دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تا پنجمین روز از جشنواره؛

«پرسپولیس- شیکاگو» رتبه برتر آرای تماشاگران سینما حقیقت

فیلم مستند «پرسپولیس- شیکاگو» تا پنجمین روز از جشنواره رتبه برتر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت شد.
کد خبر : 344136
57741844.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در پنجمین روز از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت فیلم مستند «پرسپولیس- شیکاگو» به کارگردانی «اُرد عطارپور» به نمایش در‌آمد و توانست رتبه اول آرای تماشاگران را به خود اختصاص دهد.


این فیلم که در بخش مسابقه ملی به نمایش درآمد درباره سرنوشت بخشی از کتیبه‌های تخت‌ جمشید  است که عطارپور آن را به تصویر می‌کشد. در سال 1312 در حین حفاری تخت‌ جمشید که با همکاری دانشگاه شیکاگو و به سرپرستی «ارنست هرتسفلد» باستان‌شناس شهیر آلمانی انجام می‌گرفت، به هزاران لوح گلی برخورد کردند که روی آن‌ها با خط میخی ایلامی متونی نوشته شده بود. با توافق طرفین برای کشف رمز و خواندن این متون، الواح به دانشگاه شیکاگو فرستاده شده و طی سال‌های بعد بخشی از کتیبه‌ها خوانده می‌شوند، اما با گذشت بیش از 80 سال هنوز موانعی در راه بازگشت این الواح به ایران وجود دارد!


«جوکر (سیاه زخم)» به کارگردانی سجاد ایمانی، «آنجا که باد می‌وزد» به کارگردان و تهیه‌کنندگی مینا مشهدی مهدی، «در قلمرو افعی دم عنکبوتی»، کارگردان: فتح‌الله امیری و «اسرار دریاچه» به کارگردان و تهیه‌کنندگی آرمین ایثاریان و «مهین» ساخته  محمدحسین حیدری به ترتیب دارای رتبه دوم، سوم، چهارم و پنجم را بدست آوردند که اسرار دریاچه و مهین به صورت مشترک در جایگاه پنجم قرار گرفتند.


دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو ادامه دارد.


انتهای پیام/4046/4071/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته