دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1394 - 15:45

هشدار به مقام‌های آمریکایی درباره انتشار اطلاعات تحریک‌آمیز درباره ایران

پایگاه خبری «لوب‌لوگ» با انتشار مقاله‌ای درباره انتشار اطلاعات غلط و گزینش‌شده درباره فعالیت‌های ایران پس از توافق هسته‌ای به مقام‌های آمریکایی هشدار داد. این مقاله با تمرکز بر عکس‌های ماهواره‌ای منتشرشده از منطقه نظامی پارچین، واقع در شمال شرق تهران، به تحلیل پیامدهای تحریک مقام‌های آمریکایی به سوی رویارویی نظامی با ایران پرداخت.
کد خبر : 33741

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در این مقاله‌ که به قلم رابرت کلی، عضو سابق وزارت انرژی آمریکا و رئیس پیشین بازرسان تسلیحاتی عراق نوشته شده، آمده است: روز ششم آگوست، جب بوش در سخنانی این نکته را یادآوری کرد که اطلاعات غلط چگونه باعث بروز فاجعه راهبردی در عراق شد، فاجعه‌ای که منجر به کشته شدن صدها هزار نفر از جمله پنج هزار آمریکایی شد. اما نمی‌شود این اطلاعات را صرفا غلط دانست، بلکه اطلاعات مذکور گزینش‌شده و جعلی بود که با هدف ایجاد گمراهی در سیاستمداران و افکار عمومی دنیا و ایجاد این باور در آنان که عراق به دنبال توسعه سلاح هسته‌ای است، ارائه شد.


با وجود این، اکنون به نظر می‌رسد اقدام جدیدی برای ارائه این اطلاعات غلط بار دیگر در حال انجام است. روز پنجم آگوست پایگاه بلومبرگ در گزارشی به قلم جاش راجین و الی لیک با عنوان «اطلاعات هشدار می‌دهند؛ ایران سایت نظامی را پاکسازی کرده است»، نوشته است: نهادهای اطلاعاتی آمریکا مدارکی را در اختیار کنگره قرار داده‌اند که نشان می‌دهد ایران در حال پاکسازی سایت هسته‌ای پارچین، چند روز پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی کرده است. اطلاعات مورد ادعای این پایگاه مربوط بود به بیانیه دفتر رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا مبنی بر اینکه تصاویر ماهواره‌ای حاکی از انتقال بولدوزر و ماشین‌های سنگین به سایت پارچین است. این نهاد اطلاعاتی نتیجه گرفته بود که انتقال این ماشین‌ها نشانه این است که حکومت ایران در تلاش برای پاکسازی سایت نظامی در آستانه حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کشور است.


ریچادر بر، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا، در گفت‌وگویی در این‌باره مدعی شد: به نظر من این دیگر به دولت بستگی دارد که در این‌باره چه تصمیمی بگیرد و چه نتیجه‌گیری بکند. امیدوارم که دولت درباره این مسئله رایزنی کند و آن را مورد بررسی قرار دهد چرا که به نظر می‌رسد اقدامات ایرانیان برخلاف اصول توافق است.


اما نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به این اظهارات و با سرعت و صراحتی غیر عادی این اتهامات را بلافاصله رد کرد و آن را مضحک خواند. در واقع سایت پارچین یک منطقه بسیار گسترده است که در آن بخش‌های مختلف نظامی، صنعتی، دولتی و مسکونی وجود دارد. بنابراین ساخت و ساز در آن در هر زمانی کاملا طبیعی محسوب می‌شود.


اما بهتر است تصاویر مورد ادعای آمریکایی‌ها را بررسی کنیم.موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در آمریکا که داده‌های مربوط به این اقدام را به بلومبرگ ارائه کرده است، سه تصویر را در این زمینه منتشر کرده است که این تصاویر در منطقه‌ای است که بر اساس ادعای دیوید آلبرایت، رئیس این موسسه در آن در سال‌های پیش از 2003 آزمایش‌های مربوط به سلاح هسته‌ای انجام می‌شده است. دو تا از این تصاویر پس از امضای توافق هسته‌ای در ژنو و یکی پیش از آن گرفته شده است. در عین حال همانند تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط دولت آمریکا تاکنون، تصاویر این موسسه نیز در روز روشن گرفته شده است.








سوال این است که دو تصویر گرفته مربوط به دوران پس از امضای توافق چه چیزی را فاش کرده است؟ در این تصویر هیچ چیزی در حال رخ دادن نیست؛ نه وسیله نقلیه‌ای دیده می‌شود، نه هیچ نوع ماشین حفاری و نه هیچ فعالیت استراتژیکی.

بنابراین سوال این است که دو تصویر گرفته مربوط به دوران پس از امضای توافق چه چیزی را فاش کرده است؟ در این تصویر هیچ چیزی در حال رخ دادن نیست؛ نه وسیله نقلیه‌ای دیده می‌شود، نه هیچ نوع ماشین حفاری و نه هیچ فعالیت استراتژیکی. در تصویر سوم اما دو وسیله نقلیه پارک‌شده در نزدیکی یک گیت در مجموعه پارچین دیده می‌شود که هر یک از دو وسیله نقلیه در فاصله چهار متری از یکدیگر قرار دارند و به نوعی خودروی سواری سدان شباهت دارند، یکی به رنگ سیاه و دیگری به رنگ سفید. این چیزی است که معمولا در تصاویر ماهواره‌ای در سرتاسر منطقه پارچین دیده می‌شود (یک منطقه پر از تپه در منطقه‌ای به وسعت 50 کیلومتر مربع). در واقع در تصاویر مورد نظر سه خودروی مسافربری سدان دیده می‌شود، خودروهایی که پنج هفته پیش از امضای توافق هسته‌ای نیز در همین منطقه رویت شده است.


علاوه بر این بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که در روزهای کاری نیز تعداد بیشتری از این خودروها در همین محل در طول هفته پارک می‌شوند. بر اساس تصاویر منتشرشده تعداد خودروهای پارک‌شده در ماه جولای کاهش نیز یافته است. خودروهای مورد ادعای موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در روز 26 جولای بیش از اندازه برای تکان دادن زمین و ایجاد حفره در آن یا برای تشبیه آنان به بولدوزر یا جاده صاف‌کن کوچک هستند، غیر از این نیز هیچ خودروی دیگری در صحنه دیده نمی‌شود. به طور خلاصه باید گفت که هیچ مدرکی مبنی بر تلاش ایران برای پاکسازی منطقه در اطراف سایت پارچین در دست نیست.


اکنون باید گفت سوالی که دیوید آلبرایت از خود پرسیده است، در این مقال می‌گنجد: «کدام یک را باور می‌کنید، سخنان مرا یا آن چیزی را که با چشمان خود می‌بینید؟» در این مورد باید گفت که ما باید بر چشمانی اعتماد کنیم که خود آلبرایت از طریق تصاویر ماهواره‌ای در اختیار ما قرار داده است. چیزی که این تصاویر نشان می‌دهد به طور کامل بر روی گزارش‌های منتشرشده ریچارد بر و دیگر منابع اطلاعاتی که توسط راجین و یا لیک در بلومبرگ منتشر شده است، خط بطلان می‌کشد. هیچ فعالیتی مربوط به پاکسازی در این مناطق در بازه زمانی پس از امضای توافق هسته‌ای دیده نشده است، بنابراین به نظر می‌رسد آلبرایت به دلیل روشن کردن این موضوع برای ما شایسته قدردانی است.








چیزی که این تصاویر نشان می‌دهد به طور کامل بر روی گزارش‌های منتشرشده ریچارد بر و دیگر منابع اطلاعاتی که توسط راجین و یا لیک در بلومبرگ منتشر شده است، خط بطلان می‌کشد. هیچ فعالیتی مربوط به پاکسازی در این مناطق در بازه زمانی پس از امضای توافق هسته‌ای دیده نشده است،

جنگ عراق و فجایع متعاقب آن به طور گسترده‌ای به دلیل اطلاعات ارائه شده این چنینی رخ داد. این الگو ممکن است درباره ایران نیز تکرار شود. بر، رئیس کمیته اطلاعات سنا اعلام نکرده است که آیا صحت اطلاعات مورد ادعا را قبول دارد یا نه، وی تنها گفته است که از این اطلاعات آگاهی دارد. اکنون به نظر می‌رسد نمایندگان سنا که قرار است توافق هسته‌ای را بررسی کنند، وظیفه دارند افرادی را که اطلاعات مربوط به این مسئله را به رسانه‌ها درز داده‌اند، مورد سوال خود قرار دهند و انگیزه این افراد را از چنین اقداماتی جویا شوند و در این حال درخواست بررسی دقیق و جامع درباره مسائل مربوط به پارچین و ادعاهای مکرر مربوط به تلاش برای پاکسازی در این منطقه را ارائه دهند.


با وجود اینکه مدارک کاملا واضح و مستدلی مبنی بر اینکه هیچ نوع فعالیت مهمی در پارچین از زمان امضای توافق تاکنون انجام نشده است، در دست است، هفته گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این‌باره مورد سوال قرار گرفت. با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد که اطلاعات منتشرشده اخیر می‌تواند باز هم به فاجعه دیگری منجر شود که این مسئله باعث می‌شود این بار افراد بیشتری در این راه از بین بروند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب