دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سامانه فروش بلیت هفدهمین جشنواره آیینی و سنتی راه‌اندازی شد

سایت تیوال به عنوان سامانه فروش بلیت آثار هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی معرفی شد.
کد خبر : ۳۳۴۹۷

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از دبیرخانه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ۳۰ درصد از بلیت‌های سالن های میزبان این جشنواره، از طریق سایت تیوال به فروش می‌رسند.


نمایش‌های بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در سالن‌های چهارسو و سایه مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار حافظ،‌ تالار هنر، تالار محراب و خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه می‌روند و علاقه‌مندان نمایش‌های آیینی و سنتی می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال به نشانیwww.tiwall.com مراجعه کنند.


شبیه‌خوانی نسخه ۱۳۲ ساله برای اولین بار در جشنواره آیینی سنتی


نسخه مجلس شبیه خوانی «سوگ سیاوش» نوشته میرزاعباسعلی حمزه ای و به شبیه گردانی مهدی دریایی قدمتی ۱۳۲ ساله دارد که قرار است برای نخستین بار در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی خوانده شود.


مهدی دریایی، از فعالان تعزیه و شبیه خوان کشور در خصوص جدیدترین مجلس شبیه‌خوانی گروه خود گفت:‌ «مجلس شبیه خوانی «سوگ سیاوش» نوشته میرزاعباسعلی حمزه‌ای است که در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا شود.»

گوشتیران
قالیشویی ادیب

وی افزود: «این نسخه که قدمتی ۱۳۲ ساله دارد برای نخستین بار قرار است شبیه خوانی شود . در واقع «سوگ سیاوش» در ادامه نسخه «آزمون سیاوش» است که در دوره پیشین جشنواره آیینی و سنتی اجرا شد.»


دریایی در ادامه در خصوص ویژگی‌های تعزیه خاطرنشان کرد: «هنر تعزیه از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار است اما عمومی تلقی این است که تعزیه متعلق به عاشوراست در حالی که حتی ما تعزیعه اجتماعی و تعزیه میلاد ایمه را نیز داریم.»


این هنرمند تعزیه خاطرنشان کرد: «به هرجهت جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی فرصتی مغتنم است تا بتوان به واسط آن نسخه‌های غریب را برای نخستین بار اجرا کرد.»


بخش شبیه‌خوانی هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با ۹ مجلس یکی از مهمترین بخش های این جشنواره محسوب می شود و تمامی نسخه های این مجالس برای نخستین بار است که خوانده می‌شود.


ایوب آقاخانی: باید راه‌های انتقال تکنیک‌های نمایش‌های آیینی و سنتی برای جوانان فراهم شود


ایوب آقاخانی گفت: «ایجاد کارگاه آموزشی و تور آموزشی برای کسب اطلاعات و ودانش پیشکسوتان شهرهای صاحب نمایش‌های سنتی سرشار از انگیزه‌سازی در ذهن جوانان خواهد بود.»


ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: «معتقدم جشنواره نمایش‌های آیینی از جایگاه یگانه و یکه‌ای برخوردار است و دلیل این اغراق هم این است که نمایش‌های مظلوم آیینی و سنتی جایی جز جشنواره ارائه و ارتباط با مخاطب ندارند بنابراین جشنواره جایگاه ویژه‌ای دارد.»


وی ادامه داد: «البته متأسفم که این جشنواره تنها محفل و فضای است که این نوع نمایش‌ها دارند.نمایش‌ها وقتی از جشنواره خارج می‌شوند باز هم با اجرای عموم به معنای متداول و همیشگی و مستمر روبه‌رو نیستند و تنا هر از گاهی شنیده می‌شود که سالنی برای این نوع نمایش ساخته می‌ود در حالیکه خبری از خروجی و عملیاتی شدن نیست.»


آقاخانی تصریح کرد: «تماشاخانه سنگلج که وظیفه‌اش خدمت رسانی به نمایشگران آیینی و سنتی تعریف شده بود، هر از چندگاه چنین نمایش‌هایی را روی صحنه خود تجربه می‌کند. جشنواره آیینی سنتی و خروجی آن تبدیل به اتفاق مستمر نمی‌شود و تنها در درون جشنواره و در ایامی کوتاه باقی می‌ماند.»


وی با تاکید بر این‌که سیاست‌گذاران و متولیان فرهنگ و تئاتر باید به این استمرار و تداوم فکر کنند افزود: «توصه می‌کنم اگر هیچ بزنگاهی برای اجرای نمایش‌های موجود در جشنواره به دلایل سخت‌افزاری پیدا نمی‌شود ماموریت جشنواره را ارسال نمایش‌ها به اقصی نقاط کشور تعریف کنند.»


این نویسنده و کارگردان تئاتر عنوان کرد: «برگزیدگان، منتخبان و شرکت‌کنندگان جشنواره اگر امکان اجرا در تهران را ندارند و در چند شهر دیگر به اجرای آثار نمایشی بپردازند چراکه اینگونه هم فعالیت نمایشگران آیینی سنتی رسمیت بیشتری پیدا می‌کند و هم دغدغه هنرمندان که اجرای عمومی آثار است در ذهن سنگینی نخواهد کرد.»


وی درباره ترغیب نسل جوان برای گرایش بیشتر به اجرای نمایش‌های آیینی سنتی گفت: «زمانی‌که کارها خروجی داشته باشد، به عنوان فضای حرفه‌ای به آن نگاه می‌کنند چراکه سرکت‌کنندگان و هنرمندان این حوزه می‌دانند که یا باید در جشنواره حاضر شوند و مقام آورند و یا اگر موفق به کسب رتبه در جشنواره نشدند به فضاهای دیگر روی آورند. وقتی هنرمند بداند که حتی با کسب نکردن رتبه منتخب جشنواره می‌تواند در دیگر شهرها اجرا داشته باشد حداقل به کارش با منش حرفه‌ای نگاه خواهد کرد.»


آقاخانی با بیان این‌که جوانان باید با آیین و نمایش‌های آیینی سنتی آشنا شوند، تاکید کرد: «برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شرایطی که الگوی کافی برای جوانان علاقه‌مند به این حوزه نیست، نقش موثری در تربیت و آشنایی نیروی جوان دارد. این کارگاه باید توسط کسانی برگزار شود که آدم‌های جدی و کاربلدی هستند و نه کسانی‌که شناخته شده‌اند.»


وی در ادامه افزود: «ای کاش مسئولان فرهنگی زمانی تعیین کنند که تور یک ماهه و یا ۴۵ روزه‌ای برای جوانان برگزار شود و علاقه‌مندان این امکان را بدست آورند تا با سفر به شهرهای صاحب سنت نمایش پیران و افراد پیشکسوت شهرهای مختلف را پیدا کنند و با مصاحبت با آنها از نزدیک از دانش این هنرمندان بهره‌مند شوند. همچنین در طول این سفر عملکرد جوانان و تمامی اطلاعاتی که پیشکسوتان به جوانان منتقل می‌کنند در قالب فیلم ثبت و ضبط شود و عنوان سند و میراث باقی بماند.»


آقاخانی با تاکید بر این‌که اجرایی شدن این طرح سرشار از انگیزه‌سازیدر ذهن جوانان است، تصریح کرد: «علاقه‌مندان با شرکت در این تور آموزشی بجای رجوع به افراد کارنابلد و یا مدعی به سرچشمه وصل می‌شوند و قطعاً چنین عملکردی که هزینه چندانی هم نمی‌خواهد، نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.»


هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از ۴ الی ۱۰ شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر