دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 00:16
گفت‌وگوی تفصیلی آنا با سرمربی تیم بسکتبال دانشگاه آزاد اسلامی

به‌خاطر دادکان به دانشگاه آزاد آمدم/ از انتخاب دوباره مشحون ناراحت شدم/ مربی دیوانه قول قهرمانی می‌دهد

مصطفی هاشمی گفت:دوست داشتم رضا مهندسی رئیس فدراسیون شود اما به خاطر انتخاب وی، شبانه کسی را به خانه ام یا به رستوران و هتل نبرده ام.
کد خبر : 34311

آرش عبدی، گروه ورشی- مصاحبه با رکورددار قهرمانی در لیگ بسکتبال ایران می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. بدون شک مردی که توانسته 8 قهرمانی در لیگ های مختلف بسکتبال ایران به دست بیاورد نمی تواند مربی کوچکی باشد. زمانی که من و مرتضی جوادی(دبیر گروه ورزشی) برای انجام مصاحبه روبروی مصطفی هاشمی نشستیم می دانستیم وی ناگفته های بسیاری دارد. در این چند سال اخیر هاشمی جزو منتقدینی بوده که خودش نیز منتقدان سرسختی دارد، منتقدانی که این مربی تمایل چندانی برای صحبت کردن درباره آنها را ندارد. در این مصاحبه بنا به درخواست هاشمی دستگاه ضبط صدا (Recorder) بارها خاموش و روشن شد. مصاحبه با مصطفی هاشمی را در ادامه می خوانید.


*شما همیشه عنوان می کردید که اولویت اول من تیم مهرام است. چه شد که سرمربیگری تیم بسکتبال دانشگاه آزاد را پذیرفتید؟


- هنوز هم اولویت اول من مهرام است. من خیلی صبر کردم تا تکلیف تیم‌داری مهرام مشخص شود. زمانی که دکتر دادکان به من پیشنهاد سرمربیگری تیم دانشگاه آزاد را داد به وی گفتم که تا تکلیف مهرام مشخص نشود نمی توانم جوابی به پیشنهادش بدهم. او هم به من گفت 10 روز فرصت دارم تا به پیشنهادش فکر کنم.


* صحبت های شما با دادکان چه زمانی انجام شد؟


- این موضوع برای یک ماه پیش است. وقتی موضوع پیشنهاد تیم دانشگاه آزاد را به مسئولان مهرام گفتم آنها عنوان کردند که مشخص نیست مهرام برای فصل آینده تیمداری کند. آقای گنجی هم از من خواست که ریسک نکنم و پیشنهاد دانشگاه آزاد را قبول کنم. با این شرایط تصمیم گرفتم سرمربیگری دانشگاه آزاد را قبول کنم.


* در همان زمان با تیم دانشگاه آزاد قراردادتان را امضاء کردید؟








نمی دانم چه اصراری است که این بازیکنان را می خواهیم زود پیر کنیم. چرا اجازه نمی دهیم آنها خودشان پیر شوند؟ چرا روحیه را از صمد و کامرانی و حامد می گیریم؟ اگر بخواهیم این رفتارها را داشته باشیم روحیه و اعتماد به نفس آنها را گرفته ایم. این مسئله لطمه زیادی به تیم ملی می زند

- من هنوز قراردادی امضاء نکردم. زمانی که دادکان حرفی می زند می توان به حرف‌های او اطمینان کرد. من هم سعی کردم مثل دادکان سر حرفم بمانم. قدیمی‌ها می‌گویند که شاید لوطی‌گری نکرده باشیم، اما کفش لوطی‌ها را جفت کرده‌ایم. من هم سعی کرده‌ام به پیروی از بزرگان به حرفی که می زنم عمل کنم. از همان زمان که با دادکان به توافق رسیدم یارگیری را شروع کردم. ولی باید صادقانه بگویم تعلقات زیادی به مهرام دارم. زمانی که به گذشته نگاه می کنم می بینم که با این تیم دوران خیلی خوبی داشتم. وقتی خواستم از این تیم جدا شوم احساس غریبی سرتا سر وجودم را گرفت. اگر به خاطر دادکان نبود من همچنان منتظر مهرام می ماندم، حتی راضی بودم امسال مربیگری نکنم.



* اما این تفکر در ورزش حرفه ای جایی ندارد.


- قبول دارم، اما هر کسی یک جوری به دنیا می آید و یک جوری هم از این دنیا می رود. کسی نمی‌تواند جای کس دیگری تصمیم بگیرد. ولی باز هم تاکید می کنم حضور دادکان مهمترین دلیلم برای قبول سرمربیگری دانشگاه آزاد بود.


* علت اینکه دادکان تا این اندازه برای شما مهم است چیست؟


- من سال های طولانی با دکتر سابقه دوستی دارم. زمانی که من در دانشگاه درس می خواندم وی استاد دانشگاه بود. از همان زمان دوستی ما شکل گرفت. همین دوستی من و وی باعث شد زودتر تصمیم بگیرم و پیشنهاد سرمربیگری دانشگاه آزاد را قبول کنم.


* به جز دانشگاه آزاد پیشنهاد دیگری هم داشتید؟


- من قرار بود در مهرام بمانم. ضمن اینکه اگر می خواستم می توانستم پیشنهاد تیم های متوسط و ضعیف را قبول کنم که آن هم مطابق میل من نبود اما اگر به جز تیم دانشگاه آزاد پیشنهاد چشمگیری به لحاظ مالی داشتم باز هم پیشنهاد تیم دانشگاه آزاد را قبول می کردم چون احساس می کنم حضور افرادی مثل دادکان باعث می شود بتوانم به وی تکیه کنم. خدا را شاهد می گیرم میزان مبلغ قراردادم هم اصلا برایم مهم نبود.


* با توجه به اینکه هنوز قراداد رسمی بین شما و تیم دانشگاه آزاد منعقد نشده، اگر مهرامی ها بخواهند به این تیم برمی گردید؟


- زمانی که سرمربیگری دانشگاه آزاد را قبول کرده ام نمی توانم برخلاف آن عمل کنم. اگر چنین پیشنهادی هم مطرح شود در تیم دانشگاه آزاد خواهم ماند.








زمانی که دادکان حرفی می زند می توان به حرف های او اطمینان کرد. من هم سعی کردم مثل دکتر سر حرفم بمانم. قدیمی ها می گویند که شاید لوطیگری نکرده باشیم، اما کفش لوطی ها را جفت کرده ایم. من هم سعی کرده ام به پیروی از بزرگان به حرفی که می زنم عمل کنم

* توافق 6 ثانیه ای شما با دکتر دادکان واقعیت دارد؟


- (با خنده) وقتی برای صحبت درباره سرمربیگری دانشگاه آزاد نزد دادکان رفتم وی از من پرسید سرمربیگری این تیم را قبول می کنی؟ من هم جواب دادم بله. به نظر من از 6 ثانیه هم کمتر بود.


* شما به عنوان سرمربی تیم قهرمان ایران، هدایت تیم دانشگاه آزاد را قبول کردید. به همین دلیل کمی توقع از شما بالاست. در صحبت هایی که با دادکان داشتید شما قول قهرمانی ندادید یا او از شما قول قهرمانی نگرفت؟


- من هیچگاه به وی قول قهرمانی نداده ام. در مهرام هم که بودم چنین کاری را هرگز انجام ندادم. اگر یک مربی قول قهرمانی بدهد به طور حتم دیوانه است. ما شغلی را انتخاب کرده ایم که انسان ها مجری آن هستند. عوامل مختلفی می‌توانند روی عملکرد بازیکنان تاثیرگذار باشند. ما موظف به تلاش صادقانه هستیم. هر نتیجه‌ای هم که به دست بیاوریم منشأ مقدرات خداوند است. ضمن اینکه مربی تنها 20 تا 30 درصد می تواند در موفقیت یک تیم تاثیرگذار باشد. درصد قابل توجهی از موفقیت بستگی به بنیه مالی یک تیم دارد.



* اما شما بار ها اعلام کرده اید که پول، قهرمانی نمی آورد.


- هنوز هم سر حرفم هستم اما وقتی یک تیم صمد نیکخواه، مهدی کامرانی و حامد حدادی را به خدمت بگیرد مطمئنا قهرمان می‌شود. در شرایطی که دو تیم فاصله کمی داشته باشند مربی می تواند تاثیرگذار باشد اما زمانی که از لحاظ بازیکن در مضیقه باشیم مربی کار زیادی نمی تواند انجام بدهد.


* عده ای اعتقاد دارند شما از حضور در تیم های ضعیف هراس دارید و به همین دلیل سرمربیگری آنها را قبول نمی کنید.


- من از شما یک سوال دارم؛ چرا من نباید هدایت تیم های بالای جدول را قبول نکنم؟ وقتی پیشنهاد خوبی از لحاظ مالی و فنی داردم دلیلی ندارد به تیم های ضعیف بروم. زمانی که باشگاه خصوصی مثل مهرام که از بودجه دولتی استفاده نمی کند به من پیشنهاد سرمربیگری می دهد، مشخص است که توانایی مربیگری تیم های بزرگ را دارم. آنها که عاشق چشم و ابروی من نیستند. ضمن این که باید بررسی کنیم به نفع بسکتبال ایران است من مربی تیم های قوی باشم یا مربی تیم های ضعیف. این مطلب را هم می دانم چه کسانی عنوان می کنند. هیچ وقت نخواسته ام جواب آنها را بدهم.








اگر زمانی عنوان کنیم که مربیان خارجی بد هستند خودمان را خراب کرده ایم. اما مربیان هم‌ترازی نظیر آنها در ایران وجود دارد. بارها گفته ام افتخار بسکتبال ایران در این است که مربیان بزرگی دارد

شاید به لحاظ فنی مربی ضعیفی باشم اما هیچ وقت ترسو نبوده‌ام و به جز خدا از هیچ کس ترسی ندارم. کسانی که چنین مطلبی را عنوان می کنند به دنبال تخریب من هستند. همین افراد می گفتند که من با وجود بازیکنی همچون صمد می توانم قهرمان شوم. صمد هم از مهرام رفت. اما باز هم قهرمان شدیم.


* اگر تیم های ضعیف هم پیشنهاد مالی خوبی به شما بدهند، شما پیشنهادشان را قبول می کنید؟


- قبول نمی کنم. من خودم را اثبات کرده ام و نیازی نیست دوباره خود را اثبات کنم. به قول معروف آزموده را آزمودن خطاست. به نظر من از هر کسی باید به میزان توانایی هایش استفاده کرد. اگر به مربی ای مثل یوآخیم لوو بگویند مربی تیم آرمینیابیلفلد بشود به نفع فوتبال آلمان نخواهد بود چرا که وی باید در تیم ملی آلمان باشد تا از توانایی هایش نهایت استفاده بشود.


* در این چند سال اخیر منتقدان سرسختی داشته اید. بعضی از آنها عنوان می کنند که شما به لحاظ فنی چیزی در چنته ندارید.


درباره صحبت های منتقدانم که می گویند من مشکل فنی دارم باید بگویم که خودم اقرار می کنم موفقیت هایم بر اساس شانس است. اصلا خدا به من نظر کرده است. آیا می توان با خدا هم مقابله کرد؟ اصلا من کاپیتان تیم ملی نبوده ام، هیچ عملکرد مثبتی هم در بسکتبال ایران نداشته ام. اما نباید فراموش کنیم که عزت و ذلت را خدا می دهد. صحبت من این است که من هیچ چیزی بلد نیستم پس نیازی نیست که از من انتقاد کنند.



* البته خود شما هم انتقادهای زبادی از فدراسیون بسکتبال انجام داده اید.


- من چیزی را که ببینم ایراد دارد عنوان می کنم. بلد هم نیستم برای کسی نقشه بکشم. حالا کسانی که از حرف های من برداشت های دیگری می کنند به من ربطی ندارد. اگر صادقانه به حرف های من توجه کنند حداقل می توانند بررسی کنند که حرف های من درست است یا خیر.








خودم اقرار می کنم موفقیت هایم بر اساس شانس است. اصلا خدا به من نظر کرده است. آیا می توان با خدا هم مقابله کرد؟ اصلا کاپیتان تیم ملی نبوده ام، پرافتخارترین مربی ایران نبوده ام،هیچ عملکرد مثبتی هم در بسکتبال ایران نداشته ام. عزت و ذلت را خدا می دهد

* شما از انتخاب دوباره مشحون به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال ناراحت شدید؟


- من با آقای مشحون مشکل شخصی نداشتم. ضمن اینکه وی زحمات زیادی برای بسکتبال ایران کشیده است اما دوست نداشتم وی دوباره به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شود. اینکه وی را به طور کامل نفی کنیم بی انصافی است اما در این چند سال اخیر بازدهی عملکرد وی در فدراسیون رو به نزول بوده است. وی در زمینه زیرساخت ها، تیم های پایه، جذب اسپانسرها نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد. یکسری مسائل نیز وجود دارد که نمی توان آنها را بازگو کرد. بسکتبال ایران احتیاج به افکار جدیدتر داشت. من حتی بعد از بازی فینال به خود وی گفتم که دوست نداشتم شما رئیس فدراسیون بشوی.


* شما در زمان انتخابات فدراسیون بسکتبال به نفع فرد خاصی فعالیتی داشته اید؟


- من دوست داشتم رضا مهندسی رئیس فدراسیون شود اما به خاطر انتخاب وی، شبانه کسی را به خانه ام یا به رستوران و هتل نبرده ام. تنها یک بار در تماسی که با یکی از دوستانم داشتم به وی گفتم رضا مهندسی فرد اصلحی برای ریاست فدراسیون است.


*شما در صحبت هایی عنوان کردید که تیم ملی بسکتبال به طور حتم در مسابقات قهرمانی آسیا قهرمان می شود. هنوز هم چنین نظری دارید؟


- هنوز هم اعتقاد دارم تیم ایران می تواند قهرمان آسیا شود اما یک نکته ای را باید بگویم. مدتهاست عده ای عنوان می کنند که بازیکنان تیم ملی به دوران پیری رسیده اند. من نمی دانم چه اصراری است که این بازیکنان را می خواهیم زود پیر کنیم. چرا اجازه نمی دهیم آنها خودشان پیر شوند؟ چرا روحیه را از صمد و کامرانی و حامد می گیریم؟ اگر بخواهیم این رفتارها را داشته باشیم روحیه و اعتماد به نفس آنها را گرفته ایم. این مسئله لطمه زیادی به تیم ملی می زند. اگر مشکلی از این بابت به وجود نیاید حداقل تا 3 سال آینده حریفی در آسیا نخواهیم داشت. بازیکنی که سنش بالا می رود احتیاج به اعتماد به نفس دارد. ما بازیکنان بزرگی همچون حدادی، صمد، کامرانی، زنگنه، ساهاکیان، جمشیدی و ... را داریم. هیچ کدام از تیم های آسیایی چنین بازیکنانی را در اختیار ندارند.


* بچیروویچ مربی خوبی بود؟


- به نظر من همه مربیان، خوب و توانمند هستند. اگر زمانی عنوان کنیم که مربیان خارجی بد هستند خودمان را خراب کرده ایم. اما مربیان هم‌ترازی نظیر آنها در ایران وجود دارد. بارها گفته ام افتخار بسکتبال ایران در این است که مربیان بزرگی دارد. زمانی که این مربیان را داریم باید از آنها در تیم ملی استفاده کنیم. نباید تنها به دنبال مربیان خارجی برای تیم ملی باشیم.



* مربیان ایرانی با دانش روز بسکتبال آشنایی دارند؟


- به جز من همه مربیان ایرانی با بسکتبال روز جهان آشنایی کامل دارند. زمان ما چیزی به نام اینترنت و ماهواره نداشتیم اما الان با حضور در دنیای مجازی می توان آخرین اطلاعات درباره هر ورزشی را استخراج کرد.


* اگر به شما پیشنهاد دستیاری بائرمن داده می شد قبول می کردید؟








به نظر من حضور و درخشش در لیگی همچون NBA برای بازیکنان ایرانی محال است. حامد حدادی با وجود فد بلندش و هوش بالایش نتوانست در این لیگ تداوم داشته باشد. اگر بازیکنی همچون صمد می توانست از دوران نوجوانی به آمریکا برود امکان درخشش در NBA داشت

- به هیچ عنوان قبول نمی کردم. هر کس یک اعتقادی دارد. خیلی دوست دارم برای یک بار هم که شده سرمربیگری تیم ملی را به من بدهند. شاید من در توهم هستم و تصور می کنم که می توانم تیم ملی را هدایت کنم. شاید هم توانستم موفق باشم و نظر کسانی که به دنبال مربی خارجی هستند را تغییر دهم.


* بهترین مربی خارجی که در بسکتبال ایران حاضر شد چه کسی بود؟


- نناد تراکوویچ مربی ای بود که در تیم صبا حضور داشت و من دستیار وی بودم. با این که وی یکسری ضعف‌هایی داشت اما من از نناد چیزهای زیادی یاد گرفتم. او علم بسکتبالش بسیار بالا بود.


* مربیان خارجی می توانند در تیم ملی تاثیرگذار باشند؟


- ما در رده بزرگسال احتیاجی به مربی خارجی نداریم. باید شرایطی فراهم کنیم که مدرس خارجی برای آموزش رده های پایه بیاوریم. نمی دانم چه اصراری است که تیم ملی سرمربی خارجی داشته باشد.


* در بسکتبال ایران فساد وجود دارد؟


- من سعی می کنم زیبایی های بسکتبال را ببینم. قشنگی های بسکتبال زیاد است و باید از آنها حرف بزنیم.


* بسکتبالیست های ایرانی می توانند در NBA بازی کنند؟


- خیر. به نظر من حضور و درخشش در لیگی همچون NBA برای بازیکنان ایرانی محال است. حامد حدادی با وجود قد بلندش و هوش بالایش نتوانست در این لیگ تداوم داشته باشد. اگر بازیکنی همچون صمد می توانست از دوران نوجوانی به آمریکا برود امکان درخشش در NBA داشت. اما در حال حاضر هیچ کدام از بسکتبالیست های ایرانی توانایی بازی در NBA را ندارند.



*شما انتقادات زیادی نسبت به برگزاری دو لیگ ملی و حرفه ای داشته اید. در این باره صحبت کنید.


- اگر ما انتقادپذیر باشیم می توانیم پیشرفت کنیم. برگزاری دو لیگ ایرادی ندارد. اما زمان برگزاری این دو لیگ به هیچ عنوان مناسب نبود. اگر لیگ ملی را در زمانی برگزار می کردیم که اردوهای تیم ملی برگزار می شد می توانست کمک زیادی به بسکتبال ایران کند. ما در لیگ ملی قهرمان شدیم. اما بعد از دو هفته با بازیکنانی که در اوج بی انگیزگی بودند لیگ حرفه ای را آغاز کردیم.


*این که می گویند لیگ ایران بهترین لیگ آسیا نیست و جای خود را به لیگ چین داده است را قبول دارید؟


- در لیگ چین امکانات سخت افزاری بالایی وجود دارد. اما کیفیت فنی این لیگ به مراتب پایین‌تر از لیگ ایران است. اگر می بینید که گل های فراوانی در مسابقات باشگاهی چین ردوبدل می شود به خاطر کیفیت بالای مسابقات نیست. من چند مسابقه آنها را دیده ام. واقعا سطح بعضی مسابقات لیگ ایران به مراتب از مسابقات لیگ چین بالاتر است.


* حضور بازیکنان خارجی در لیگ ایران چقدر در پیشرفت بسکتبال ایران نقش داشته است؟


- خیلی زیاد. متاسفانه 4 سالی بود که فدراسیون بسکتبال با قوانین اشتباهی که وضع کرده بود باعث افت لیگ ایران شده بود. اگر در بسکتبال ایران پیشرفتی به وجود آمد به دلیل حضور بازیکنان خارجی در لیگ ایران بود.


* جکسون ورومن فقید جزو همین بازیکنان خارجی باکیفیت بود؟








هر کس یک اعتقادی دارد. خیلی دوست دارم برای یک بار هم که شده سرمربیگری تیم ملی را به من بدهند. شاید من در توهم هستم و تصور می کنم که می توانم تیم ملی را هدایت کنم. شاید هم توانستم موفق باشم و نظر کسانی که به دنبال مربی خارجی هستند را تغییر دهم

- واقعا از شنیدن فوت جکسون خیلی ناراحت شدم. این بازیکن کیفیت خوبی داشت و انگیزه ای برای دیگر بازیکنان مهرام شده بود تا بتوانند به سطح فنی این بازیکن برسند.


* اگر مهرام برای فصل آینده تیمداری کند در بازی مقابل این تیم چه احساسی خواهید داشت؟


- تمام تلاشم را برای شکست مهرام به کار خواهم بست. من برای تیمی که نسبت به آن تعهد دارم تمام وجودم را برای موفقیتش به کار خواهم بست. اگر بتوانیم مهرام را شکست دهیم از یک طرف خوشحال می شوم که توانستم تیمم را برنده بازی کنم و از طرف دیگر بابت شکست مهرام ناراحت می شوم.


* و صحبت پایانی.


- امیدوارم روزی برسد که شاهد حضور افکار نو در بسکتبال ایران باشیم. بسکتبال ایران ظرفیت های زیادی دارد که باید قدر آنها را بدانیم. ضمن این که باز هم تاکید می کنم مربیان ایرانی چیزی کمتر از مربیان خارجی ندارند. تنها باید به آنها بهاء بدهیم. در نهایت این بسکتبال ایران است که از این مسئله سود خواهد برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته