دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1397 - 05:30
انقلاب بدون تحریف/3

کشتار کودکان در بیمارستان مشهد توسط رژیم شاه+عکس

در روز 24 آذر سال 1357 نیروهای رژیم پهلوی با ورود به بیمارستان مشهد بسیاری از بیماران و حتی کودکان را به شهادت رساندند.
کد خبر : 344428
12586_874.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، انقلاب اسلامی در روزهای آخر پیروزی خود با شتاب بیشتری روند تحولات را سپری می‌کند و بر آتش انقلاب روز به روز افزوده‌تر می‌شود.


بعد از عاشورای حسینی که نزدیک به دو میلیون نفر از مردم ایران از میدان فردوسی تا آزادی را شعار داده و تظاهرات کردند، امام‌ خمینی(ره) به مردم توصیه می‌کنند نافرمانی مدنی را آغاز کنند و از پرداخت مالیات به رژیم شاه خودداری کنند.


در 24 آذر سال 1357 اجلاسیه ویژه‌ای که در کاخ سفید با حضور جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، مصوب شد که تعداد  کارکنان سفارت این کشور در ایران افزایش یابد و برای خروج احتمالی کارکنان و اسناد و مدارک نیروهای نظامی و ضد شورش به سفارت آمریکا اعزام شوند.


در همین روز نیز نیروهای نظامی رژیم شاه با حمله به بیمارستان مشهد بسیاری از مردم را به خاک و خون می‌کشند  و بیماران این بیمارستان را به شهادت می‌رسانند و 9 نفر از مردم از جمله دو کودک شهید می‌شوند. این کار خشم مردم را بسیار شعله‌ور می‌کند و سبب می‌شود بسیاری از احزاب و گروه‌های ملی و مذهبی خوستار برکناری شاه از مقام خود شود. در روز سوم شهادت امام حسین(ع) در یزد نیز بر اثر حمله نیروهای ساواکی به مردم بیش از 10 نفر به شهادت می‌رسند.


در بخشی از اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی که به این مناسبت منتشر شده است، آمده: در 23 آذر 1357 مصادف با سیزدهم محرم در خانه‌ آقای قمی مراسم عزاداری امام حسین(ع) برپا بود. آیت‌الله خامنه‌ای نشسته بودند که فردی خبر محاصره‌ جوانان توسط مأموران نظامی را داد و گفت در موقعیت خطرناکی هستند. آیت‌الله خامنه‌ای سریعاً همراه او بیرون آمدند و از جزئیات خبر پرسیدند. شنیدند که شماری از دانشجویان دانشکده‌ پزشکی در بیمارستان امام رضا(ع) به دلیل همراهی با مردم انقلابی در محاصره‌ نظامیان هستند و دستورِ بازداشت آنها داده شده است. تیراندازی هوایی برای ریختن ترس در دل دانشجویان ادامه دارد. دانشجویان آن فرد را فرستاده بودند تا خبر را به آیت‌الله خامنه‌ای برساند.


در ادامه این سند آمده: مجلس شورای ملی که هیأتی را برای رسیدگی به این حادثه و عذرخواهی از اهالی مشهد به این شهر فرستاده بود، در بیست و هفتم آذر وارد این شهر شد. ابتدا تقاضا کرد با آقای قمی ملاقات کند، پذیرفته نشد.  وقتی هیأت اعزامی در پایان نشست عذرخواهی کرد، پذیرفته نشد. بیمارستان فقط شاهد تحصن نبود.  بعد از این تحصن بود که آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند که این تحصن سبب حرکت در کل کشور شد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته