دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1394 - 15:01
در نشست مجازی با اصحاب رسانه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش: مدارس شبانه‌روزی مانع ترک تحصیل می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح مجلس برای جذب نیروهای پیش‌دبستانی‌ و استفاده از آنها به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش اظهار کرد: مصوبه مجلس در مورد استخدام مربیان پیش‌دبستانی‌ طبیعتا به توزیع تمام منابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی توجه کرده است.
کد خبر : 34369

علی زرافشان ظهر امروز(جمعه) در نشست خبری که به صورت مجازی و در شبکه‌های اجتماعی با اصحاب رسانه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: مربیان پیش‌دبستانی‌ اگر قرار باشد در آموزش و پرورش استخدام شوند، باید در همان بخشی که قبلا در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول به فعالیت شوند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت نامناسب مدارس شبانه‌روزی به ویژه در بحث تغذیه و مسائل بهداشتی و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حمایت بیشتر از این مدارس عنوان کرد: مدارس شبانه‌روزی یکی از راه‌حل‌های دسترسی به آموزش است، آموزش و پرورش می‌تواند این راه را در این زمینه دنبال کند که از طریق مدارس شبانه روزی امکان تحصیل را برای دانش آموزان مناطق محروم فراهم کند یا با توجه به اینکه امکان تاسیس دبیرستان در مناطق روستایی کم‌جمعیت وجود ندارد، دانش‌آموزان از تحصیل محروم شوند.








در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مدارس شبانه روزی صورت گرفته است و طی آن علاوه بر تخصیص 7 میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه‌روزی امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستان، وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس و سایر تجهیزات آن تکمیل می شود.

زرافشان با اشاره به اینکه آنچه در مدارس شبانه روزی وجود دارد، دچار کاستی است و مورد تایید آموزش و پرورش نیست اما وضع موجود از ترک تحصیل دانش آموزان مناسب‌تر است، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مدارس شبانه‌روزی صورت گرفته است و طی آن علاوه بر تخصیص 7 میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه روزی امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستان، وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس و سایر تجهیزات آن تکمیل می شود.


وی تاکید کرد: با گزارشی که در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، کارگروه ویژه‌ای برای مناطق محروم و به خصوص نیازهای مدارس شبانه‌روزی با حضور تمام دستگاه‌هایی که به خدمت‌رسانی در این مدارس مشغول هستند به ریاست وزیر آموزش و پرورش و دبیری رضوی معاون مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل شد که در این جلسه توجه ویژه به مدارس شبانه روزی از جمله بحث تغذیه آنها صورت گرفته است.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث تغذیه سازمان بهزیستی کمک‌هایی را به مدارس شبانه‌روزی ارسال می‌کند و مرکز آموزش خدمات علمی رزمندگان نیز سال گذشته برای کیفیت بخشی به این مدارس حمایت‌هایی داشته است و امسال یک زیر مجموعه در مجموعه خیرین مدرسه ساز تحت عنوان مجمع خیرین مدارس شبانه روزی تشکیل خواهد شد که این خیران به مدارس شبانه‌روزی رسیدگی خواهند کرد.


زرافشان افزود: بنده در طول دوسالی که در معاونت آموزش متوسطه حضور داشتم از مدارس شبانه روزی بازدید کرده‌ام و هفته گذشته نیز یکی از دبیرستان‌های شبانه روزی دخترانه در استان خراسان جنوبی بازدید کرده و از وضعیت خابگاه دانش آموزان امکانات تغذیه ای، آموزشی و تربیتی آنها مطلع شدم.


زرافشان یادآور شد: در مدارس شبانه روزی با تلاش مدیران شرایط مناسبی برای اسکان دانش آموزان فراهم می‌شود اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که برای برطرف کردن آن مشارکت همه جانبه نیاز است.








در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانی که پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره اول متوسطه را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می دادند که در مجموع حدود 48 هزار معلم را تشکیل می دادند فرصت کاری خود را از دست دادند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص مازاد شدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی اضافه کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه شود پیامدی است که با استقرار ساختار 6-3-3 ایجاد شده است. در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانی که پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره اول متوسطه را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می دادند که در مجموع حدود 48 هزار معلم را تشکیل می دادند فرصت کاری خود را از دست دادند.


وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کند ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد اضافه کرد: بخشی از نیروهای متوسطه اول را به دوره ابتدایی فرستادیم البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسطه دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه داشتند از این فرصت استفاده کنندو مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند.


زرافشان ادامه داد: در سال تحصیلی 94-95 این مساله مجدد تکرار خواهد شد. به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را دوباره خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم. یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموزان در پایه نهم نیاز به معلم دارند و بنابراین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تحصیل می شوند.


زرافشان تصریح کرد: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسطه بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم، طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسطه اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که باز هم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.


زرافشان با بیان اینکه معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند، عنوان کرد: برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که هم اکنون وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره‌های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.








طبق آماری که از هفته گذشته به دست من رسیده است تا کنون 11 میلیون و 682 هزارو 493 نفر در مدارس ثبت نام کرده اند که از این تعداد 6 میلیون و 948 هزارو 432 نفر در دوره ابتدایی، 2 میلیون و 730 هزارو 735 نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و 783 هزارو 528 نفر دردوره متوسطه دوم ثبت نام شده اند. 167 هزارو 511 نفر در دوره پیش دبستانی و 52 هزار و 266 نفر در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا در خصوص وضعیت ثبت نام در مدارس عنوان کرد: امسال استقبال برای انجام ثبت نام در مدارس نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. طبق آماری که از هفته گذشته به دست من رسیده است تا کنون 11 میلیون و 682 هزار و 493 نفر در مدارس ثبت نام کرده اند که از این تعداد 6 میلیون و 948 هزارو 432 نفر در دوره ابتدایی، 2 میلیون و 730 هزارو 735 نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و 783 هزارو 528 نفر دردوره متوسطه دوم ثبت نام شده اند. 167 هزارو 511 نفر در دوره پیش دبستانی و 52 هزار و 266 نفر در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند.


وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور عنوان کرد: این طرح سال گذشته در 5 هزار و 900 مدرسه انجام شد. دستورالعمل مربوطه به سال تحصیلی 94-95 هفته گذشته به استان ها ابلاغ شد. در این دستورالعمل در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است.


وی با تاکید بر اینکه برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند، بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال نیز 5 هزار و 700 مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شوند در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریور ماه یک دوره آموزشی 150 ساعته برای آموزش 150 نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای 150 نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند، برگزار شود که در مجموع 300 نفر آموزش های لازم خود را دریافت خواهند کرد.


زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مواد آموزشی امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود.









معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در رابطه با افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع افزود: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجربه حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت های دانشگاه ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طور کامل حذف شود همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه های کشور به سه روش انجام خواهد شد که روش نخست صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور سال 94 ، 25 درصد خواهد بود و پیش‌بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95، به 35 درصد افزایش یابد. روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مد نظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفا تحصیلی است در دانشگاه‌های پیام نور، غیر دولتی و دانشگاه ازاد اعمال می‌شود.


وی ادامه داد: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم برای این موضوع را فراهم کرده و هم اکنون در دوره پیش دانشگاهی امتحانات 4 درس به صورت نهایی برگزار می‌شود همچنین سوابق تحصیلی دانش آموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم را داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.


زرافشان ادامه داد: برای کنکور 95 آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده این است که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد دیگر مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید افزود: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد و دو مرحله ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی و رشته‌های تحصیلی دوره دوم متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالاتر تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.








وزارت آموزش و پرورش کار رتبه‌بندی را به طور جدی دنبال می کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می شود در برابر پرسش هایی است که از مسئولان پرسیده می شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تایید دستورالعمل ارسال شده و معونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تامصوبه مربوطه را دریافت کند و در شهریور احکام معلمان را صادر کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهرماه و روند تدوین شاخص های مربوطه گفت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه بندی را به طور جدی دنبال می کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می شود در برابر پرسش هایی است که از مسئولان پرسیده می شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تایید دستورالعمل ارسال شده و معونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تامصوبه مربوطه را دریافت کند و در شهریور احکام معلمان را صادر کند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید از معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش جویا شویم اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب هایی که دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد پرداخته است.


وی ادامه داد: دفتر بررسی آسیب های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب ها بپردازد و جنبه پیش گیرانه را مد نظر داشته باشد البته در بین صاحبنظران در خصوص فراوانی اعتیاد و مصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت های لازم را وظیفه خود می داند ممکن است دانش آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از آسیب های دیگری رنج ببرند. به عنوان مثال دانش‌آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش آموزانی که در مناطق آسیب زا زندگی می کنند نیاز به توجه بیشتری دارند.


زرافشان ادامه داد: آنچه در محیط پیرامون آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می شود دانش آموز تحت تاثیر آن قرار بگیرد در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب ها می پردازیم.


زرافشان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تاثیر گذاری را در ورود به دانشگاه ها دارد ممکن است بخشی از فارغ‌التحصیلان که در سال‌های گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار دانش آموزان قرار داد.


وی افزود: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آن نهایی به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان 10 درس در رشته تجربی و انسانی و 11 درس در رشته ریاضی امتحاناتش به صورت نهایی برگزار می شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی کسب نکرده اند می توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند هر درسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قملداد می شود می تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی است البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و باز توزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یکبار دیگر به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم که از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان ببخشیم.


وی اظهار کرد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع بر می‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفا بر اساس نیاز آموزش و پرورش و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از این نیروها استفاده کند.


زرافشان خاطر نشان کرد: جهت گیری وزیر آموزش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین فرهنگیان و دانش آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای 11 دانش آموز یک معلم داریم معقول تر شود به گونه ای که به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته