انتقاد از مشارکت نکردن بازار در حل معضلات اجتماعی قلب پایتخت
به گزارش گروه اجتماعی آنا، فاطمه دانشور در نشست هم اندیشی بازار تهران و آسیبهای اجتماعی پیرامون آن که توسط مرکز مطالعات برگزار شد، با اشاره به مشارکت نکردن بازار در حل معضلات اجتماعی گفت: تمام بنگاهها در سراسر دنیا خود را موظف به پاسخگویی میدانند و بسیاری از کشورها، بنگاهها را قانونا موظف به پاسخگویی نسبت به مسائل پیرامونی جامعه کردهاند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مصوبهای در این شورا در خصوص بنگاهها در نظر گرفته شده که لایحه آن در دست بررسی است، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه شهرداری تهران مشوقهایی را برای کسانی که در بازار کسب درآمد میکنند در نظر گرفته است که این مشوقها در جهت حل آسیبهای اجتماعی موثر خواهد بود.
بازگشت نقش سنتی بازار با نگاه موزهای و توریست
در ادامه این هماندیشی، مدیر مطالعات و برنامهریزی امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران بر بازگشت نقش سنتی بازار با نگاه موزهای و جلب توریست تاکید کرد.
سبحان یحایی با بیان اینکه، متأسفانه امروزه در بازار تهران نقش سرمایه اجتماعی بسیار کمرنگ شده است، یادآور شد: بهترین راه تقویت بازار در گسترش و حرکت به سوی بازگرداندن نقش سنتی آن با نگاه موزهای است.
وی تصریح کرد: دلیلی ندارد 25 درصد از گردش مالی کشور در بازار اتفاق بیفتد بلکه میتوان برای خدمترسانی مستقیم به شهروندان و جلب توریست و گردشگر فضای خرده فروشی را شکل داد. خرده فروشیهایی که کالاهای توریست پسند را عرضه کنند.
مدیر مطالعات و برنامهریزی امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران تاکید کرد: تنها راه انجام موفق چنین طرحهایی، جلب مشارکت و موافقت اصناف و بازاریان خواهد بود.
انتهای پیام/