344845

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بورس اوراق بهادار تهران دارای دو بازار به نام‌های بازار اول و بازار دوم است.


شرکت‌هایی که ازنظر میزان سرمایه وضعیت سودآوری و همچنین درصد سهام شناور آزاد یعنی میزان سهام در اختیار مردم در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند در بازار اول بورس تهران و شرکت‌هایی که ازنظر این معیارها در شرایط پایین‌تری قرار دارند در بازار دوم بورس تهران پذیرش می‌شوند.


شاخص بازار اول بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌هایی است که در بازار اول بورس پذیرش‌شده‌اند همچنین شاخص بازار دوم بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌هایی است که در بازار دوم بورس پذیرش‌شده‌اند.


درست است که شاخص عملکرد و وضعیت بورس را نشان می‌دهد، اما مثبت یا منفی بودن شاخص لزوماً به معنی مثبت یا منفی بودن کل بورس نیست. بلکه شاخص وضعیت کلی بورس را به ما نشان می‌دهد.


در خیلی از مواقع ممکن است چند شرکت بزرگ که وزن زیادی (سرمایه و ارزش بازار زیادی) دارند، درحالی‌که وضعیت بسیاری از شرکت‌های دیگر متفاوت است، با مثبت یا منفی شد نشان شاخص کل را مثبت یا منفی کنند.


در این مواقع شاخص هم‌وزن قیمت یا شاخص کل هم‌وزن می‌تواند به شکل بهتری وضعیت کلی بازار را به ما نشان دهد، چون در شاخص هم‌وزن، وزن تمامی شرکت‌های بورسی مساوی در نظر گرفته می‌شود و دیگر شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند شاخص را به‌واسطه سرمایه زیادشان تحت تأثیر قرار دهند.


انتهای پیام/4092/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته