دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 13:10

الحیات: روسیه شرط کناره‌گیری «بشار اسد» را نمی‌پذیرد

روزنامه «الحیات» در گزارشی به بررسی کنفرانس مطبوعاتی وزیران امورخارجه ایران و روسیه پرداخت و نوشت مسکو و تهران همچنان از دولت سوریه و رئیس‌جمهوری این کشور قاطعانه حمایت می‌کنند.
کد خبر : 33910

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الحیات» عربستان در گزارشی با تیتر «مجددا روسیه شرط کناره‌گیری «اسد» را رد کرد»، نوشت: «سرگئی لاوروف» و «محمد جواد ظریف» وزیران امور خارجه روسیه و جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (دوشنبه) در مسکو و در کنفرانسی مطبوعاتی هرگونه دخالت خارجی برای حل بحران سوریه را رد کردند.


براساس این گزارش، «الحیات» می‌نویسد: مسکو تاکید می‌کند که مخالف شرط کناره‌گیری «بشار اسد» برای دستیابی به توافق صلح است.



«ظریف» در نخستین دیدار با «لاوروف» پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های غربی گفت: توافق هسته‌ای به تهران و مسکو اجازه می‌دهد تا همکاری‌های خود را حتی در زمینه‌های نظامی توسعه دهند.


به‌نوشته این روزنامه عربستانی، پرونده سوریه بخش مهمی از گفت‌‌وگوهای دو طرف را به خود اختصاص داد، زیرا «لاوروف» عمدا در حضور هم‌پیمان اصلی خود در منطقه بر «ثبات موضع روسیه در قبال حل و فصل بحران سوریه» تأکید کرد. وزیران امورخارجه تهران و روسیه همچنین تصریح کردند که این مذاکرات مثبت، مواضع مشترکی را در قبال رخدادهای سوریه، عراق و یمن و سایر پرونده‌های منطقه‌ای به وجود آورد.


«لاوروف» در واکنش به مواضع «عادل جبیر» وزیر امورخارجه عربستان و برخی از معارضان سوری درباره کنار گذاشتن «بشار اسد» از ریاست‌جمهوری سوریه گفت: اگر برخی از شرکای ما معتقدند که باید توافق کنیم که رئیس‌جمهوری (سوریه) با پایان یافتن مرحله انتقالی منصب خود را ترک کند، این موضع‌گیری برای روسیه غیر قابل پذیرش است. مردم سوریه باید سرنوشت سوریه را بدون مداخله خارجی یا هرگونه درخواست قبلی رقم بزنند.


«لاوروف» یادآوری کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری قانونی سوریه است و باید دولت و معارضان سوری با تضمین نمایندگی همه جریان‌های معارض و بدون پیش شرط بر سر میز مذاکره بنشینند.


«الحیات» می‌نویسد: «ظریف» در این کنفرانس تأکید کرد که ایران هر گونه خدشه به تمامیت ارضی (سوریه و عراق) و حاکمیت و استقلال ملی آن‌ها را رد می‌کند و هر گونه مداخله خارجی (در امور داخلی این کشورها) غیر قابل پذیرش است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب