دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 13:56
آنا گزارش می‌دهد

ادامه اعتراض دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی سوره به افزایش 25 درصدی شهریه

عده‌ای از دانشجویان دانشگاه سوره در اعتراض به افزایش 25 درصدی شهریه و برخی مشکلات صنفی، روز گذشته در ساختمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. این دانشجویان مدعی شده‌اند خدماتی که از این دانشگاه غیرانتفاعی دریافت می‌کنند، بسیار کمتر از میزان شهریه‌ای است که پرداخت می‌کنند.
کد خبر : 33912

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ از چهارراه نواب کمی به سمت آزادی که می‌روی به ساختمانی برمی‌خوری که قدیمی‌ترها می‌گویند کارخانه «آدامس خروس نشان» بوده و امروز دانشکده هنر و به اصطلاح پردیس مرکزی دانشگاه سوره است.


دانشگاهی که شهیدآوینی از پایه‌گذارانش بوده و بابت سطح بالای رشته‌های هنری که در آن تدریس می‌شود پرآوازه‌ترین موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و اخیراً «دانشگاه» محسوب می‌شد. اما فعلاً روزگار خوشی ندارد. این را می‌شود از رخوت دانشجویانی که زمانی فعال محسوب می‌شدند در کنار بی‌تفاوتی اکثریت مطلق ورودی‌های جدید فهمید.


دانشگاهی بدون امکانات لازم


دوران طلایی سوره را نیمه دوم دهه 70 و سال‌های نخستین دهه 80 عنوان می‌کنند؛ زمانی که نسیم اصلاحات سراسر کشور را گرفت و هیچ دانشگاهی را بی‌نصیب نگذاشت. روزگاری که هنرمندان نامی دانشجویان نامی را فارغ‌التحصیل می‌کردند و نوای ساز از رشته موسیقی این دانشگاه شنیده می‌شد، هرچند که آن زمان سوره هنوز دانشگاه نبود و رشته‌هایش را وسعت نبخشیده بود، اما جزو مراکز آموزش عالی مقبول محسوب می‌شد.


حالا امروز اما دانشگاه شعباتش را در اصفهان، شیراز، اردبیل و... به دلایل نامعلوم تعطیل کرده است و این سیستم متمرکز به‌جای آنکه تقویت فضای آموزشی صنفی فرهنگی دانشگاه را در تهران به دنبال داشته باشد باعث عقب‌گرد دانشگاه شده است.


یکی از دانشجویان سال آخر رشته تئاتر در این باره به آنا می‌گوید: «دانشگاه سوره با بودجه کلانی که از سازمان تبلیغات دریافت می‌کند همچنان فاقد خوابگاه است. محیط آموزشی دانشگاه به درد فضای هنری نمی‌خورد، امکانات بسیار کم است و اساتید خوب ما اغلب بابت اختلافات مالی، تحمل نکردن فضای حاکم بر دانشگاه و سایر مسائل از سوره رفته‌اند. ریاست دانشگاه به مسائل دانشجویان رسیدگی نمی‌کند.»


از دیگر مشکلات دانشگاه سوره مشخص نبودن چارت سازمانی آن بین وزارت علوم و سازمان تبلیغات اسلامی و نسبت آن‌ها در نظارت و جهت‌دهی به دانشگاه غیرانتفاعی سوره است.


ازآن‌جا که دانشگاه دارای هیئت‌امناست یک فرد از بین این اعضا برای ریاست دانشگاه انتخاب و به نظر می‌رسد که حکم نهایی توسط وزارت علوم داده می‌شود. پرواضح است که در چنین شرایطی نقش وزارت علوم نسبت به این دانشگاه اگر نگوییم کمرنگ، نامشخص است و دست برای فساد بیشتر در آن، باز می‌شود.


ممنوعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی


رضا، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تبلیغات و ارتباطات فرهنگی با اشاره به وضعیت تحرکات دانشجویی در سوره می‌گوید: «کاری به انفعال دانشجویانی که یا قبلاً فعال بودند یا خلاصه ادعایی داشته و دارند ندارم که آن‌ها در حال حاضر فقط ادعا هستند و بس. اما دانشگاه با دانشجوها کاری کرده که کسی اگر بخواهد حرفی از تغییر علی‌الخصوص ازنظر صنفی یا ایجاد تشکل بزند، ابتدا با آغوش باز می‌پذیرند اما روند دادن مجوز نهایی را آن‌قدر طولانی می‌کنند که فرد از ادامه پیگیری‌های خود پشیمان بشود.»


از آخرین حرکت دانشجویی وسیع این دانشگاه سه سال می‌گذرد. اردیبهشت 1390 و در امتداد تحصن دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران، دانشجویان سوره نیز دست به تجمع اعتراضی می‌زنند و در بیانیه خود خواستار حذف نگاه امنیتی، پایان دخالت‌های حراست دانشگاه در امور دانشجویان و تشکیل انجمن صنفی در دانشگاه می‌شوند. آن تحصن با وعده‌های مسئولان پایان می‌پذیرد. نتیجه این تجمع جز حکم ممنوع‌الورودی شش تن از فعالین دانشجویی دانشگاه نبود.


محسن یکی از دانشجویان دانشگاه سوره که روز گذشته در تجمع معترضان به افزایش شهریه این دانشگاه حضورداشته به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا می‌گوید:«تقریباً برای هیچ‌کدام از کارهای عملی امکاناتی در اختیار ما نیست. اصلاً پلاتو و لابراتوار یک شوخی برای ما محسوب می‌شود. ما انتظار داریم در قبال پولی که پرداخت می‌کنیم امکانات بگیریم. بنا نیست که ما پول بدهیم چون مدرک می‌گیریم. در این صورت به‌جای اینکه زحمت دانشگاه آمدن را به خودمان بدهیم مدرک می‌خریدیم. ما اگر پول می‌دهیم می‌خواهیم یاد بگیریم تا در آینده از چیزهایی که یاد می‌گیریم استفاده کنیم.»


کدام دانشجو راضی است؟


اما پاسخ ریاست دانشگاه سوره نیز در نوع خود درخور توجه است. دکتر روحانی، ریاست جدید دانشگاه سوره، در گفتگو با ایسنا در پاسخ به اعتراضات دانشجویان مبنی بر کیفیتی خدمات دانشگاه سوره می‌گوید:«دانشجویان کدام دانشگاه در سطح کشور از امکاناتی که به آن‌ها ارائه می‌شود راضی هستند؟دانشگاه سوره رتبه یک را در مقایسه با دانشگاه‌های هم‌رده خود اخذ کرده است.من قبول دارم امکاناتی که ارائه می‌شود در سطح مطلوبی قرار ندارد، اما این دانشگاه غیرانتفاعی است و سعی می‌کند به‌تدریج این مشکلات را برطرف کند.»


سید محمد ساجدی، معاون دانشجوئی فرهنگی دانشگاه غیرانتفاعی سوره نیز با اشاره به بحث افزایش شهریه،گفته است:«ما نمی‌توانیم شهریه را خارج از مدار قانون افزایش دهیم و هرگونه افزایشی که صورت می‌گیرد در چارچوب مقررات و قانونی است که وزارت علوم به مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی ابلاغ می‌کند. حتی در بسیاری از موارد جهت رفاه حال دانشجویان شهریه را از مبلغی که وزارت خانه یا اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی ابلاغ می‌کند پایین‌تر لحاظ کرده‌ایم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته