دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 10:07

رقابت خارجی‌ها بر سر بازار 100 میلیارد دلاری نفت ایران

پس از حصول توافقات اولیه ایران و گروه 1+5، کشورهای خارجی برای حضور در ایران و کمک به گسترش صنعت نفت کشورمان رقابت شدیدی را آغاز کرده‌اند.
کد خبر : 33830

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، بخشی از پالایشگاه‌ها و پروژه‌های صنعت نفت ایران که طی 5 سال گذشته و در پی تحریم‌ها علیه ایران متوقف شده بودند یا به‌ کندی حرکت می‌کردند، نیاز به‌ بازسازی و نوسازی سریع دارند تا بتوانند پس از لغو تحریم‌ها وارد مدار تولید شوند.


از این جهت در همین مدت کوتاه گذشته از توافقات اولیه شرکت‌های خدماتی نفت در جهان، برای تعمیر، بازسازی و توسعه پالایشگاه‌های نفت ایران اعلام آمادگی کرده و نمایندگان خود برای مذاکره در این زمینه را به ایران ارسال کرده‌اند.


بر اساس این گزارش، نمایندگانی از شرکت‌های پالایش نفت ایران، شرکت ملی پتروشیمی و چند شرکت خصوصی نفت‌وگاز در حال مذاکره با این شرکت‌ها هستند تا بتوانند از توانایی آنها برای بازسازی بخشی از پالایش و پتروشیمی ایران که نیاز به توسعه دارد کمک بگیرند.


به‌ گفته منابع نزدیک به این مذاکرات ارزش این پروژه‌ها بیش از 100 میلیارد دلار است و شرکت‌های ایرانی به‌ دنبال آغاز هرچه سریع‌تر فعالیت در این‌ طرح‌ها هستند.


بر همین اساس شرکت‌های ایرانی نشست‌های مختلفی را با طرف‌های خارجی داشته و حتی تورهایی را ترتیب داده‌اند تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را بیشتر معرفی کنند


طی هفته‌های گذشته چند هیات‌ تجاری از کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن و چند کشور دیگر به ایران سفر کرده و درباره سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران به‌گفت‌وگو پرداخته‌اند.


«ولوگانگ بوشله»، مدیر اجرایی شرکت گاز آلمان که همراه زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، به تازگی به ایران سفر کرده است در گفت‌وگو با مجله اشپیگل گفت در کارخانه‌های ایران ظرفیت بالایی برای استخراج و فرآوری مواد خام و توسعه زیرساخت‌های صنعت‌ نفت وجود دارد.


همچنین شرکت‌های استرالیایی وورلی پارسونز، شرکت فرانسوی تکنیپ، شرکت کره‌جنوبی دایلیم و شرکت چینی سینوپک پیش از تحریم‌ها در ایران فعال بوده‌اند که حضور مجدد در صنعت نفت ایران را نه رد و نه تایید کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته