دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با آنا مطرح کرد

کارشناس‌ارشد علوم‌ اجتماعی: نیاز به حضور خبرنگاران مطالبه‌گر اجتماعی را احساس می‌کنیم

یک کارشناس ارشد علوم‌اجتماعی درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: یکی از موضوعات مهم که اکنون در جامعه بسیار حائز اهمیت بوده تبیین و گسترش فرهنگ اسلامی است، اگر به دنبال پیگیری آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص هستیم باید نیازهای جامعه و خواسته‌های نسل جوان را بشناسیم.
کد خبر : 33962

سارا فیروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با توجه به اهمیت به‌روز بودن حوزه‌ رسانه گفت: حساسیت اطلاع‌رسانی در دهکده جهانی امروز نشان می‌دهد که خبرنگاران و اصحاب قلم باید جلوتر از زمان حرکت کنند و به اقتضای محیط و منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند آسیب‌های اجتماعی حال و آینده را بشناسند و برای پیشگیری از آن برنامه‌ریزی و راهکارهای ارزنده و کارآمد ارائه کنند.


وی افزود: توجه کنیم که وقتی بخشی از یک جامعه دچار مشکل است و در صورت حل نشدن آن مشکل با مسائل جدیدی در آینده روبه‌رو می‌شویم، در این حالت نقش اصحاب رسانه به عنوان مسئول اطلاع‌رسانی پررنگ‌تر است و در صورت آشنا نبودن این حوزه به مسائل اجتماعی مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند.


فیروزیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصحاب رسانه از جنس مردم هستند، توانمندتر از دیگر اقشار جامعه می‌توانند با حضور در بطن اجتماع و در میان مردم مشکلات را شناسایی کنند و برای حل آنها به سراغ مسئولان رفته و درصدد حل مشکلات برآیند.


وی با بیان اینکه یک فرد صاحب اندیشه و قلم باید مطالبه‌گر باشد و نسبت به مسائل جامعه و آسیب‌های اجتماعی شهر و کشورش احساس مسئولیت کند، گفت: در عصر حاضر که متأسفانه شاهد گسترش بی‌تفاوتی در مورد مسائل در جامعه هستیم، نیاز به حضور خبرنگاران مطالبه‌گر اجتماعی بیشتر را احساس می‌کنیم.








روابط عمومی به عنوان حوزه‌ اطلاع‌رسانی سازمان باید توانایی شناخت نیاز جامعه را داشته‌ باشد و بتواند با استفاده از تضارب افکار قشرهای مختلف مساله‌یابی و با مدیریت استراتژیک راهکارهای کارساز ارائه کند

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، نقش رسانه را در فرهنگ‌سازی مهم برشمرد و عنوان کرد: به دلیل نقش مهم رسانه در فرهنگ‌سازی، یک خبرنگار با داشتن آگاهی از مسائل اجتماعی و قدرت تحلیل درست، به خوبی می‌تواند سبب کنترل وضعیت اجتماعی شود، یک خبرنگار موفق باید در کشف مسائل جامعه خلاقیت داشته باشد و بداند چگونه از شواهد به مسئله پی ببرد، همچنین باید قدرت نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی داشته‌باشد. یک رسانه با داشتن نیروی خلاق و خوش‌فکر می‌تواند کارآمد و مفید باشد.


فیروزیان اظهار کرد: روابط عمومی به عنوان حوزه‌ اطلاع‌رسانی سازمان باید توانایی شناخت نیاز جامعه را داشته‌ باشد و بتواند با استفاده از تضارب افکار قشرهای مختلف مساله‌یابی و با مدیریت استراتژیک راهکارهای کارساز ارائه کند.


وی افزود: نقش روابط عمومی دانشگاه به این علت که بیشترین ارتباط با جامعه را از مسیر قشر دانشجو و خانواده‌های آنها طی می‌کند، حساس‌تر است، به همین دلیل حوزه‌ روابط عمومی باید در شاخه‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تکنولوژی، فناوری ‌اطلاعات و ارتباطات و مدیریت تخصص داشته‌ باشد.


فیروزیان با بیان این مطلب که متأسفانه چون در گذشته حوزه‌ علوم اجتماعی در روابط عمومی از اهمیت کمتری برخوردار بود ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه؛ عدم آشنایی کامل به مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی و پایین بودن آستانه خلاقیت باعث شد مسیر تعالی و رشد در حوزه‌ فرهنگ‌سازی توسط سازمان‌ها سرعت پایینی داشته‌ باشد، عنوان کرد: مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه مسائل باز جامعه هستند و راه‌حل‌های این مسائل به‌گونه‌ای نیست که از قبل مشخص شده‌ باشد، باید به صورت ابتکاری و ابداعی از طریق ذهن خلاق انجام پذیرد، این امر سازمان‌ها را ملزم به حضور مدیران خلاق در حوزه‌ اطلاع‌رسانی می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته