دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 11:30

توافق هسته‌ای با ایران، ابزاری برای گسترش ممنوعیت آزمایش بمب اتمی در دنیا

رئیس سازمان پیمان ممنوعیت جامع آزمایش بمب هسته‌ای در بیانیه‌ای از کشورهای دنیا خواست توافق هسته‌ای ایران را به ابزاری برای ایجاد جهان عاری از سلاح هسته ای مورد استفاده قرار دهند.
کد خبر : 33847

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، در بیانیه لاسینا زربو در این‌باره آمده است: رهبران کشورهای دنیا باید از این توافق برای جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای در سرتاسر دنیا به بهترین شکل استفاده کنند.


وی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: تلاش‌های دو ساله دیپلماتیک برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران و حل مسئله هسته‌ای این کشور نشان‌دهنده این است که انجام تلاش‌های لازم برای تحقق این امر امکان‌پذیر است، به ویژه با توجه به اینکه در زمینه حل مسئله هسته‌ای ایران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت نقش مستقیم و اساسی داشته‌اند.


رزبو در ادامه افزوده است: به اعتقاد من تنها مسئله زمان مطرح است و می‌توان از شیوه مشابهی برای مذاکرات مانند آنچه در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران رخ داد، استفاده کرد تا از این طریق آینده تلاش‌های پیمان ممنوعیت آزمایش بمب هسته‌ای تامین شود.


این بیانیه در حالی منتشر شده است که اعضای سازمان پیمان ممنوعیت جامع آزمایش بمب هسته‌ای قرار است ماه آینده میلادی نشستی را برای ترویج فعالیت‌های خود در سطح دنیا برگزار کنند.


این سازمان در سال 1996 ایجاد شد و از آن زمان تاکنون بیش از 160 کشور عضو این پیمان شده‌اند، این در حالی است که همچنان کشورهای هند، پاکستان و کره شمالی به آزمایش‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهند و در میان هشت کشور دنیا از جمله آمریکا و چین قرار دارند که در برابر عضویت در این سازمان مقاومت می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب