دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1397 - 16:56
5 طرح برای بنزین؛

60 لیتر سوخت برای هر خودرو تا حذف یارانه برای 40 لیتر بنزین

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی سناریوهایی را برای قیمت‌گذاری و نحوه توزیع بنزین برای سال آینده پیشنهاد کرده است.
کد خبر : 344024

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی با عنوان مسئله بنزین، رویکرد‌ها و مخاطرات آن برای قیمت‌گذاری این محصول منتشر کرده است. 


نخستین راهکار در این موضوع که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان شده است افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بنزین بدون اختصاص سهمیه است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود افزایش قیمت بنزین به دو هزار تومان را سبب اثرات مستقیم و غیرمستقیم در نرخ تورم دانسته است و در سناریوی دومی که این مرکز عنوان می‌کند، قیمت بنزین دو هزار تومان شده و 60 لیتر بنزین برای هر خودرو اختصاص یابد که تورم 1.6 درصدی را همراه دارد.


در سناریوی بعدی یارانه نقدی تغییری نمی‌کند و به هر ایرانی دارای کد ملی (به‌جز ساکنان خارج کشور)، به ‌اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به‌طور ماهیانه تعلق گیرد. این سهمیه‌ها به‌ جای کارت سوخت در کارت ملی هوشمند افراد و یا کارت بانکی بارگذاری می‌شود.


بر اساس سنایوری سوم نیز سهمیه 20 لیتری برای هر فرد با در نظر گرفتن قیمت بنزین دو هزار تومان نرخ تورم را به میزان 1.3 درصد افزایش می‌دهد. یارانه نقدی 45500 تومانی که در ‌حال حاضر به هر فرد پرداخت می‌شود، به‌صورت کامل حذف و به‌ جای آن به هر ایرانی بالای 18 سال، به ‌اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به‌طور ماهیانه تعلق می‌گیرد که با توجه به جمعیت بالای 18 سال کشور و مصرف متوسط کنونی بنزین، 40 لیتر در ماه اعتبار پیشنهاد می‌شود.


در این گزارش تأکید شده است که افزایش چندبرابری قیمت بنزین باعث رشد تورم و به دنبال افزایش نرخ ارز، خواهد شد.


متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سناریوهای احتمالی بنزین را اینجا بخوانید.


انتهای پیام/4082/پ


دانلود فایل
دانلود فایل
دانلود فایل
دانلود فایل

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته