دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 10:57

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران از زاویه دید رسانه‌های انگلیسی

انتشار خبر بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران در روز یکشنبه با حضور وزیر امورخارجه این کشور، روز گذشته (جمعه) بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های مهم انگلیس داشت.
کد خبر : 34444

بهگزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در زیر نگاهی به عناوین مهم‌ترین روزنامه‌های انگلیس درباره خبر بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران می‌اندازیم.


براساس این گزارش، سفارت بریتانیا در تهران آنگونه که رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند قرار است فردا یکشنبه با حضور «فیلیپ هاموند» وزیر امورخارجه این کشور بازگشایی شود. این سفارتخانه آذر ماه سال 1390 به‌دنبال حمله شماری از دانشجویان به آن بسته شده بود.


ایندیپندنت





روزنامه ایندیپندنت با اعلام خبر بازگشایی سفارت انگلستان در تهران بعد از چهار سال بسته بودن، نوشت: «هاموند» نخستین وزیر امور خارجه انگلیس است که در بیش از یک دهه گذشته به ایران سفر می‌کند.


این روزنامه نوشت: سفر وزیر امورخارجه انگلیس به تهران در روز یکشنبه بازتابی از گسترش سریع مناسبات میان تهران و غرب به‌شمار می‌آید. این رویداد به‌دنبال توافق هسته‌ای ماه گذشته میلادی میان ایران و گروه 5+1 در وین صورت می‌گیرد .


«ایندیپندنت» با بیان اینکه هیاتی تجاری، «هاموند» را در این سفر همراهی می‌کنند، افزود: وزیر امورخارجه انگلیس قرار است با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران و سایر مقام‌های ارشد این کشور از جمله وزیران صنایع، تجارت، نفت و حمل ونقل دیدار کند.


به‌نوشته این روزنامه انگلیسی، با توجه پایان یافتن تحریم‌ها علیه ایران به‌دنبال توافق هسته‌ای وین، از هم‌اکنون شرکت‌های خارجی برای عقد قرارداد با ایران به‌ویژه در زمینه‌های نفت و گاز صف کشیده‌اند.


گاردین


روزنامه «گاردین» نوشت: بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همزمان با گرم شدن روابط ایران و غرب به‌دنبال توافق میان ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.


این روزنامه می‌افزاید: سفر «فیلیپ هاموند» به ایران که نخستین سفر یک وزیر امورخارجه این کشور در 12 سال اخیر محسوب می‌شود، به‌دنبال سفر وزیران امورخارجه فرانسه و ایتالیا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام می‌شود.


«گاردین» در گزارش خود می‌نویسد: یک هیات تجاری و «سیمون گس» مدیر امور سیاسی دفتر وزارت امورخارجه انگلیس، «هاموند» را در این سفر به تهران همراهی می‌کنند. «گس» یکی از اعضای گروه ارشد مذاکره‌کننده انگلیس در گروه 1+5 بود.


به‌نوشته این روزنامه، قرار است در ابتدای فعالیت سفارت، گروه کوچکی از دیپلمات‌ها به ریاست «آجی شارما» که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگلیس سفیر تازه‌ای نیز برای اعزام به تهران انتخاب کرده است، ولی نام وی هنوز اعلام نشده است.


این روزنامه افزود: پس از ماه‌ها تاخیر، لندن پس از آنکه متوجه شد در حال عقب افتادن از رقبای اروپایی‌اش برای حضور در بازارهای ایران است، تصمیم به بازگشایی سفارتش در تهران گرفت.


دیلی‌تلگراف



دیلی‌تلگرفا با اعلام خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همزمان با دیدار «هاموند» از ایران نوشت: «هاموند» نخستین وزیر امورخارجه انگلیس است که در 12 سال گذشته از ایران دیدار می‌کند.


«دیلی‌تلگراف» نوشت: انتظار می‌رود «هاموند» پرچم انگلیس را در سفارتخانه این کشور در تهران بعد از گذشت چهار سال، یعنی از نوامبر سال 2011 میلادی بار دیگر برافراشته کند.


این روزنامه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که در سفر «هاموند» به ایران، یک هیات تجاری از جمله شماری از روسای شرکت‌های انگلیسی همچون «گرویال داچ شل» وی را همراهی کنند.


این روزنامه نوشت: نخستین وزیر امورخارجه انگلیس که بعد از انقلاب از ایران دیدار کرد «جک استراو» بود که تا اکتبر سال 2003 میلادی پنج بار از تهران دیدار کرد و «هاموند» دومین وزیر امورخارجه انگلیس است که از این کشور دیدار می‌کند.


«دیلی‌تلگراف» افزود: «جک استراو» از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به‌عنوان «خبری خیلی خوب» یاد کرد و گفت که به «هاموند» به‌دلیل این اتفاق تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم این سفر حامل پیام بسیار مهمی خواهد بود.‌


این روزنامه افزود: انتظار می‌رود که همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، سفارت ایران نیز در لندن بازگشایی شود.


فایننشال تایمز



فایننشال تایمز هم نوشت: این نخستین سفر یک وزیر امور خارجه انگلیس به ایران بعد از سفر «جک استراو» وزیر امورخارجه وقت در سال 2003 میلادی و دومین سفر از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی به‌شمار می‌آید.


این روزنامه افزود: این حرکت، نقطه عطف مهمی در بازگشت تهران به عرصه دیپلماتیک جهانی بعد از توافق هسته‌ای ماه گذشته در وین محسوب می‌شود.


«فایننشال‌تایمز» می‌نویسد: از زمان توافق هسته‌ای وین، شماری از مقام‌های ارشد اروپایی از جمله وزیران امورخارجه فرانسه و ایتالیا، معاون صدراعظم آلمان و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته