دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1394 - 16:12
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد

تشکیل کار گروه تنظیم سند ملی سالمندان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: حداکثر ظرف 10 روز آینده کار گروه تنظیم سند ملی سالمندان متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، رفاه، سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل می شود.
کد خبر : 33756

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه مراسم نشست تخصصی نقد و بررسی احکام و قوانین حوزه سالمندی و برنامه‌ توسعه کشور در جمع خبرنگاران، گفت: موضوع سالمندی از موضوعات بسیار مهم و با اهمیت است به طوری که متوسط سن سالمندی در کشور ما 8.3 درصد است.


وی تصریح کرد: سن سالمندی در برخی از استان‌های ما از جمله استان گیلان 11 درصد و در برخی از استان‌ها از جمله استان سیستان و بلوچستان به 4.8 درصد می‌رسد که سن سالمندی در استان‌های مختلف متغیر است.


بندپی با بیان اینکه تا سال 2050 حدود 25 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داشت، بیان داشت: همراه با افزایش جمعیت مسائل مختلف سالمندی نیز با تغییرات گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، درمانی و اجتماعی همراه بوده است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تغییرات بین‌ نسلی و مسائل مختلف می‌طلبد توجه ویژه‌ای به سالمندان شود، گفت: باید توجه خاصی به قشر سالمندی صورت گیرد و موارد و مشکلات آنها مدنظر مسئولان قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه برخی از برنامه‌ها و راهبردها نیاز به قانون و برخی به قانون نیاز ندارند، گفت: تدوین سند ملی راهبردی سالمندان، تعیین شاخص‌های سالمندی که مسئله جهانی و ملی است و همچنین محیط دوستدار سالمندی است.


بندپی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور اعتقاد دارد در ارائه خدمات به سالمندان بایستی از ظرفیت و پتانسیل سایر دستگاه‌ها استفاده شود، بیان داشت: در حال حاضر دو سند ملی راهبردی در حوزه سالمندان در بهزیستی و وزارت بهداشت وجود دارد که ما بنا داریم طی یک کار گروه تخصصی و متشکل از صاحبنظران و NGO ها سند تلفیقی از این دو نهاد در حوزه سالمندان تعیین کنیم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در این کار گروه مشترک و متشکل از وزارت رفاه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، اساتید دانشگاه‌ها و NGO ها، نقاط ضعف و قوت دو سند ملی راهبردی سالمندان بررسی و در نهایت یک سند ملی سالمندان در شورای عالی رفاه تدوین خواهد شد.


وی تأکید کرد: به لحاظ حقوقی دولت مسئله مربوط به سالمندان که 30 درصد از مسائل آنها جسمی و بهداشتی و 70 درصد از آن به مسائل دیگر مربوط می‌شود را پیگیری خواهد کرد.


بندپی اظهار امیدواری کرد حداکثر ظرف 10 روز آینده کار گروه تنظیم سند ملی سالمندان متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، رفاه، سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شود.


رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا 7 مهر ماه امسال روز ملی سالمندان محورها و پیشرفت‌های صورت گرفته در کار گروه تخصصی تدوین سند ملی سالمندان اعلام شود.


وی تأکید کرد: طبق توافق صورت گرفته دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی خواهد بود.


بندپی در ادامه با اشاره طرح یک فوریتی مجلس در خصوص تکلیف وظایف بهزیستی و کمیته امداد گفت: بنده به همراه رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کارگروهی را تشکیل و این مسائل را مورد بررسی قرار خواهیم داد که آیا تفکیک‌ سازی امکان دارد یا خیر، که این موارد در این کار گروه مشخص خواهد شد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص مسائل سلامت اجتماعی گفت: این موضوع وظیفه‌ای است که دولت باید پاسخگوی آن باشد و نمی‌توان آن را به یک نهاد غیر پاسخگو واگذار کرد و بهزیستی به عنوان یک نهاد دولتی می‌تواند تولیت مسائل اجتماعی در برنامه ششم توسعه را به عهده داشته باشد.


وی تأکید کرد: ما پیشنهاد داریم که تولیت‌گری مسائل اجتماعی در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی واگذار شود چرا که بهزیستی یک نهاد دولتی و پاسخگو است.


بندپی ادامه داد: در بحث زنان سرپرست خانوار تنها بحث حمایت‌های مالی نیست و مواردی از جمله مشاوره و مددکاری و مسائل اجتماعی و روانشناسی و روانشناختی از مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد و سازمان بهزیستی با توجه به تخصص‌اش می‌تواند در این موضوعات ورود داشته باشد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موارد یاد شده در حوزه‌های مختلف از جمله حمایت از زنان سرپرست خانوار در بخش‌‌های مختلف، تصریح کرد: امداد با توجه به اینکه یک نهاد غیردولتی است نمی‌تواند پاسخگوی در این موضوعات باشد و جاهایی که حاکمیتی و دولتی است باید پاسخگو باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته