دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1397 - 08:00
یاران مهربان/ 139

بی‌اعتمادی آدم‌ها در بن‌بستی در آفریقا

«بن‌بستی در آفریقا» شامل دو داستان است که در آنها روابط اقتصادی و اجتماعی میان آدم‌ها نقد می‌شود.
کد خبر : 344204
Bonnn2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «بن بستی در آفریقا» نوشته پیمان فیوضات است که در قالب دو داستان متفاوت، روابط اقتصادی و اجتماعی میان آدم‌ها را نقد می‌کند.


«بن‌بستی در آفریقا» نام  یکی از داستان‌های این کتاب است که نویسنده در آن با لحنی طنزآمیز و گزنده اوضاع یک شرکت تجاری را توصیف می‌کند که در بستر آن روابط اقتصادی مشکوکی رخ می‌دهد. در این داستان، افراد به دنبال منافع شخصی خود هستند و با ترفندهای نامشروع، سر یکدیگر را کلاه می‌گذارند.


در داستان دوم با نام سراشیبی هم این فضا به شکلی دیگر نقد می‌شود. تعمیرکارانی که در یک تعمیرگاه با هم کار می‌کنند و پیشینه کارهای خلاف دارند، در تعمیر یک ماشین باهم برخورد کرده و چالش‌هایی بین آنها رخ می‌دهد. از دریچه این اختلافات و چالش‌هاست که نویسنده، مناسبات اجتماعی و اقتصادی جامعه را نقد می‌کند.


در این دو داستان، محیطی بی‌ثبات و سرشار از بی اعتمادی که در آن افراد با حقه و تقلب به دنبال پیشبرد اهداف خود هستند تصویر می‌شود. این بی‌ثباتی با چاشنی خشونت نامحسوس به‌ویژه در داستان سراشیبی نمود بیشتری دارد.


«آچمزشده‌ها» و «نمایشگاه نگاتیو» مجموعه داستان‌های قبلی فیوضات هستند که در اغلب داستان‌های این دو کتاب نیز فضای اجتماعی و مناسبات میان انسان‌ها نقد شده است، با این حال حضور شخصیت‌های ضداجتماعی در  آثار  وی  در داستان‌های کتاب «بن‌بستی در آفریقا» بیشتر خود را نشان می‌دهد.


در بخشی از این اثر چنین می‌خوانیم: تراکتور بعد از کوبیدن به پشت ماشین آقاصفت منحرف می‌شود. به دیوار کنارش می‌خورد و چپ می‌شود. تراکتور را پسر نوجوانی می‌راند؛ پسری لابد عیناً مثل جوانی خود آقاصفت؛ پر از عقده راندن، پر از جنون سرعت. لابد تراکتور را زمانی که از سنگینی خواب عمویش مطمئن شده، دزدیده و داشته با همان یک چراغ روشن کیف دنیا را می‌کرده و هرگز به ذهنش هم خطور نمی‌کرده که کسی آن ساعت شب در آن راه خاکی پیدایش شود... من درد دارم؛ پس زنده‌ام...و اضافه‌کاری هم می‌گیرم.


بن‌بستی در آفریقا نوشته پیمان فیوضات در ۹۶ صفحه و قیمت 7 هزار و 500 تومان توسط  نشر نی منتشر شده است.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته