دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1394 - 13:33

احزاب مخالف ترکیه در فکر تشکیل دولت ائتلافی/ اردوغان علیه قانون اساسی ترکیه

مذاکرات حزب حاکم عدالت‌وتوسعه برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه بازهم شکست خورد و روزگذشته احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر این کشور به دیدار رئیس‌جمهور ترکیه رفت تا موضوع را رسما به رجب طیب اردوغان اطلاع دهد.
کد خبر : 34118

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «تشکیل دولت ائتلافی»، «تشکیل دولت حداقلی»، «تشکیل دولت ائتلافی مخالفان» و «برگزاری انتخابات زودهنگام» گزینه‌های روی میز اردوغان است. گزینه‌ای که به بحران‌های اخیر در ترکیه پایان خواهد داد یا باعث درگیری بیشتر احزاب در این کشور خواهد شد. حالا احزاب و مردم این کشور منتظر تصمیم مهم اردوغان هستند.


نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که همه تلاش‌های او برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب مخالف به نتیجه نرسیده است. او ماموریت تشکیل دولت را به اردوغان واگذار کند. همزمان ارزش لیره ترکیه بار دیگر سقوط کرد .کارشناسان علت آن را بی‌ثباتی سیاسی کشور می‌دانند.


احمد داوود اوغلو در آخرین تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی با «دولت باغچه‌لی» رهبر حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه دیدار کرد اما پس از آن نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد احتمال توافق با این حزب وجود ندارد. پنجشنبه گذشته نیز مذاکرات میان احمد داوود اوغلو و کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره تشکیل دولت ائتلافی نتیجه‌ای در پی نداشت و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور وجود دارد.


اعلام رسمی شکست گفت‌وگوهای نخست‌وزیر ترکیه با احزاب پیروز در انتخابات پارلمانی موجب شد رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق خواستار تشکیل کابینه ائتلافی به رهبری این حزب شود. حزب جمهوری خلق ترکیه ۲۶ درصد آرا را در انتخابات اخیر کسب کرده است.



حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه که بزرگ‌ترین حزب مخالف در پارلمان ترکیه است، اعلام کرده که رئیس‌جمهوری ترکیه باید پس از شکست تلاش‌های داوود اوغلو در تشکیل دولت ائتلافی، این وظیفه را به کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق بسپارد.


طبق قانون اساسی ترکیه؛ رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت عدم تشکیل دولت ائتلافی، احزاب مخالف یعنی سه حزب «دموکراتیک خلق»، «جمهوری‌خواه خلق» و «ملی گرای خلق» را مامور تشکیل دولت کند. با این حال به نظر می‌رسد اردوغان چندان علاقه‌ای به مرور و مطالعه این بند قانونی نداشته باشد.


تشکیل دولت ائتلافی مخالفان اردوغان در ترکیه، با توجه به اینکه سه حزب مخالف اردوغان در مجموع توانسته‌اند بیش از ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان را کسب کنند، ناممکن به نظر نمی‌رسد. کما اینکه صلاح الدین میرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، از مشارکت حزب خود برای تشکیل دولت ائتلافی موقت در ترکیه خبر داد. دمیرتاش گفت: حزب دموکراتیک خلق‌ها نسبت به برگزاری نشست با حزب جمهوری‌خواه برای تشکیل دولت ائتلافی موقت آمادگی دارد.


«دولت باغچه‌لی» رهبر حزب ملی‌گرای خلق که ۱۶ درصد آرای انتخابات سراسری را به خود اختصاص داده از این اقدام استقبال کرده است.


با این حال به نظر می‌رسد اردوغان از ترس اصرار مخالفان به تشکیل دولت ائتلافی، دستور انحلال دولت موقت و برگزاری انتخابات زودهنگام را به صورت فوری صادر کند و قید قانونی اساسی و تشکیل دولت ائتلافی مخالفان را از ریشه بزند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته