دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عارفی‌کیا

نمایش «راهمرد» بیان شخصیت و روح زمان امام خمینی (ره) است

استاد دانشگاه در رشته‌های حقوق و معارف اسلامی معتقد است که نمایش «راهمرد» به دنبال شخصیت امام خمینی (ره) و روح زمان اوست.
کد خبر : 344596
اجرای+نمایش+_راهمرد_+در+پلاتو+تئاتر+شهر.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، علی عارفی‌کیا استاد دانشگاه در رشته‌های اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، حقوق، معارف اسلامی، اندیشه اسلامی و انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی در یادداشتی آورده است: نمایش«راهمرد» که به طراحی و نویسندگی حامد هوشیاری در مهر و آبان سال گذشته در پلاتوی تئاتر شهر روی صحنه رفت به‌عنوان یک رسانه پیشتاز چهلمین سال انقلاب اسلامی عمل کرد و نخبه سیاسی انقلاب ایران را به‌درستی به صحنه آورده است.


توجه به مقام والای امام خمینی(ره) به‌عنوان یک اسطوره در دسترس از جمله امتیازات خاصی به حساب می‌آید که در هر سرزمینی یافت نمی‌شود و بی‌شک کشور ما از این حیث از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در این مهم، حامد هوشیاری در سال گذشته در طراحی و اجرای نمایشی به دور از کلیشه در  مسیر معرفی مقام والای امام خمینی(ره) کوشا بوده است.


اما در اصل حامد هوشیاری کارگردان نمایش راهمرد با درایت به دنبال بیان شخصیت امام خمینی (ره) و روح زمان او بود. شرایط خفقانی که قیام ۱۵خرداد حاصل آن بود و ادامه مبارزاتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷ شد. در واقع پرداختن به شخصیت امام خمینی (ره) به‌عنوان یک نخبه و نابغه سیاسی و روحانی مبارز و نظریه‌پردازی که غیرممکن‌ها را ممکن ساخت، به‌خوبی عمل کرده و این عینیّت را با نمایش آیینی و تعزیه نشان داده تا نخبه و نابغه سیاسی انقلاب ایران به‌درستی روی صحنه به اجرا درآید.


نمایش راهمرد که سال گذشته در پلاتوی تئاتر شهر به کارگردانی حامد هوشیاری روی صحنه رفته با موضوعیت نهضت حسینی با نهضت خمینی در ایران معاصر ارائه شد و شکوهمندی قیام مردم ایران را با الگویی کاملاٌ مذهبی از باورهای قیام سالار شهیدان به شکل مطلوب نمایان ساخت و نوآوری خود را به مقابل دیدگان تماشاگر ارائه کرد و کوشید الگوپذیر، انقلاب بزرگ ملت ایران از پانزده خرداد 42 و انقلاب بهمن 57 و نیز دفاع مقدس از قیام حسینی را با زبان هنر نمایش ترسیم و به‌طور غیرمستقیم روی صحنه تئاتر اجرا کند و روایت این ارتباط مهم با زبان تعزیه که در زمان خودش کاری نو و ابتکاری بود را با شیوه و مسیری نو، برای بیان مفاهیم ارزشی و دینی و انقلابی باز کند.


این رویکرد یعنی استفاده از هنر تعزیه و نقالی در ساختار تئاتر روایی با استفاده از عنصر بازی در بازی و بیان مفاهیم ارزشی و انقلابی در قالب تئاتر آیینی عاشورایی، پیشتاز در چهلمین سال انقلاب اسلامی بوده که تاکنون طرح نشده، ارزشمند و قابل توجه و قابل تقدیر است، چرا که کارگردان این اثر تاثیرگذار تلاش نمود انعکاس دین و شخصیت دینی امام خمینی (ره) را در جامعه نشان دهد. امید است آثار جدید که به بهانه چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران به صحنه می‌روند برای آیندگان همچون نمایش «راهمرد» ثبت و جاودان بمانند. 


انتهای پیام/4046/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب