دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 09:22
سردار تیمور حسینی*

مسبب 60 درصد تصادفات جاده‌ای «خستگی» است

کد خبر : 34399

با آغاز شهریورماه که به لحاظ شرایط مساعد آب و هوایی میزان سفرها به حداکثر رسیده،‌ متأسفانه متناسب با افزایش سفرهای جاده‌ای، میزان خطاهای حادثه‌ساز توسط رانندگان افزایش می‌یابد.


رانندگی در سفرهای طولانی تأثیر سوء بر آرامش راننده می گذارد و او را زودتر خسته می‌کند. خستگی و خواب آلودگی در رانندگی طولانی مدت،‌ امری طبیعی است که از عوامل تأثیر گذار در وقوع تصادفات جاده‌ای نیز محسوب شده به نحوی که هر ساله تعداد زیادی از مردم در سرتاسر جهان از این طریق جان خود را از دست می‌دهند.


برای داشتن تابستانی خاطره انگیز بهتر است متناسب با توان جسمی به رانندگی پرداخته و در هنگام خواب آلودگی از حرکت در مسیر جاده اجتناب نمود و در طول سفر زمانی را برای استراحت و تجدید قوا اختصاص داد.


رانندگی در جاده‌هایی با مسافت‌های طولانی و یکنواخت و ناآشنا خسته کننده است،‌ پس ضروری است هر 2 ساعت یکبار برای مدت کوتاه به استراحت پرداخت چراکه تحقیقات نشان داده خستگی راننده عامل اصلی 40 درصد تصادفات و به طور خاص مسبب 60 درصد تصادفات جاده‌ای بوده است ضمن اینکه خطر تصادفات وابسته به خستگی هنگام شب، 10 برابر بیشتر از روز است.


بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که حداکثر زمان برای یک رانندگی مناسب، بین 8 تا 10 ساعت در روز است. از این رو، برای داشتن یک رانندگی ایمن بیشتر از این میزان نبایستی رانندگی نمود.


در این زمینه تدابیری با ایجاد استراحتگاه‌ها و مجتمع‌های رفاهی برای استراحت مسافران در طول جاده در نظر گرفته شده است اما متاسفانه برخی از رانندگان با وجود خستگی و خواب آلودگی به رانندگی ادامه می‌دهند و جان خود را به مخاطره می‌اندازند.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تأثیرات خستگی بر راننده،‌ با تأثیرات مواد مخدر همسان است. واقعیت این است که خستگی باعث شده تعادل عصبی فرد حین رانندگی کاهش یافته و توانایی بروز واکنش صحیح را مخدوش نماید. گرچه در چنین شرایطی‌ عکس‌العمل‌های طبیعی کاهش یافته اما راننده در این حالت گرایش دارد سرعتش را بیشتر کند.


این روند با احساس سنگینی پلک‌ها شروع می‌شود و به ضعف تطابق برای دیدن اشیاء نزدیک می‌انجامد. این موضوع وقتی روشن می‌شود که برای راننده خواندن عقربه‌های جلوی داشبورد مشکل شود و بعد از زمان معینی دوبینی عارض می‌شود.


احساس خشکی در دهان،‌ بینی،‌ حنجره و نیاز به نوشیدن آب برای رفع عطش احساس بالا رفتن حرارت بدن،‌ خمیازه مرتب و‌ ضعف عضلانی که باعث شده فرد در نتیجه به کلاج فشار کافی نداده و به همین دلیل تعویض دنده با سر و صدا توام می‌‌شود. در این حالت راننده دچار خستگی شدید شده است.


بنابراین هنگام خستگی،‌ از رانندگی کردن پرهیز نمایید. خواب آلودگی دشمن رانندگی سالم است و هوشیاری کامل راننده، ایمنی عبور و مرور در جاده یا خیابان را تضمین خواهد کرد.


از این رو، چنانچه در طول رانندگی احساس خواب آلودگی بر شما غلبه کرد، حتماً‌ نباید به رانندگی اصرار کنید. بلکه در صورت بروز علایم خواب آلودگی (خمیازه‌های مکرر،‌ احساس سنگینی پلک‌ها و سوزش چشم و سایر عوارض ذکر شده) بلافاصله خودرو را به محلی امن در کنار جاده هدایت کرده و بعد از استراحتی کوتاه، به مسیر خود ادامه دهید.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب