دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1397 - 04:45
عضو انجمن اقتصاددانان:

تحقق درآمدهای مالیاتی و نفتی دولت در بودجه 98 دشوار است

عضو انجمن اقتصاددانان گفت: منابع درآمدی دولت شامل درآمدهای مالیاتی و حاصل از صادرات نفت به لحاظ تحقق با دشواری‌های زیادی مواجه است.
کد خبر : 342147
AG8I0020.jpg

عباس علوی‌راد در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در بررسی روند لایحه بودجه سال 98 دولت، گفت: بر اساس آنچه که توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه اطلاع‌رسانی شده، بودجه سال ۹۸ ظرفیت‌های بالایی برای مواجه شدن با کسری بودجه شدید دارد.


وی با بیان اینکه به‌طور کلی ارقام مهم لایحه بودجه ۹۸ حاکی از آن است که مصارف رشد داشته و با ضریب اطمینان بالا محقق خواهد شد، افزود: این در حالی است که جهت منابع، تحقق آنچه در لایحه آمده بسیار مبهم، پرریسک و منطبق بر واقعیت‌های محیط اقتصاد ایران نیست.


عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اینکه هزینه‌های جاری شامل حقوق کارمندان، یارانه‌های مستقیم، غیرمستقیم و غیره که بخش عظیمی از پرداخت‌های هزینه‌ای را شامل می‌شود به لحاظ تحقق قطعی هستند، ادامه داد: منابع درآمدی دولت شامل درآمدهای مالیاتی و حاصل از صادرات نفت به لحاظ تحقق با دشواری‌های زیادی مواجه هستند.


وی با اشاره به اینکه صادرات روزانه نفت در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ معادل 2 میلیون و 400 هزار بشکه بوده که در بودجه سال آینده یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه کاهش می‌یابد، افزود: سوئیچ‌گذاری یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه صادرات روزانه نفت توسط دولت نشان می‌دهد فضای تحقق این بخش از منابع درآمدی در لایحه بودجه سال ۹۸ بسیار مبهم و پر مخاطره است.


استاد اقتصاد دانشگاه با تأکید بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش‌های اقتصادی ایران یک ضریب همبستگی بالایی با درآمدهای نفتی دارند، اعلام کرد: رکود اقتصادی و گسترش آن با سقوط درآمدهای نفتی بسیار محتمل است و درآمدهای مالیاتی در این شرایط کاهش خواهد یافت.


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته