دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1397 - 05:17
توصیه‌های ایمنی؛

سیل دست کمی از زلزله ندارد/ آموزش‌های حین وقوع سیل

اگر زلزله تخریب می‌کند و کوچک و بزرگ برایش فرقی ندارد سیل هم دوشادوش آن حرکت می‌کند و همه‌چیز را با خودش می‌برد.
کد خبر : 342564
636292433575900680.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اگر زلزله تخریب می‌کند و کوچک و بزرگ برایش فرقی ندارد سیل هم دوشادوش آن حرکت می‌کند و همه‌چیز را با خودش خراب می‌کند. البته باید  گفت شرایط این دو ویران‌کننده با هم متفاوت است. زلزله بدون خبر می‌آید و همه‌چیز را به‌طور ناخودآگاه ویران می‌کند اما در سیل به دلیل بارندگی قبل از حادثه آمادگی ذهنی بیشتری برای کسانی که در این حادثه گرفتار می‌شوند وجود دارد. زیرا برخی از سیل‌ها ممکن است پس از چند روز بارندگی رخ دهد. اما اگر سد یا آب‌بندی دچار ترک شود می‌توان در یک لحظه همه‌چیز را بدون علائم قبلی و بارش باران خراب کند و با خودش ببرد. 


سیل ممکن است در هرجایی رخ دهد اما خطر آن می‌تواند همیشه برای کسانی که در مسیر رودخانه و یا در نواحی اطراف کوه‌ها زندگی می‌کنند شدت بیشتری داشته باشد.                                                                                                                             


یادتان باشد در مسیر رودخانه‌ها و یا دره‌ها ساخت‌وساز نکنید زیرا خطر سیل در این مناطق بیشتر است اما اگر به‌ناچار مجبور شدید در این مکان‌ها زندگی کنید آب‌گرم‌کن‌ها و موتورخانه‌ها را در بالای سطح زمین قرار دهید.


تلاش کنید در اطراف خانه دیوارکشی محکم انجام دهید تا سیل کمتر به خانه شما نفوذ کند. در چنینی مکان‌هایی بهتر است مصالح پی ساختمان مناسب باشد تا مانع از نفوذ آب به داخل خانه شود.


 با همه این وجود اگر از طریق رادیو و تلویزیون متوجه شدید که قرار است سیل بیاید در خانه نمانید و خودتان را به‌جاهای بلند برسانید اما اگر می‌خواهید خیالتان راحت باشد تمام وسایلی را که در حیاط خانه است به داخل خانه ببرید و اسباب و اثاثیه‌ای را که برایتان اهمیت بیشتری دارد را در طبقه بالا قرار دهید.


هر لحظه ممکن است سیل برق‌آسا روی بدهد. در چنین وضعی باید فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولان باشید. همواره باید به وضع جویبارها، آبگذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا سیل برق‌آسا در این محل‌ها به‌طور ناگهانی و بدون علائم هشدار قبلی جاری می‌شود.


قبل از ترک خانه، شیر فلکه گاز را ببندید و جریان اصلی برق را قطع کنید و تلاش کنید که خودتان را از مسیر سیل در امان نگه‌ دارید. حواستان باشد که حتی اگر زیاد هم تشنه بودید آب سیل را نخورید زیرا آب در مسیری که حرکت کرده است ممکن است آب فاضلاب را هم با خودش به همراه آورده باشد. از سوی دیگر ممکن است که یکی از همسایه‌ها جریان برق را قطع نکرده باشد و برق اتصالی پیدا کند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که با آب سیل تماس پیدا نکنید. اگر آب دور خانه شما را محاصره کرده است به آنجا برنگردید، زیرا ممکن است آب پی خانه را دچار تغییر کرده باشد. 


اما اگر خیالتان از فرونشستن آب راحت شد و وضعیت خانه‌تان چک شد، هر چه که در تماس با سیل بوده را خوب بشورید زیرا این آب می‌تواند آلوده باشد.


نکته دیگری را هم که باید در نظر داشته باشید این است که گودال‌هایی را که در حیاط و یا اطراف خانه شما ایجاد شده و پر از آب است را حتماً برای آن فکر اساسی کنید زیرا ماندن این آب‌ها در یک جا سبب می‌شود حشرات در آنجا جمع شوند و در چنین شرایطی نیش این حشرات شما را عصبی‌تر می‌کند اما با این‌ وجود سعی کنید لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنید تا خود را تا حدودی از گزند آن‌ها در امان نگه‌دارید.


نمی‌خواهیم شما را بترسانیم اما برای احتیاط هشدار می‌دهیم که سیل متأسفانه مارها را هم از لانه‌هایشان خارج می‌کند و به همین دلیل مراقب مارگزیدگی باشید.  


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

برچسب ها: امنیت سیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته