دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد:

تشکیل وزارت صادرات، نسخه شفابخش یا درمان موقت

وزارت صادرات برای تقویت حوزه‌های صادراتی کشور یکی از مهم‌ترین درخواست‌های صادرکنندگان ایرانی است.
کد خبر : 343256
صادرات1.jpg

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا؛ احمدرضا صباغی- در روزی که صادرکنندگان برتر پایتخت در هتل ارم برای معرفی برترین‌ها دور هم جمع شده بودند اسدالله عسگراولادی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سخنانی پیشنهاد تشکیل وزارت صادرات را داد.


در واقع با توجه به اینکه سازمان توسعه تجارت سازمانی واردات محور است، به نظر می‌رسد برای تقویت پایه‌های اقتصادی کشور تشکیل نهادی برای سامان‌دهی صادرکنندگان به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده باشد.


عسگراولادی با دفاع از حجم صادرات صادرکنندگان ایرانی در طول یک سال به این نکته مهم در سخنان خود اشاره کرد که ایران ظرفیت بالقوه‌ای در صادرات دارد به گونه‌ای که می‌تواند حجم صادرات محصولات مختلف از این کشور به کشورهای متعدد دنیا به بالای 50 میلیون دلار در سال برسد.


صدور 40 بخشنامه ضد و نقیض از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع دیگری بود که عسگر اولادی در حوزه صادرات به آن اشاره کرد.


در واقع مشخص‌نبودن راه درست برای تقویت پایه‌های صادراتی کشور و عدم اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی از سوی نهادهای دولتی به‌خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شده است تا شاهد سردرگمی و حتی ورشکستگی صادرکنندگان ایرانی در حوزه‌های مختلف صادراتی باشیم.


بنابراین شاید تشکیل نهادی برای اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی بتواند درآمدهای صادرات غیرنفتی در کشور را به درآمدهای صادرات نفتی نزدیک کند، هر چند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که نفت یک منبع انرژی تمام شدنی است و از این لحاظ باید نگاه ویژه‌ای به درآمد صادرات غیرنفتی داشته باشیم.


انتهای پیام/4094/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته