دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1393 - 09:23
حجت‌الاسلامی در گفت‌وگو با آنا:

سالانه در بیش از 11میلیون نفر بیماری سرطان تشخیص داده می‌شود

عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: سالانه در بیش از یازده میلیون نفر بیماری سرطان تشخیص داده می شود و تخمین زده شده است که تا قبل از سال ۲۰۲۰ سالانه ۱۶ میلیون مورد جدید سرطان وجود خواهد داشت.
کد خبر : 3430

سیمین حجت‌الاسلامی در گفت و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره هفته مبارزه با سرطان در دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: سرطان رشد و گسترش غیرقابل کنترل سلول ­ها است که تقریباً تمامی بافت های بدن را می تواند مبتلا کند. سرطان های ریه، کولورکتال و معده جزء ۵ سرطان شایع در تمام دنیا در مردان و زنان است و میان مردان سرطان های ریه و معده شایعترین سرطان ها در تمام دنیا هستند؛ در زنان شایعترین سرطان ها، سرطان سینه و تخمدان است.


عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: سرطان باعث سالانه هفت میلیون مرگ است یا به عبارت دیگر۵/۱۲ درصد تمامی مرگ ها در تمام دنیا است ولی در مورد علل سرطان به اندازه کافی دانش وجود دارد تا از حداقل یک سوم تمامی سرطان‌ها پیشگیری شود .


وی تاکید کرد: سرطان عمدتاً قابل پیشگیری است و راه های آن توقف مصرف دخانیات، استفاده از غذای سالم و اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زاست . همچنین اطلاعاتی وجود دارد که می تواند باعث تشخیص زودرس و درمان مؤثر یک سوم دیگر از موارد سرطان شود .


حجت الاسلامی تصریح کرد: بعضی از شایع‌ترین انواع سرطان ها قابل درمان توسط جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند و در صورتی که سرطان سریع تشخیص داده شود، شانس درمان به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و کنترل سرطان یک برنامه سلامتی جهت گیری برای کاهش علل و عواقب سرطان با تبدیل دانش به عمل است.


وی خاطرنشان کرد: داشتن رژیم متنوع غذایی به نحوی که از تمامی گروه های غذایی، میوه ها، سبزی ها، غلات، گوشت و محصولات لبنی نیازهای بدن تامین شود، می تواند در پیشگیری از سرطان موثر واقع شود.


عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان افزود: چاقی عامل اصلی بوجود آورنده بسیاری از بیماری ها از قبیل بیماری های قلبی، عروقی، فشار خون، دیابت و زمینه ساز بعضی از سرطان هاست پس باید همواره وزن خود را درحد متعادل نگه داشت.


وی تاکید کرد: نگاه جدی به سبک زندگی که مورد تایید و سفارش مقام معظم رهبری نیز است باید صورت پذیرد و تحرک و پرهیز از نمک و شکر در زندگی باید سرلوحه قرار گیرد.


عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان به آنا گفت: سرطان یک مشکل سلامتی جامعه در تمام دنیاست و این بیماری پیر و جوان، غنی و فقیر، مردان، زنان و اطفال نمی شناسد.


به گزارش آنا، هفته مبازه با سرطان از 28 بهمن تا 3 اسفند با همکاری گروه پرستاری، معاونت فرهنگی و اجتماعی و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با برنامه های متنوعی برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته