دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نامه‌نگاری دوباره سینماگران برجسته اروپایی به پوتین: محاکمه فیلمساز اوکراینی «افتضاح تمام‌عیار» است + تصاویر

ویم وندرس، کریشتوف زانوسی، آندری وایدا، آنی‌یژکا هولاند،کن لوچ، مایک لی و آکی کوریسماکی در میان سینماگرانی هستند که با ارسال نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس ‌جمهوری روسیه، خواستار آزادی یک فیلمساز اوکراینی از زندان شده‌اند.
کد خبر : 34201

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا چهارده ماه پس از ارسال نامه سرگشاده درخواست آزادی اولِگ سنُتسف، فیلمساز اوکراینی، سینماگران برجسته اروپایی نامه دیگری را در این مورد منتشر کردند.


خبر مرتبط: فیلم‌ساز اوکراینی را آزاد کنید


در میان اسامی این سینماگران نام‌هایی همچون ویم وندرس، استیون دالدری، فولکر شلندروف، آنی‌یژکا هولاند، کن لوچ، مایک لی، آندری وایدا، بلا تار، برتران تاورنیه، آکی کوریسماکی و کریشتوف زانوسی به چشم می خورد.


به گزارش ورایتی، این فیلمسازان با توجه به از سر گیری دادگاه فیلمساز اوکراینی از امروز در روسیه و محاکمه وی به اتهام «جرایم با ماهیت تروریستی» که ممکن است تا 20 سال محکومیت به زندان او را در پی داشته باشد، خواستار آزادی بی‌قید و شرط اولِگ سنُتسف شده‌اند.








شاهدهای پرونده مرعوب شده‌اند، شواهد دستکاری شده و کل پرونده مورد پیگرد قانونی، پوشالی است

سنتسُف در ماه می 2014 (اردیبهشت 1393) در خانه‌‌اش در سیمفروپل کریمه بازداشت و به تلاش برای سازمان‌دهی به یک حمله تروریستی متهم شد. سرویس امنیت فدرال روسیه در آن زمان اعلام کرد که وی اقدام به توطئه حمله علیه پل‌های راه‌آهن، خطوط برق فشار قوی و آثار باستانی و تاریخی کرده است. در زمان محاکمه اولیه سال گذشته، وکیل وی، دمیتری دنزه که ازجمله وکالت یک گروه موسیقی دخترانه معترض به دولت روسیه را برعهده داشت، گفت که سنستُف این اتهامات را رد می‌کند. کریستن نیهوس، تهیه‌کننده آلمانی فیلم‌های وی نیز گفت که سنستُف صرفاً یک معترض به اشغال و الحاق کریمه به روسیه بوده است.



نخستین فیلم اولِگ سنستف که Gaamer نام داشت و درباره مسابقات بازی‌های کامپیوتری بود، در جشنواره‌های شرق اروپا بسیار مورد تحسین و استقبال قرار گرفت و او توانست با حمایت‌هایی که از آن فیلم به‌دست آمد، دومین فیلم خود «کرگدن» را پیش از ناآرامی‌های شرق اوکراین و دستگیری تکمیل کند.


در نامه تازه‌ای که هیأت مدیره آکادمی فیلم اروپا نوشته‌اند و با پشتیبانی آکادمی فیلم لهستان منتشر کرده‌اند، آمده است: «اولِگ سنُتسف یک سال تمام را در زندان سپری کرده است، بی‌ آنکه محاکمه‌ای در کار باشد و محاکمه‌ای هم که در جریان است، خود یک افتضاح تمام عیار است، ترکیبی از یک رشته اتهامات پوچ با «محاکمات نمایشی» دهه 1930 استالین.»



نایب رئیس آکادمی فیلم اروپا، مایک داونی که از امضاکنندگان این نامه است، به ورایتی گفته است: «شاهدهای پرونده مرعوب شده‌اند، شواهد دستکاری شده و کل پرونده مورد پیگرد قانونی، پوشالی است. اگر قرار بود عدالت واقعاً این هفته در روستُف-آن-دون اعمال شود، سنتسُف باید آزاد شود. البته با توجه به نظام قضایی روسیه این احتمال مدام کمتر و کمتر می‌شود. آکادمی فیلم اروپا هرگز از مبارزه برای آزادی اولِگ دست نخواهد کشید و ما به‌طور خستگی‌ناپذیری کار خواهیم کرد تا زمانی که عدالت در حق او اعمال شود.»



این نامه علاوه بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه خطاب به سرگئی اِوگنیویچ ناریشکین رئیس مجلس دومای فدراسیون روسیه، آلکساندر واسیلیویچ بورتینکوف مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه، ولادیمیر آلکساندرویچ کولوکلتسِف وزیر امور داخلی روسیه و یوری یاکوولویچ دادستان کل آن کشور نوشته شده است.



در متن این نامه آمده است: «از آن لحظه‌ای که ما دریافتیم سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اولِگ سنُتسف، فیلمساز اوکراینی را در تاریخ 11 مه 2014 در خانه‌اش در سیمفروپل کریمه بازداشت کرده است، عمیقاً نگران ‌شده‌ایم. ما رویه مربوطه را مدام دنبال کرده‌ایم که تا یک سال پیش عبارت بود از یک رشته محاکمات تکراری و بالاخره این دادگاه که در روستُف-آن-دون بازگشایی شد.»


نویسندگان نامه در ادامه با تأکید بر اینکه شاهد کلیدی پرونده شهادت خود را پس گرفته و گفته است که «تحت فشار و اجبار از او شهادت گرفته شده است» از اتهامات «جرایم با ماهیت تروریستی» مطرح شده در مورد اولِگ سنُتسف ابراز نگرانی کرده‌اند.


این سینماگران در پایان نامه خود نوشته‌اند: «در چنین شرایطی ما محترمانه از شما می‌خواهیم تا:



  • امنیت اولِگ سنُتسف را تضمین کنید؛

  • اتهامات وارد شده بر مبنای شواهد ناکافی را کنار بگذارید؛

  • این زندانی را فوراً و بدون شرط آزاد کنید؛

  • از زندانی اعاده حیثیت کامل به عمل آورید؛

  • یک تحقیق کامل، سریع و بی‌طرفانه در مورد زندانی کردن آشکارا خودسرانه اولِگ سنُتسف توسط سرویس امنیت فدرال روسیه و بیانیه‌ای که اولِگ سنُتسف در مورد شکنجه صادر کرده است، به عمل آورید تا همه افراد مسئول دراین قضیه به دست عدالت سپرده شوند.



امضا کنندگان نامه عبارتند از استیون دالدری کارگردان از بریتانیا، مایک داونی تهیه‌کننده از بریتانیا، آنی‌یژکا هولاند کارگردان از لهستان، داریوس جابلونسکی تهیه‌کننده از لهستان، آکی کوریسماکی کارگردان از فنلاند، مایک لی کارگردان از بریتانیا، ، کن لوچ کارگردان از بریتانیا، ووژیچ مارچِفسکی کارگردان از لهستان، دانیل اولبریچسکی بازیگر از لهستان، فولکر شلندروف کارگردان از آلمان، بلا تار کارگردان از مجارستان، برتران تاورنیه کارگردان از فرانسه، آندری وایدا کارگردان از لهستان، ویم وندرس کارگردان از آلمان وکریشتوف زانوسی کارگردان از لهستان.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: ولادیمیر پوتین
ارسال نظر
قالیشویی ادیب