دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1394 - 11:01

رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا: رای کافی برای حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد

رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا گفت که حزب وی آرای لازم را در اختیار دارد تا در صورت لزوم، مصوبه احتمالی کنگره در رد توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی به‌وسیله رئیس‌جمهوری قابل وتو باشد.
کد خبر : 34241

به‌ گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان کنگره گفت: اگر رای‌گیری امروز انجام می‌شد حمایت کافی به‌وسیله دموکرات‌ها برای تضمین موفقیت وتوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا وجود داشت.


براساس این گزارش، «باراک اوباما» از دو مجلس کنگره خواسته است توافق وین را تایید کنند ولی باتوجه به کنترل هر دو مجلس به‌وسیله جمهوری‌خواهان احتمال رد آن زیاد است.


«اوباما» قول داده است که اگر نمایندگان کنگره توافق را رد کنند، مصوبه کنگره را وتو کند. وتو در صورتی بی‌اثر می‌شود که مصوبه با دو سوم آراء در کنگره تصویب شود.


رئیس‌جمهوری آمریکا به حمایت ۱۴۶ عضو مجلس نمایندگان (یا ۳۴ سناتور) نیاز دارد و تاکنون بیش از ۵۰ عضو مجلس نمایندگان به‌طور آشکار حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.


از سوی دیگر روز گذشته (چهارشنبه) دو سناتور دیگر دموکرات گفتند که از توافق وین حمایت می‌کنند. «اد مارکی» سناتور دموکرات از ماساچوست در بیانیه‌ای گفت: مطمئنم که اگر این توافق به دقت اجرا شود، می‌تواند موثر باشد.


همچنین «جو دانلی» سناتور از «ایندیانا» با حمایت از توافق هسته‌ای گفت که آمریکا باید پیش از توسل به گزینه نظامی همه گزینه‌های موجود دیگر را امتحان کند.


سنا و مجلس نمایندگان قرار است تا روز ۱۷ سپتامبر (26 شهریور) در این‌باره رای‌گیری کنند. دو روز پیش «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا اعتراف کرده بود که شانس موفقیت «باراک اوباما» در مصاف با کنگره بر سر توافق هسته‌ای زیاد است.


وی افزود: «اوباما» می‌تواند با یک‌سوم آراء به‌علاوه یک رای در هر کدام از دو مجلس پیروز شود. بنابراین هنوز شانس زیادی برای موفقیت دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب