روزهای سرد مطبوعات زنجان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از زنجان، شرایط اقتصادی در عرصه رسانه به حدی بحرانی است که اهالی مطبوعات در کنار مدیران خبرگزاریها در نخستین دیدار با استاندار جدید به این مهم اشاره کردند و خواستار حمایت استان از ادامه حیات مطبوعات شدند.
خبرنگار آنا در زنجان از حاشیه این نشست صحبتهای اهالی رسانه را انعکاس داده است:
رکود اقتصادی و مطبوعات
صاحبامتیاز و مدیرمسؤل هفتهنامه منطقهای «آوایمیهن» در دیدار و نشست با استاندار جدید زنجان گفت: رکود اقتصادی دامنگیر رسانههای مکتوب است و مطبوعات محلی این درد را بیشتر حس میکنند.
فرحناز فتحی با تأکید بر اینکه جامعه دموکراتیک بیشتر نیاز به مطبوعات دارد، افزود: محدودیتهای مالی موجب شده تا این روزها هفته نامهها با وقفه 10 تا دو هفتهای منتشر شوند و امید داریم با حضور استاندار جدید این معضل حل شود.
وی از خبرگزاریها بهعنوان ظرفیت مهم اطلاعرسانی در استان قدردانی کرد و ادامه داد: سهم بانوان علاوه بر حوزه خبر و خبررسانی بسیار حائز اهمیت است و در این راستا استاندار میتواند از ظرفیت 30 درصدی حضور آنها در بخشهای مختلف بهرهمند شود.
توانمندی زنان
مدیر مسئول نشریه جدید «زننگار» نیز بر لزوم بهرهبردن استاندار جدید از توانمندیهای بانوان در بخشهای مختلف تأکید کرد و گفت: امید داریم با نگاه ویژه جنابعالی شاهد حضور زنان استان در بخشهای مختلف فرهنگی، هنری و غیره باشیم.
زکیه محمدی با بیان اینکه مطبوعات در استان مغفول مانده بر لزوم حمایت و توجه مقام عالی استان به جراید محلی تأکید کرد.
کاربردیترین ابزار انتقال اطلاعات
مدیر خانه مطبوعات استان زنجان نیز نقش مطبوعات را در رشد و بالندگی جامعه مهم دانست و گفت: نظارت و اقتدار رسانهها کاربردیترین ابزار انتقال اطلاعات است.
یوسف ناصری با تأکید بر اینکه جراید محلی در بازتاب مشکلات منطقهای تأثیر دارند، بیان کرد: اکنون 73 نشریه و پایگاه خبری در استان زنجان فعالیت میکنند.
وی با اشاره به فعالیت خانه مطبوعات از سال 80 تاکنون برگزاری جشنوارههای مطبوعات، برپایی نمایشگاههای مطبوعات، برگزاری دورههای آموزشی، ساخت و تحویل 60 واحد مسکونی برای خبرنگاران را در برنامه داشته افزود: با تخصیص600 متر زمین و کلنگزنی آن توسط استاندار وقت، زمینه برای ساخت خانه مطبوعات و رسانههای استان فراهم شده است.
مدیر اجرایی نشریه «پیام زنجان» با بیان اینکه این روزها مطبوعات استان حال و روز خوشی سپری نمیکنند، پیشنهاد داد: با هدف توجه به رسانههای استان، مقام عالی استان تیم رسانهای فعال از جمع رسانههای فعال را تشکیل دهد.
نبود جلسه شورای اطلاعرسانی
سرپرستی خبرگزاری ایرنا زنجان هم با بیان اینکه تشکیل شورای اطلاع رسانی از سوی استانداری جلسه نداشته است، گفت: امید داریم با تعامل دستگاهها و استانداری این جلسات تداوم داشته باشد.
اسماعیل جهانبخش با اعلام اینکه احزاب سیاسی در استان سکوت اختیار کردهاند، افزود: آخرین خبر مربوط به احزاب سیاسی استان مربوط به سه ماه اخیر است.
پرهیز از ایجاد اختلاف
سرپرستی خبرگزاری فارس استان زنجان بر لزوم پرهیز از ایجاد اختلاف بین رسانههای استان گفت: خوشبختانه در استان همگرایی بین رسانهها حاکم است.
قنبر رسولی با بیان اینکه نباید به رسانه به عنوان یک ابزار نگاه شود، درباره روابط عمومی ادارت و ارگانهای دولتی افزود: متأسفانه روابط عمومیها در استان پاسخگو نیستند.
انتخاب گزینشی رسانهها
سرپرستی خبرگزاری مهر استان زنجان نیز از انتخاب گزینشی رسانهها در دعوت به برنامهها انتقاد کرد و گفت: امید داریم در دوره جدید فعالیت استاندار شاهد این قبیل اقدامها نباشیم.
رحیم مقدمی با اعلام اینکه روابط عمومی ارگانها و نهادهای دولتی مسلط به کارشان نیستند، افزود: این بخش از ادارت دچار روزمرّگی شدهاند و برخی جلسات نهادهای دولتی پشت درهای بسته برگزار میشود.
فضای بیرمق مطبوعات
مدیر مسئول نشریه «آفتاب زنجان» با بیان اینکه فضای حاکم بر نشریات محلی پویا و بانشاط نیست، گفت: بهدلیل مسائل مالی حاکم، تعداد نفرات در جراید کمتر شده و تحریریهها همچون گذشته رونق ندارند.
امیر نعمتی افزایش سرسامآور هزینههای انتشار یک شماره نشریه را یادآور شد و ادامه داد: در مجموع مشکلات از مرحله تولید محتوا تا توزیع دامنگیر جراید محلی است و با شرایط کنونی انگیرهای برای تداوم انتشار وجود ندارد.
وی نبود آگهی به عنوان یکی از منابع درآمدی جراید را از چالشهای سد راه برای انتشار بیان کرد و گفت: با وجود اینکه امکانات نسبت به دهه گذشته بالا رفته؛ اما محدودیت مالی مانع از انتشار منظم نشریات است.
کاهش نیروی انسانی
مدیر مسئول نشریه صنعت و تجارت زنجان نیز از کاهش تعداد نیروی انسانی خود در چند سال گذشته خبر داد و گفت: به دلیل حجم بالای کاری، مشکلات موجب شد تا تعداد نفرات بیمه شده از 22 نفر به 10 نفر کاهش پیدا کند و با این اوضاع حال و روز بقیه جراید روشن است.
احمد حسنی با بیان اینکه برخی اختیارات در دست استاندار نیست، افزود: متأسفانه در استان زنجان به جراید چندان بها داده نمیشود و با این اوضاع توقع از مقامات دولتی راه به جایی نخواهد برد.
وی استقرار دفتر مرکزی کارخانههای بزرگ استان در تهران را یکی از چالشها بیان کرد و ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا برخی از این واحدهای تولیدی و صنعتی از طریق تهران آگهیهای خود را به جراید کشوری بدهند و عملاً دست جراید محلی از گرفتن آگهی به عنوان منبع درآمد اصلی کوتاه خواهد بود.
حسنی با تأکید بر اینکه نباید به فضای مجازی به عنوان منبع اطلاعرسانی تکیه کرد، بیانکرد: اگر نسبت به جراید محلی بیتفاوت باشیم، ناامیدی به جامعه تزریق خواهدشد و برای خروج از این بنبست باید دنبال چاره باشیم.
سرپرست روزنامههای «همشهری» و «ایران» در استان شرایط حاکم بر مطبوعات محلی را شرایط بسیار نامناسب اعلام کرد و یادآور شد: در این بین روابط عمومی ادارات دولتی از جنس مطبوعات نیستند و انتقادها را قبول نمیکنند.
قدمت 86 ساله مطبوعات زنجان
رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان زنجان نیز در صحبتهایی نیمنگاهی به تاریخچه مطبوعات در استان انداخت و گفت: با انتشار نشریه «پروین خمسه» در اسفند 1309 تا امروز مطبوعات در زنجان عمر86 ساله دارد.
حسین نجاری اوایل دهه 80 را دوران ظهور جراید محلی و بلوغ روزنامهنگاری در زنجان اعلام کرد و افزود: این دوران تبلور بیان عقاید خاص از سوی رسانهها بود و نگاه خردمندانه وارد جرگه مطبوعات شد.
وی با اعلام اینکه امروز سهم استان زنجان در رسانه از مرز 70 مورد گذشته، ادامه داد: با این وجود دچار نوعی فروپاشی هستیم و مشکلات مالی موجود روز به روز تداوم دارد.
نجاری با تأکید بر اینکه دوره اصلاحات طرفدار دولت بودیم، متذکرشد: اکنون نیز با وجود اینکه مدافع دولت تدبیر و امید هستیم، اما انتقادهایمان روز به روز بیشتر میشود.
سردبیر نشریه «موج بیداری» با بیان اینکه مسائل مالی ما به رویکرد دولت بستگی دارد، ادامه داد: در این رابطه متأسفانه بلندگوی دولت بودهایم.
توجه به منزلت خبرنگار
سرپرستی خبرگزاری آنا در استان زنجان نیز با تأکید بر توجه به شأن و منزلت خبرنگار از سوی مدیران و ارگانهای مربوط گفت: توجه به شأن و جایگاه خبرنگاران و اصحاب رسانه مورد توجه مدیران بخشهای مختلف حاکمیت باشد.
علیاکبر شیوخی با تأکید بر اینکه اگر نقدی از سوی رسانهای انجام میشود، مدیر مربوط با آرامش و اطمینان در قبال آن پاسخگو باشد، اضافه کرد: رسانهها به دنبال اصلاح روند جامعه هستند و اینکه برخی مدیران تلقی کنند رسانهها به دنبال سیاهنمایی هستند، چندان با واقعیت سازگاری ندارد.
بازرس خانه مطبوعات استان زنجان گفت: رسالت رسانهها روشنگری و رسانه تریبون مردم است.
سرپرستی خبرگزاری آنا در استان زنجان اضافه کرد: مردم صرفاً به انتشار اطلاعات و دستاورد نهادها اعتماد نخواهند کرد و باید بین اطلاعات منتشر شده و واقعیتهای جاری در جامعه سازگاری و توازن وجود داشته باشد.
شیوخی تأکید کرد: مردم به رسانههایی اعتماد میکنند که توازن انتشار اخبار را مورد توجه قرار دهند؛ اما در عمل بسیاری از رسانهها به تریبون دولت و نهادهای دولتی تبدیل شدهاند و بر اساس همین رویکرد مورد توجه مردم قرار نمیگیرند.
وی از استاندار درخواستکرد، از حضور مخالفان خود به عنوان مشاور بهرهمند شود.
انتهای پیام/4062/خ
انتهای پیام/