معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران: 171 عنوان جریمه رانندگی بازدارندگی لازم را ندارد
به گزارش گروه اجتماعی آنا، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: البته مشکلات ترافیکی تهران، مسأله جدیدی نیست و آغاز آن به دهه 1340 بر میگردد و در این میان، رفتارهای ترافیکی بخشی از افراد به این مشکلات دامن زده و از این رو، امروز اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
وی وضع آشفته ترافیک تهران را محصول چند دهه لجام گسیختگی در این حوزه دانست و تأکید کرد: متأسفانه امروز مردم این کلانشهر تاوان سنگین آشفتگیهای ترافیکی دهههای گذشته را پرداخت میکنند و شهروندان تهرانی به بهای به خطر افتادن سلامت و از دست دادن جان خود، هزینههای مادی و معنوی بسیار هنگفتی بابت این نابهسامانی تاریخی میپردازند.
مشکلات ترافیکی را مهندسان ترافیک به تنهایی نمیتوانند حل کنند
معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه به این نتیجه رسیدهایم که مشکلات ترافیکی را مهندسان و متخصصان ترافیک به تنهایی نمیتوانند حل کنند، بلکه در این راستا استادان و متخصصان حوزههای اجتماعی و فرهنگی نیز باید کمک کنند تا بحران ترافیک برطرف شود، اظهار کرد: اغلب کشورها و شهرهای دنیا، مشکل ترافیک خود را در دهههای گذشته حل کردهاند و مردم و مسئولان نیز باید تمام توان، انرژی و منابع خود را صرف برطرف کردن این مشکل کنند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در سالهای اخیر، شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به سمت یک نهاد اجتماعی و فرهنگی حرکت کرده و در کسوت مجموعهای که اساس فعالیت خود را بر مشارکت مردم بنا نهاده ظاهر شده است، تصریح کرد:یکی از پروژههایی که مبنای آن بر مشارکت شهروندان بنا شده، کمپین «آسمان آبی ـ زمین پاک» است که در آن دو موضوع آلودگیهای زیستمحیطی که سلامت نسل حاضر و نسلهای آینده را به خطر انداخته و بی نظمیهای ترافیکی که آرامش و ایمنی شهر و شهروندان را مورد تهدید قرار داده، مورد توجه قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه سعی داریم تا با مشارکت اجتماعی شهروندان، مداخله مردم در موضوعات شهری را به حداکثر برسانیم، اضافه کرد: باید یک بار برای همیشه در خصوص نوع نگاهی که نسبت به موضوع ترافیک داریم، تعیین تکلیف کنیم و بین دو گزینه ادامه خودروسالاری به عنوان میراثی که مردم شهر خودرومحور تهران، سالهاست وارث آن هستند یا گزینه انسانمحوری که هدف آن تبدیل تهران به کلانشهری مبتنی بر کرامت و منزلت انسانها به جای خودروهاست، یکی را انتخاب کنیم.
الگوی خودروسالاری مدلی آمریکایی است
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه الگوی خودروسالاری از مدل آمریکایی که در آن احداث بزرگراههای زیاد و خیابانهای عریض که صرفاً برای تردد هر چه آسانتر و سریعتر خودروهای شخصی احداث میشوند و توسعه مییآبند، گرفته شده بود و بر این اساس، عابران پیاده مورد بیاعتنایی و کمتوجهی قرار گرفته بودند، اظهار کرد: در این مدل، تمام مواهب شهر از روکش آسفالت گرفته تا چراغ روشنایی، برای خودروها پیشبینی شده بود و پیادهها و پیادهروها فدای سوارهها و سوارهروها شده بودند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ردیفهای تخلفات رانندگی به 171 عنوان میرسد و اگر قرار بود این عناوین و جرایمی که برای آنها در نظر گرفته شده بازدارنده باشند، امروز دیگر شاهد این همه تخلف در شهرها و جادهها نبودیم، تصریح کرد: بدون تردید، اصلاح ناگهانی رفتارهای ترافیکی ممکن نیست و بر این اساس، از نیمه دوم سال گذشته با مشارکت پلیس راهور، بهبود تدریجی رفتارهای ترافیکی را با محوریت «خط سفید» به عنوان نماد نظم و انضباط در دستور کار خود قرار دادیم.
وی با تأکید بر اینکه در این پروژه بر دو موضوع عینی حرکت بین خطوط و حق تقدم عابران پیاده متمرکز شدیم، اضافه کرد: به موازات اجرای مجموعهای از اقدامات آموزشی و برنامههای فرهنگی، ابزار و تکنولوژی روز دنیا را در قالب امکانات و تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک در سطح شهر به کار گرفتیم و نقش فناوری را در مدیریت ترافیک تا میتوانستیم پر رنگ کردیم.
بازگشت آرامش و ایمنی به تقاطعهای تهران
معاون شهردار تهران گفت: پروژه «خط سفید»، مشارکت شهروندان را به همراه داشته و آثار اجرای این پروژه به تدریج در معابر شهری در حال دیده شدن است و مردم به عنوان یک اولویت آن را مورد توجه قرار دادهاند.
وی اظهار کرد: امروز با مشارکت مدیریت شهری و پلیس راهور، نظم و انضباط در خیابانها حاکم شده و بدون تردید، رانندهای که به خود اجازه میدهد از چراغ قرمز عبور کند، فردی هنجارشکن است که کاری پر خطر انجام میدهد و با تدابیر و تمهیداتی که در قالب پروژه مذکور در تقاطعهای تهران به کار گرفتیم، تلاش کردیم تا آرامش و ایمنی را در چهارراهها به عابران پیاده باز گردانیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه محصول حرکت بین خطوط، ایجاد نظم و انضباط و برقراری ایمنی و آرامش در معابر شهری است، تصریح کرد: گروهی از رانندگان نباید به نوعی عمل کنند که سبک غلط رانندگی آنها موجب تحقیر جامعه ما شده و فرهنگمان را زیر سوأل ببرد و به این منظور، باید قبح رفتارهای زشت رانندگی در جامعه آن قدر بالا برود تا افراد متخلف جرأت ارتکاب تخلف را نداشته باشند و در مقابل، باید احترام به قانون در ضمیر ناخودآگاه مردم، نهادینه و ماندگار شود.
وی با تأکید بر اینکه در گذشتهای نه چندان دور، رانندگان از بستن کمربند ایمنی خجالت میکشیدند اما امروز رانندگانی که کمربند ایمنی نمیبندند از کار خود خجالت میکشند، اضافه کرد: متأسفانه اکنون روزانه شاهد صحنههایی در شهر هستیم که برخی از رانندگان بابت وقوع یک تصادف ساده یا برای تصاحب یک جای پارک، با قفل فرمان به جان هم میافتند که با کمک خود مردم و با احترام به «خط سفید» به عنوان مقدمه احترام به قانون تلاش داریم تا نظم و انضباط به تهران باز گردد.
«خط سفید» مقدمه اصلاح رفتارهای ترافیکی است
وی در ادامه با اعلام اینکه جامعه ما باید حداقل در حوزه ترافیک و رفتارهای ترافیکی به جامعهای نظمپذیر که قانون در آن حرف اول و آخر را میزند، تبدیل شود، گفت: امیدواریم اجرای پروژه «خط سفید»، مقدمهای باشد برای اصلاح رفتارهای ترافیکی که خود میتواند زمینهساز بسیاری از رفتارهای ناشایستی باشد که امروز در کوچهها و خیابانها شاهد آنها هستیم.
معاون شهردار تهران همچنین با تأکید بر اینکه دغدغه امروز مدیریت شهری، ایجاد انضباط در شهر با محوریت نظمبخشی به جریان ترافیک شهر است، تصریح کرد: به این منظور باید اندیشمندان و صاحبنظران حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، اراباب قلم و اصحاب رسانه و خود مردم به مدد و کمک شهرداری تهران و پلیس راهور بیایند و در این عرصه نقشآفرینی کنند.
انتهای پیام/