دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر کل دفتر موسیقی در گفت وگو با آنا خبر داد

آغاز به کار دو ارکستر سمفونیک و ملی از اسفند و اردیبهشت ماه

پیروز ارجمند از راه اندازی ارکسترهای ملی و سمفونیک در دو ماه آینده خبر داد.
کد خبر : 3438

پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد شامگاه بیست و پنجم بهمن ماه در حاشیه برگزاری دومین روز از جشنواره موسیقی فجر به برخی سوالات خبرنگار فرهنگی آنا پاسخ داد.


با وجود آن که دو روز ازبرگزاری جشنواره موسیقی فجر گذشته اجراها را چطور ارزیابی می کنید؟


به نظر می رسد هم در بخش کلاسیک و هم موسیقی پاپ اجراها راضی کننده بوده اند. درواقع تا این جا که دو روز از جشنواره گذشته از تمام اجراها رضایت داشته ایم. با این حال هنوز به سطح مطلوب نرسیده ایم، ضمن این صدا در برخی سالن ها هنوز اشکال دارد که به نظرم این وظیفه مدیران سالنهاست که به مرتفع کردن این نقیصه بپردازند و میتوانند در بهتر شدن کیفیت صدادهی سالن ها نقش داشته باشند.


دیدگاهتان درباره اجراها در بخش پاپ چگونه است؟


شب اول از جشنواره به تماشای کنسرت «چارتار»نشستم که این کنسرت با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.این نشان می دهد که مردم صرف نظر از علاقه مندی به سمت موسیقی پاپ به موسیقی تلفیقی هم گرایش دارند و این نوع موسیقی هم به تدریج دارد جا می افتد. اگرچه اخیرا کنسرت گروه چارتار برگزار شده بود ولی استقبال زیادی از این بخش به عمل آمد.


برخی براین باورند که موسیقی اصیل ایرانی درحاشیه قرار گرفته و موسیقی پاپ در جامعه پررنگ تر است، خود شما به عنوان یکی از سیاست گذاران فرهنگی در این عرصه چه تمهیداتی اندیشیده اید؟


ببینید، باید قبول کنیم که موسیقی پاپ ذاتا موسیقی در همه جای دنیا یک موسیقی مردمی به شمار می رود و در عوض، موسیقی علمی و هنری، مخاطب خاص تری می طلبد. این مسئله هم مختص همه کشورها است. ممکن است برای یک کنسرت پاپ هزاران نفر بروند ولی برای یک کنسرت موسیقی ملی یا موسیقی اصیل آن کشور، تنها عده ای مخاطب این کنسرت باشند. این است که بروز چنین اتفاقاتی طبیعی است و تنها در کشور ما نیست که چنین مسائلی رخ می دهد. باید بپذیریم که مخاطبان کنسرت‌های موسیقی اصیل و سنتی، خاص هستند و موسیقی پاپ همان طور که اشاره کردم طیف گسترده تری از مخاطبان یک جامعه را به خود جلب می کند.ضمن این که تصورمی کنم ایران در مقایسه با کشورهای دیگر مخاطبان بیشتری در کنسرت موسیقی اصیل را دارد.


یک سوال هم راجع به خلف وعده شما. با توجه به این که در روزهای گذشته اعلام کردید که زمان راه اندازی دو ارکستر ملی و سمفونیک نزدیک است اما این اتفاق نیفتاده است.چرا؟


خب! می خواستیم شروع فعالیت ارکسترها کامل و بدون نقص باشد. ضمن این که می خواستیم با رهبران ارکسترها به توافق نهایی برسیم و بعد کار را کلید بزنیم، البته دیگر مراحل فنی ارکسترها در حال حاضر مهیا است.


پس به طور مشخص چه وقت می توانیم شاهد شروع به کار این دو ارکستر باشیم؟


تصورمی کنم ارکستر ملی در اردیبهشت ماه و ارکستر سمفونیک اواخر اسفندماه و اوایل فرودین کار خود را شروع کنند.


گفت وگو:آزاده صالحی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته