دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1394 - 13:40

تلاش اوباما برای جلب نظر یهودیان آمریکا درباره توافق

رئیس‌جمهوری آمریکا پایان هفته آینده درباره توافق هسته‌ای برای جامعه یهودیان این کشور سخنرانی خواهد کرد.
کد خبر : 34366

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، سخنرانی باراک اوباما در این زمینه روز جمعه برگزار خواهد شد و اعضای فدراسیون یهودیان شمال آمریکا مخاطبان سخنرانی وی خواهند بود.


بر اساس این گزارش، سازمان‌دهندگان این برنامه از ویدئوکنفرانس برای سخنرانی اوباما استفاده خواهند کرد و این در حالی است که اوائل ماه جاری میلادی برنامه مشابهی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نظر گرفته شد و وی نیز از طریق ویدئو کنفرانس نظرات خود درباره توافق هسته‌ای ایران را به سمع یهودیان آمریکایی رساند.


نتانیاهو یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای است. توافقی که میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا منعقد شده است و بر اساس آن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ازای ایجاد محدودیت‌ها در برخی از فعالیت‌های هسته‌ای لغو خواهد شد.


جامعه یهودیان آمریکا در زمینه حمایت یا مخالفت از توافق دچار دو دستگی است و در حالی که برخی از آنان از جمله اتحادیه ضد افترا و کمیته یهودیان آمریکا مخالف توافق هستند، برخی دیگر مانند گروهی 340 نفره از خاخام‌های آمریکایی که اخیرا در نامه‌ای به کنگره خواهان تصویب توافق شده‌اند، حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.


از سوی دیگر نتایج نظرسنجی‌ها نیز نتوانسته آمار دقیقی از مخالفت یا موافقت یهودیان آمریکا با توافق هسته‌ای ارائه دهد.


با این حال بسیاری از جمهوری‌خواهان آمریکا مخالفت توافق و بسیاری از دموکرات‌ها نیز با آن موافقند.


اعضای کنگره آمریکا در ماه آینده میلادی درباره توافق تصمیم‌گیری خواهند کرد و این در حالی است که اوباما بر وتوی طرح رد توافق از سوی کنگره تاکید کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته