دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1397 - 10:00
جهانگیری:

حل چالش‌های کشور نیازمند توسعه علمی است

معاون اول رئیس جمهور گفت: توسعه علمی برای روزهای سخت و مقابله با چالش‌هاست و در دو سده گذشته هیچ توسعه‌ای شکل نگرفته مگر به واسطه توسعه علمی.
کد خبر : 344558
1430768462089_abdolvahed mirzazadeh-17-th3.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران نمونه کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: توسعه علمی یکی از عرصه‌های توسعه پایدار کشور است. همواره مردم امیدوارند به حدی از توسعه دست یابیم و زندگی بهتر شود.


وی افزود: در دو سده گذشته هیچ توسعه‌ای شکل نگرفته مگر به واسطه توسعه علمی. در هفته پژوهش شاید مسأله اصلی این باشد که با چه برنامه‌ای می‌توان به توسعه مطلوب رسید.


معاون اول رئیس جمهور گفت: شاید گفته شود توسعه علمی در زمان فراغت است و با وجود این همه مشکلات کشور نیازی به توسعه علمی نباشد. اتفاقا توسعه علمی دقیقاً برای روزهای سخت و مقابله با چالش‌هاست. 


جهانگیری گفت: در شرایط اقتصادی فعلی باید دنبال فرصت‌های جدید باشیم چرا که به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، بخش‌هایی از کشور دچار مشکل شده است.


وی ادامه داد: آمریکا با تحریم‌های ظالمانه فروپاشی اقتصاد ایران را هدف گرفته تا از این طریق مردم به تنگ بیایند و دست به تغییر حکومت بزنند.


معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: البته دشمن نمی‌تواند به نتایج مورد انتظارش دست یابد ولی تحریم‌ها تا حدی ما را دچار مشکل کرده که باید برای حل آنها برنامه‌ریزی کنیم.


جهانگیری ادامه تصریح کرد: آن بخشی از اقتصاد که به درآمد نفتی متکی است در زمانی که قیمت نفت خوب است حال و روز خوبی دارد و درزمانی‌که دشمن تصمیم بگیرد به ما ضربه بزند می‌تواند این درآمد را تحت تأثیر قرار بدهد. اقتصادی که بتواند روی پای خود بایستد و از درون مشکلاتش را حل کند همان اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی در برابر تکانه‌ها مقاومت لازم را دارد و برای دستیابی به این اقتصاد باید به اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه شود.


وی بیان کرد: شاه‌بیت حفظ اقتصاد در برابر تکانه‌ها، اقتصاد دانش‌بنیان است. اگر می‌خواهیم به‌دنبال اقتصادی باشیم که وابستگی ما را به نفت کم کند، همین اقتصاد دانش‌بنیان است.


معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان وابسته و متکی به مغز انسان است و تحت تأثیر هیچ مسئله‌ای قرار نمی‌گیرد. پس اقتصاد مقاومتی زمانی شکل می‌گیرد که اقتصاد، دانش‌بنیان باشد. این اقدام ضروری اگر شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات در کشور حل خواهد شد.


جهانگیری اضافه کرد: اقتصاد دانش‌بنیان اکنون مهم‌ترین برنامه اقتصادی کشور است و این اقتصاد باید در اولویت دولت و همه دستگاه‌های حاکمیتی باشد. باید به‌دنبال تزریق بودجه‌های مناسب و ارتقای ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان باشیم.


وی در ادامه با اشاره به کمک دانشگاه‌ها برای حل چالش‌های کشور گفت: زمانی که از دانشگاه‌ها برای حل چالش‌ها کمک خواستیم، برخی از دانشگاه‌ها با گشاده‌رویی استقبال کردند و کارگروه‌هایی شکل دادند. حتی برخی از دانشگاه‌ها نتایج تحقیقات را برای ما فرستادند. این تجربه نشان می‌دهد اگر در موضوعی تفاهم کنیم و آن موضوع را در اولویت دستورکار همه دستگاه‌ها قرار دهیم، آن‌وقت می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.


معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: همچنین باید اصلاحات موردنیاز در قوانین را در اولویت قرار دهیم و اگر می‌خواهیم از کارآفرینان حمایت کنیم، کارآفرینان دانش‌بنیان در اولویت باشند یا اگر خواستیم از دانشگاهی حمایت کنیم، فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ها را در اولویت قرار دهیم.


جهانگیری همچنین از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی استقبال کرد و گفت: باید صادرات محصولات دانش‌بنیان افزایش پیدا کند، آمارهای کنونی نشان می‌دهد که درآمد محصولات دانش‌بنیان در شرایط کنونی 4 هزار و 600 میلیون تومان است. این ظرفیت وجود دارد که ما درآمد صادرات حاصل از محصولات دانش‌بنیان را جایگزین نفت یعنی به 50 تا 100 میلیارد دلار برسانیم. این عدد دست‌یافتنی است. برخی از کشورها در برنامه‌های 20 ساله خود توانستند به این درآمد برسند.


وی در ادامه با حمایت از پارک‌های علم و فناوری گفت: در شورای عالی عطف حمایت از پارک‌های پنج استان به‌تصویب رسید. امیدواریم که عملکرد این استان‌ها طوری باشد که بتوانیم این طرح را در بقیه استان‌ها پیاده کنیم.


انتهای پیام/4060/ 4007/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته