دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1394 - 11:16

اردوغان: از تمامی اختیارات قانونی‌ام استفاده می‌کنم/ احزاب مخالف: یک هیتلر یا قذافی جدید نمی‎خواهیم

رئیس‌جمهوری ترکیه که به تازگی متهم به دخالت فراقانونی در مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی شده است، در پاسخ به این اتهام گفته است که من از سوی ملتم انتخاب شده‌ام و تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌ام از اختیارات قانونی این منصب استفاده می‌کنم.
کد خبر : 33635

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نوشته روزنامه تودی‌زمان، یک روز پس از شکست گفت‌وگوهای حزب حاکم عدالت و توسعه با حزب جمهوری‌‌ خلق برای تشکیل دولت ائتلافی، رجب طیب اردوغان در زادگاه خود گفت: چه عده‌ای بخواهند و چه نخواهند، ترکیه شاهد تغییر در نقش و مسئولیت رئیس‌جمهوری جدید(خودش) بوده است و قانون اساسی برای تطبیق با وضعیت موجود باید به‌روز‌رسانی شود.


اردوغان در گردهمایی در شهر چایلی در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر نقض قانون از سوی وی گفت: من به صراحت و روشنی اعلام می‌کنم که آنها گمانه‌زنی‌هایی درباره من می‌کنند اما باید بدانند که من به واسطه آرای ملتم به اینجا آمده‌ام و از اختیاراتی که این ملت به من داده‌ است تا پایان استفاده می‌کنم. من به خوبی محدودیت‌ها و وظایف خود را می‌دانم.


اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه در چایلی درباره تغییر وضع فعلی نظام حکومتی ترکیه و لزوم تغییر قانون اساسی با واکنش رهبران احزاب مخالف دولت مواجه شد.








باغچه‌لی: این نکته روشن است که ما نمی‌توانیم یک هیتلر، استالین یا قذافی جدید را در ترکیه تحمل کنیم

این اظهارات اردوغان موجب واکنش رهبران احزاب مخالف شد. قلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه، اظهارات اردوغان درباره تغییر قانون اساسی را نشانه «کودتا» در کشور دانست و گفت: آنچه اردوغان می‌خواهد مشروع و قانونی‌کردن این کودتاست. مثل پینوشه که ابتدا کودتا کرد و بعد شرایط را برای مشروع کردن کودتا مهیا کرد.


دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی، نیز در واکنش به اظهارات اردوغان گفت: در ۱۳ سال گذشته به خاطر رفتارها و عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه، تمامی نظام‌های قانونی و اخلاقی کشور از بین رفته است. باغچه‌لی با بیان اینکه اظهارات اردوغان بیانگر یک حقیقت تلخ است، گفت: این نکته روشن است که ما نمی‌توانیم یک هیتلر، استالین یا قذافی جدید را در ترکیه تحمل کنیم.


همچنین پروین بولدان، رئیس گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق‌ها، در این خصوص گفت: اردوغان در کاخ ریاست‌جمهوری طوری عمل می‌کند که شایسته ترکیه نیست. وی می‌خواهد نظام ریاست‌جمهوری را به شکلی غیرقانونی مستقر کند.


واکنش فعالان حزبی ترکیه به اظهارات اردوغان


فعالان سیاسی از حزب جمهوری‌خلق، حزب دموکراسی خلق‌های ترکیه، حزب آزادی و اتحاد و اتحادیه حقوقدانان (یارساو YARSAV ) تاکید کردند، اجازه نخواهند داد رجب طیب اردوغان نظام سیاسی ترکیه را به نفع خود تغییر دهد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، آیهان بیلگن، سخنگوی حزب دموکراسی خلق‌ها خواسته‌های رجب طیب اردوغان را مغایر با قانون اساسی ترکیه دانست و تاکید کرد مواضع کنونی اردوغان با سخنان وی در زمان انتخابات مغایرت دارد.


ولی آقابابا، مشاور دبیرکل حزب جمهوری‌خلق، هم گفت: اردوغان وضعی را ایجاد می‌کند و می‌خواهد تمامی کشور خود را با آن وضع منطبق کند. او هیچ چیزی را که مطابق میل خودش نیست، قبول نمی‌کند و انتخاباتی را که در آن پیروز نشده است، به هیچ گرفته است.


ولی آقابابا افزود: اردوغان نباید فراموش کند که در انتخابات هفتم ‍ژوئن، ملت به خواب و خیال‌های او، نه گفته است.


عمر فاروق امین آقااوغلو، رئیس اتحادیه حقوقدان (یارساو)، با متهم کردن اردوغان به کودتا علیه قانون اساسی ترکیه گفت: وضعی که اردوغان در ترکیه ایجاد کرده با قانون اساسی کشور در تضاد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته