دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1393 - 15:23
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با آنا:

مراجعه بیماران به مراکز درمانی اهواز 8 برابر شد/ هزینه درمان رایگان است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از 7 تا 8 برابر شدن مراجعه بیماران به مراکز درمانی و اورژانس استان بر اثر گرد و غبار خبر داد و گفت: خوشبختانه مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا و گرد و غبار در استان به ثبت نرسیده است ولی هزینه درمان بستری مردم رایگان شده است.
کد خبر : 3366

ایرج نظری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص تعداد مراجعه مردم خوزستان به بیمارستان‌ها پس از افزایش پدیده ریزگرد‌ها اظهار کرد: تعداد مراجعه‌ بیماران به بیمارستان‌ها در آخرین روز ورود ریزگرد‌ها به خوزستان (جمعه 24 بهمن ماه) نسبت به روزهای معمولی ۷ الی ۸ برابر افزایش داشته است.


به گفته وی البته خوشبختانه مرگ و میر ناشی از گرد و غبار وجود نداشته و اکثر بیماران به صورت سرپایی درمان شدند، برخی از بیماران نیز در بیمارستان بستری شدند اما این آلودگی اثرات بلند مدت بر تشدید بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی خواهد داشت.


وی افزود: اخیرا نیز وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت برای جمع‌بندی مسائل به استان خوزستان سفر کردند اما باید منتظر ماند تا نتایج این سفر در هیات دولت به تصویب برسد، که منشا این ریزگرد‌ها کجاست و در ‌‌نهایت چه تصمیمی برای مبارزه و کنترل آن در میان مدت و بلند مدت خواهند گرفت و نمی‌توان با اجرای یک برنامه یکی دو روزه با این پدیده عظیم برخورد کرد.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: خوشبختانه سیستم درمانی تاکنون وظیفه‌ای که بر عهده داشت را به خوبی انجام داده است ولی اگر این پدیده ادامه داشته باشد و با همین روند روز به روز شدت یابد با کمبودهای بسیاری زیادی در مراکز پیش بیمارستانی و اورژانس روبرو خواهیم شد.


نظری ادامه داد: در خصوص نیروی انسانی و تجهیزات پیش بیمارستانی از قبیل آمبولانس و اورژانس و برخی اقلام با مشکلات و کمبودهایی روبرو هستیم که به صورت مکتوب به مسئولان دولت ارائه کرده‌ایم اما گرفتن مجوز برای این کمبود‌ها از سوی نهاد ریاست جمهوری و یا معاون راهبردی ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.


وی تصریح کرد: خوشبختانه پس از حضور وزیر بهداشت به استان خوزستان مقرر شد هزینه‌های درمانی مردم که به صورت بستری خدمات دریافت می‌کنند به صورت رایگان صورت می‌گیرد اما افرادی که به صورت شخصی به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند و یا شخصا برای تهیه دارو از داروخانه‌ها اقدام می‌کنند که هزینه زیادی ندارد و معمولا این افراد خیلی بدحال نیستند و هزینه چندانی نیز نمی‌پردازند.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: سال گذشته در استان خوزستان با این وسعت و شدت با پدیده گرد و غبار روبرو نبودیم اما امسال برای اولین‌بار با این پدیده با این عظمت روبرو هستیم و یک روز در میان گرد و غبار به شکل انبوه وارد آسمان می‌شود و آنقدر این وضعیت شدید است که منجر به تعطیل شدن مدارس و ادارات شده است.


وی یادآور شد: در سفر وزیر بهداشت به عراق نیز نماینده دانشگاه علوم پزشکی اهواز وی را همراهی خواهد کرد.


۱۳۴۶ تماس مردمی با مرکز فوریت‌های پزشکی اورژانس


روز گذشته شهریار میرخشتی رئیس اورژانس استان خوزستان به آنا گفت: از تاریخ ۱۹ تا ۲۴ بهمن، ۱۵۹ مورد تماس در خصوص تنگی نفس با مرکز فوریت‌های پزشکی اوژانس صورت گرفته است که از این تعداد ۸۲ بیمار به بیمارستان و ۷۷ بیمار در محل درمان شدند. ‌همچنین ۱۸۸ مورد تماس برای بیماری‌های قلبی با مرکز اوژانس صورت گرفته که از این تعداد ۱۳۳ بیمار به بیمارستان منتقل و ۵۵ بیمار نیز در محل به صورت سرپایی درمان شدند.


وی افزود: طی این مدت ۱۳۴۶ مورد تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی اورژانس صورت گرفته که از این تعداد ۸۱ بیمار بستری در بخش، ۲۲ بیمار بستری در سی سی یو، ۱۱۸۹ بیمار با حالت مطلوب و خوب ترخیص و ۵۳ بیمار با اعلام رضایت شخصی از بیمارستان خارج شدند.


رئیس اورژانس استان خوزستان یادآور شد: روز جمعه 346 بیمار بر اثر آلودگی هوا و ریزگردها به بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند که از این تعداد 3 بیمار به صورت ویژه در سی سی بستری و 143 بیمار نیز ترخیص شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب